Nekromanti Just NU?

Äventyr

Världsbyggare
1 a. Vad lirar du just nu?
Äventyr.

1 b. Vad är du mest intresserad av att lira just nu?

Äventyr och Star Wars D6.

2. Varför då?

Äventyr - för det är så kul med dottern. Och Star Wars D6 för det är bästa SW-systemet (i mina ögon) och jag håller på att läsa igenom senaste SW-serieleveransen från Staffars serier.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
ASOM

Vi körde det två gånger på konventet. Första gången drama i en svensk småstad på 90-talet. Andra gången blev det Belgien 1947, med resor tillbaka till rasande krig och ockupation.

Det hängde samman förvånansvärt bra i reglerna, och paradoxerna gav berättelsen en fin känsla.

Arfert

Facit
1 a: Pathfinder, Kingmaker med Vitulv som DM

1 b: RQ6 och Fantasy!

2. Vill spela en småskitig kampanj i nåt slags assyrien/persien/babylon. Det är nog perfekt med RQ6.
Sen ska jag dra igång ett lir med den 9-åriga dottern och hennes polare från Eriksdalsskolan. Där var jag inne på Äventyr, men kom på att det var lite för enkelt och småbarnsanpassat (det är smarta ungar vi talar om) så det får bli Fantasy! Hon har även vart inne på Svavelvinter... kanske lite senare.

Storuggla

Champion
"2. Vill spela en småskitig kampanj i nåt slags assyrien/persien/babylon. Det är nog perfekt med RQ6."

Jag är på. Stenhårt.

Storuggla, stenökenfantasy

grottis

Veteran
1a. En Fantasy! kampanj och en LotFP kampanj (hexcrawl). Spelleder båda.

1b. Skulle vilja spelleda Kult igen! Vad jag vill spela däremot är mysiga DoD äventyr.

2. Kult för att vi spelat en väldigt lång kampanj som plötsligt lades på is för en hel del år sedan, känns fruktansvärt oavklarat på något sätt. DoD vill jag spela för att jag gillar Trudvang, och för att jag spelat för lite i den världen.

Arfert

Facit
Storuggla said:
"2. Vill spela en småskitig kampanj i nåt slags assyrien/persien/babylon. Det är nog perfekt med RQ6."

Jag är på. Stenhårt.

Storuggla, stenökenfantasy
Vem ska vara GM? :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Vem ska vara GM?"

Tja, även om min nuvarande smak för spellederi är pseudonordisk fantasy med storbönder och fogdar så kan jag alltid hänge mig åt min gamla älskarinna Fuskantiksmellanöstern :gremgrin:

Storuggla, färre byxor bara

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Bakom lyckta dörrar - säsong 2 (Bortom): En kampanj om ett par ungdomar som nyss flyttat till ett grindsamhälle, men efter en isolerad första säsong har de äntligen fått ta sig ut mer reguljärt från det. Fokus ligger på en stor street dance-turnering. (spelleder)

Bleeding Edge: Kampanj som nyligen startat som centreras kring i nWoD, fast i SF-setting. Hittills bara ett spelmöte, men det lovar gott för fler. (spelar)

Metamorfos: En speltestkampanj till Leviathan, där karaktärerna sköter om kupolstaden Nova Moskva och ser till att deras innevånare är en duglig arbetskraft åt företaget Anastasia Robototehnika. (spelleder)

solvebring said:
Jag vill gärna ta upp något av de tre inaktuella kampanjerna som vi har. Först och främst, Sommaren falnar där jag spelar en impulsiv tonårstjej som just hittat sin första flickvän på en internatskola (Bortom). Vill fortsätta spelleda Morrigan High, som ligger nere för min bror gick och fick barn. Slutligen Wolfs at the Door-kampanjen till Changeling där jag spelar en fairest dancer (och en bortskämd popdiva i människovärlden) som just nu håller sin fetch fånge och försöker avvänja henne från drogmissbruk och fylla henne med kärlek (ni vet popdivor, de enda som de kan älska är sig själv :gremwink: ).

solvebring said:
2. Varför då?
Sommaren falnar: Jag älskar min karaktär där. Det är inte svårare än så. Sen får jag säga att det förstås är kul att få spela Bortom istället för att spelleda.

Morrigan High: Kampanjen har pågått under lång tid och det har växt till en ganska stor, episk saga fylld av känslor. Sist var det så känslosamt att jag som spelledare grät. Sånt är awesome. :gremsmile:

Wolf at the Door: Changeling-världen är en underbar värld och tillsammans med en härlig karaktär som aktivt inte vill bli en del av den så skapar det en härlig dynamik.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
1a & 1b: Vi är Pinkerton-detektiver 1869, på jakt efter tågrånare längs den tämligen nyigångsätta transkontinentala järnvägen. Spelsystemet är en husreglad BRP.

2: Stämningsfullt uttänkt att skickliga spelledare. Dessutom har jag med stigande ålder kommit att uppskatta finurliga brottslösarkampanjer framför action.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
1A. Egenskrivna oneshots konventsstyle där fokus ligger på coola settings och coola plots. Även lite Fallen Reich, och innan det var det en del Little Fears Nightmare Edition.

1B. Just nu är jag sugen på att återuppta en kampanj i Dark Matter som vi körde för några år sedan, eller en helt ny kampanj. Jag är också sugen på något scifi-rollspel och/eller något victoriana/steampunk rollspel.

2. För det verkar ballt. Jag har vare sig spelat eller spellett scifi eller steampunk och är riktigt sugen på det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
1a: Coriolis och Dark Heresy (två spelgrupper)

1b: Mutant Chronicles

2: MC är det spel som introducerade mig till rollspel, men jag har aldrig spelat det. Storebrorsan lät sina böcker ligga framme någon gång för många herrans år sen när vi fortfarande bodde hemma och jag smygbläddrade och fantiserade om alla tuffa vapen och roliga spelexempel. Men varje gång jag för det på tal nu för tiden säger alla bara att de inte vill spela en dålig rippoff på 40k =(

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rymdhamster said:
Men varje gång jag för det på tal nu för tiden säger alla bara att de inte vill spela en dålig rippoff på 40k =(
Då kanske du har kommit till rätt ställe. Här finns några som gillar MC.

/M

Spelleder Kingmaker - Pathfinder och Spelleder/testar D&D Next.

Ovanstående såklart. Men skulle jag välja något annat så: Starships & Spacemen (såfort 2nd ED blir klart)

2. Varför då?

För att det är härligt OSR och jag precis sett samtliga Star Trek-filmer.

anth

Vetefan
1a: Nuförtiden blir det mest OSR (LL och LotFP för tillfället), lite PF, lite DnD:N och DnD4 någon gång. Med lite tur kommer min GURPS Cthulhu-kampanj återupplivas nästa månad. Sedan spelar jag det som bjuds på Repetikon.

1b: Jag är ganska nöjd med att få spela OSR och prova på ett och annat nytt spel på Repetikon.
Men jag hoppas få prova RQ6 inom ett par veckor.
Sedan finns Unhallowed Metropolis och Dying Earth sedan flera år på min wish-list.

2: Varför?
När det gäller OSR har jag ännu inte hunnit tröttna på det.
När det gäller RQ6 är det helt nytt och jag vill se om det är lika kul som för 20 år sen när jag spelade RQ sist.
När det gäller UM och DE verkar de vara ap-häftiga - men jag har ännu inte hittat tid eller spelare att spela med.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Då kanske du har kommit till rätt ställe. Här finns några som gillar MC.
Japp!

Jag, till exempel. Och jag brukar inte ha några problem att få folk att inse att "40k-ripoffen" inte sträcker sig så värst mycket längre än till axelskydden och vapenstorlekarna...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
solvebring said:

Inget. Men om en vecka eller två ska jag dra igång lite Svavelvinter (spelledare). Och om en halvtimme ska jag träffa en ny spelgrupp som jag ska vara gästspelledare för. Dem tänker jag spelleda Pendragon, ToR, Fantasy! eller kanske, kanske DnDNext med.

solvebring said:
2. Varför då?
Svavelvinter: För att jag var med i bladreunner-35:s kampanj ([url="https://www.rollspel.nu/threads/56090) och lärde mig att efter 30 års rollspelande kan jag fortfarande bli utmanad och utvecklas. Jag har tröttnat lite på att spela och spelleda rälsat, och Svavelvinter var en uppenbarelse för mig. Nu vill jag bli bättre på att spelleda karaktärsdrivet och använda bomber.

Pendragon: För att jag kan göra det i sömnen och för att det är världens bästa rollspel.

ToR: För att det ser ut att vara det bästa Sagan om Ringen-rollspelet som världen har skådad och jag älskar Sagan om Ringen.

Fantasy!: För att jag är nyfiken på OSR och vill veta om det är något för mig. Och för att spelet verkar vara så underbart (se vidare: [url="https://www.rollspel.nu/threads/55639).

DnDNext: Nyfikenhet. Jag tror att Wizards har tagit sig vatten över huvudet med det upplägg de har och vill veta om jag har rätt.

Nässe

Myrmidon
solvebring said:
EDIT: Jag menar alltså inte nu-nu, i skrivande stund, utan "nu för tiden". Ni fattar ...

2. Varför då?
1a Tatters of the King och en hel massa Fiasco.

1b Longshot- eftersom jag vill prova det nya tänket.
Kult-AW verkar asballt!
Vill lira Burning Empire utan tävlingsreglerna.
Primetime adventures skulle passa vår tisdagsgrupp asbra! Som förlängt Fiasco.

claes

Swordsman
Warhammer Fantasy Roleplay 3rd Edition

Star Wars: Edge of the Empire och The Regiment (ett hack till Apocalypse World).

2. Varför då?
Vi spelar WFRP 3 för att det passar oss bra. Alla kort och pluppar ger oss stor inlevelse och de speciella tärningarna gör att varje slag blir det andra olik ger massa stoff till berättande.

Nya Star Wars verkar riktigt bra. Jag håller på att läsa igenom boken och det bara kliar i mig att få testa spelet.

The Regiment har jag läst igenom men inte testat. Speltestrapporterna skvallrar om ett spel som verkar ge en riktigt bra krigskänsla.

Johan K

Gammal & dryg

2. Varför då?
1a. Just nu är jag lite inne i ett mellanläge, men det kommer snart att bli en kampanj av nått slag

1b & 2 Är sjukt sugen på att LIRA M:UA & M:UA, har bara SL:at dessa spel men aldrig lirat det. Så det vore kalaskul att få spela dessa spel, istället för att sl:a dem