Re: Håller fullständigt med!
Jag är av motsatt åsikt. Största fördelen med film mot böcker (min åsikt!) är att man kan vara flera som ser den samtidigt, ultimat är att vara ett stort kompisgäng (gärna uppemot 10 pers) som ser en film på bio i en stor, fullsatt salong.
1. Underbar stämning när alla (nåja, många) skrattar, hajar till eller skriker samtidigt.
Riktigt skönt är det om man ser en skräckfilm och någon riktigt skriker till vid någon scen, de runt omkring honom/henne skrattar lite men är snart fast i filmen igen.
Eller när ett skämt är så kul att folk inte bara skrattar, utan applåderar. Det hände mej två gånger när jag såg Independence Day. Säga vad man vill om filmen, men Will hade ett par sköna kommentarer
Eller när en film är så bra att många i salongen applåderar när eftertexterna börjar rulla. Det har jag varit med om tre gånger, dels nyss nämnda ID4, och även Star Wars ep. 5 (nya versionen) och LOTR.
2. Är man dessutom många kompisar där så kan man snacka om filmen efteråt, ju fler personer desto fler åsikter, och oftast bättre diskution.
Men visst, det kan vara irriterande ibland, fjårtisar som ringer med mobilerna när man ser Exorcisten är inte så kul. Men 9 gånger av 10 så är det bara fördelar med en full salong!
Jag är inte så insnöad på LOTR att jag försökt få tag på premiärbiljetter, men jag ska nog gå så tidigt som möjligt, i så stor salong som möjligt. Publikstämningen var underbar när jag såg ettan!