Re: Olika tycke och smak.
Du valde en bra rubrik iaf
Som sagt, olika tycke och smak.
Eller när ett skämt är så kul att folk inte bara skrattar, utan applåderar.
Urfånigt. Vem är applåden riktad till? Ingen som kan höra den i alla fall...
Eller när en film är så bra att många i salongen applåderar när eftertexterna börjar rulla.
Varför? Totalt vrickat. Applåderar ni åt biomaskinisten???
Det handlar inte om att applådera
åt någon, utan att man mår så bra att man vill leva ut det praktist. Svårt att förklara, men det känns absolut rätt.
Skuggvarg korrekturläsaren kommenterar direkt: "Diskussion".
Måhända att man får en del schyssta diskussioner, och där kan jag faktiskt hålla med dig, men det går också utmärkt att diskutera filmen efter att alla har sett den, på olika tidpunkter, på olika dagar (svårt att hitta en tid som passar alla). Varför jag är lite anti mot att "kompisgänget" går på bio, är dels för att det lätt blir stökig stämning (vilket jag hatar), dels för att mina egna kompisar aldrig har varit många, de bor långt ifrån mig (8 mil, 16 mil, och 20 mil) och vi träffas ytterst sällan. För övrigt tycker jag bäst om att gå på bio själv. Går jag tillsammans med någon löper jag stor risk att börja kommentera filmen (hatar mig själv för det).
*Den normalt så rättstavande Cesa hoppas att ingen annan såg det...*
Det handlar framförallt om att ha samma känska och vara i samma stämning när man diskuterar, och att dessutom ha filmen i färskt minne. Det är som ett sätt att bevara känslan av filmen, att fördröja den så att inte det roliga är helt slut bara för att eftertexterna dyker upp.
Ringande mobiler mitt under filmen är ett stort hatobjekt! Lyncha alla som medvetet har mobilen på när de går på bio. Min erfarenhet är också att 9 gånger av 10 är det bara nackdelar med en full salong, för det är ett sånt jäkla oväsen och prasslande med godispåsar och chipspåsar. Jag har förstått att det finns de som går på bio för att umgås och ha kul, men de kan ju få en egen salong där de kan bete sig hur de vill och låta oss andra (som går på bio för att se film) sitta ifred i en tyst salong. Det enda som får väsnas är filmen.
Jag tror den stora skillnadet mellan oss (i det här sammanhanget...) är förmågan att koppla bort omgivningen. Prassel eller andra ljud stör mej knappt alls. Det enda som egentligen stör mej är ringsignaler (iaf om det är en thriller/skräckfilm) och småungar som redan sett filmen och berättar vad som kommer att hända (för sina kompisar som inte sett filmen, men de brukar hålla käft om man bara ser lite elak ut
).
Ett exempel är när jag såg Harry Potter. På raden bakom mej satt det två föräldrar med sina barn (två olika "par" alltså) som båda läste den svenska texten högt för sina barn (som inte kunde läsa). I början tänkte jag att det kanske skulle bli jobbigt, men efter bara en kort stund var jag inne i filmen och hade helt kopplat bort dom på raden bakom, likaså hade mina kompisar. Men jag förstår att det kan vara jobbigt med mycket folk i salngen om man har svårt att "koppla bort" det som inte hör fillmen till.
Anledningen till att just mobilsignaler är så störande är att de låter så skarpt, och inte hörs konstant (som mummel och påsprassel)
Jag är inte insnöad överhuvudtaget, jag är bara säker på att eftersom ettan var så bra som den var, måste tvåan också vara väldigt bra. Jag vill se filmen, men jag har ingen premiärångest. Jag går och ser filmen när jag tycker att hysterin har lagt sig lite/mycket, och när jag känner för att se filmen. Den kommer med all säkerhet att visas under ganska lång tid, precis som Star Wars.
Jag hoppas att ingen tog illa upp av ordet "insnöad", jag menade det absolut inte som ett skällsord (jag är själv rätt insnöad på rätt mycket...). Det var mer en förklaring till varför jag inte brydde mej om att försöka få tag på premiärbiljetter. Men så populär som filmen är så kommer jag med stor sannolikhet få uppleva en stor full salong även om jag går några dagar (eller veckor!) senare )