I diskussionen nedan om vad man upplevt i rollspel, vill uppleva och inte vill uppleva verkade det vara många som ville uppleva kärlek mellan rollpersoner. Jag med flera tyckte att det vore ett utmärkt diskussionsämne. (Har det inte tagits upp förut? Iaf inte enligt mina sökningar, men tipsa mig gärna om andra trådar som tar upp detta konkret).
Alltså, hur kan man dels få fram kärlek mellan rollpersoner, dels gestalta den. Jag ska börja med att ta de enkla förslagen så att ni slipper komma med dem:
Att skapa kärlek mellan rollpersoner kan lösas på det enkla sättet att båda rollpersonerna älskar varandra vid spelstart. Det är inte särskilt svårt att knåpa ner texten "Kär i Adam" på rollpersonen Eva. Man skjuter då upp alla ev. problem till gestaltandet. En annan metod är att helt enkelt, off-game, komma överens om att två rollpersoner skall bli kära i varandra, ex. som överenskommelse mellan spelare eller som ett beslut av spelledaren. Jag är inte intresserad av dessa metoder. Jag vill, i möjligaste mån, få någon känsla av samhörighet att växa fram hos rollpersonerna via deras gestaltning som får det att verka som kärlek. Visst, illusionen blir aldrig total. Det krävs att båda spelarna är beredda att låta sina rollpersoner att kära ned sig och det är också sannolikt att det förr eller senare krävs någon slags överenskommelse, att man säger "Okej, vid det här laget verkar det som om våra rollpersoner blivit kära i varandra. Hur ska vi hantera det?".
Så, vad har ni för tips? Hur kan på ett snyggt sätt gestalta kärlek mellan rollpersoner? Hur kan två spelare komma överens om kärlek mellan deras personer? Hur syns det att den växer fram i spelet (annat än på rollpersonernas beteenden)? Hur kan man kanske "lura" in spelarna i situationer som leder till kärlek mellan rollpersoner? Hur kan man "hinta" spelarna att det är dags för kärlek? Etc, etc. Alla tips uppskattas.
/RipperDoc - som likt många andra aldrig riktigt fått till kärlek mellan rollpersoner
Alltså, hur kan man dels få fram kärlek mellan rollpersoner, dels gestalta den. Jag ska börja med att ta de enkla förslagen så att ni slipper komma med dem:
Att skapa kärlek mellan rollpersoner kan lösas på det enkla sättet att båda rollpersonerna älskar varandra vid spelstart. Det är inte särskilt svårt att knåpa ner texten "Kär i Adam" på rollpersonen Eva. Man skjuter då upp alla ev. problem till gestaltandet. En annan metod är att helt enkelt, off-game, komma överens om att två rollpersoner skall bli kära i varandra, ex. som överenskommelse mellan spelare eller som ett beslut av spelledaren. Jag är inte intresserad av dessa metoder. Jag vill, i möjligaste mån, få någon känsla av samhörighet att växa fram hos rollpersonerna via deras gestaltning som får det att verka som kärlek. Visst, illusionen blir aldrig total. Det krävs att båda spelarna är beredda att låta sina rollpersoner att kära ned sig och det är också sannolikt att det förr eller senare krävs någon slags överenskommelse, att man säger "Okej, vid det här laget verkar det som om våra rollpersoner blivit kära i varandra. Hur ska vi hantera det?".
Så, vad har ni för tips? Hur kan på ett snyggt sätt gestalta kärlek mellan rollpersoner? Hur kan två spelare komma överens om kärlek mellan deras personer? Hur syns det att den växer fram i spelet (annat än på rollpersonernas beteenden)? Hur kan man kanske "lura" in spelarna i situationer som leder till kärlek mellan rollpersoner? Hur kan man "hinta" spelarna att det är dags för kärlek? Etc, etc. Alla tips uppskattas.
/RipperDoc - som likt många andra aldrig riktigt fått till kärlek mellan rollpersoner