Okej, okej. Joss Whedon har spökskrivit det åt mig.Krille said:Det sagt så skulle äventyret fortfarande vara mer awesome om Joss Whedon hade skrivit det.
Okej, okej. Joss Whedon har spökskrivit det åt mig.Krille said:Det sagt så skulle äventyret fortfarande vara mer awesome om Joss Whedon hade skrivit det.
Fördelen skulle väl vara att spelarna kan ta diskussionen och då kan inte SL falla tillbaka på att "äventyret är skrivet så" och att tid inte fanns att ändra.Finns det inte risk för att SL helt enkelt reproducerar sina egna åsikter då, dvs helt enkelt gör alla till män? Och så sitter vi där i alternativt 1?
Ah, dåså, då är vi på samma frekvens =)Dante said:Ah, jag menade att om vi lämnar det fritt för SL att välja kön på intressanta SLP så kan vi inte styra vad hen väljer.
Om man bör ge SL det valet är en annan fråga.
Om man nu förutsätter att spelare och/eller SL har någon form av medvetenhet kring sådana här frågor, ja.Stormflare said:Fördelen skulle väl vara att spelarna kan ta diskussionen och då kan inte SL falla tillbaka på att "äventyret är skrivet så" och att tid inte fanns att ändra.
Ja. Det tycker jag.Dante said:3. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om ungefär lika många intressanta SLP var av manskön som av kvinnokön.
Häftigt koncept. Det skulle jag tycka var roligt att spela med.Dante said:5. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om flera intressanta SLP saknade definierat kön, så att jag som spelledare kan välja detta själv, anpassat efter hur rollpersonerna i gruppen ser ut. (Fritt efter Chrull.)
Vi gjorde det i Sunken Sydney till Apocalypse World:Recca said:Häftigt koncept. Det skulle jag tycka var roligt att spela med.Dante said:5. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om flera intressanta SLP saknade definierat kön, så att jag som spelledare kan välja detta själv, anpassat efter hur rollpersonerna i gruppen ser ut. (Fritt efter Chrull.)
Vad är det du tycker är svårt?Bassejr said:jag kan verkligen inte för fem öre spela en bra kvinnlig roll.
För att göra dina äventyr intresssantare (ur mitt perspektiv) skulle jag i så fall råda dig till att spela kvinnliga SLP på samma sätt du spelar män. Om jag bara gissar hur du spelar män, så tror jag att det kan bli jättebra!Bassejr said:mina spelare har faktiskt klagat på att nästan alla mina SLP är manliga. Det är bara för att jag är så dålig på att komma ihåg det, och envisas med att verkligen "Spela" SLP'erna, och jag kan verkligen inte för fem öre spela en bra kvinnlig roll.
Jag gillar det här alternativet av den enkla anledningen att jag tycker att genus och normer och intressant. Därav är jag positiv till att vända på, experimentera med och ifrågasätta sådana normer. Att ifrågasätta sådant väcker tankar och känslor som för mig är intressanta, därmed skulle det kanske kunna skänka mer djup, för min personliga del. Om inte annat så finns det så jävla många äventyr med majoriteten manliga karaktärer, så varför inte vända på steken några gånger. Sedan tycker jag själv om att crosslira, så det vore najs att spela kvinna och för en gångs skull bli bemött av flera andra kvinnor. Det brukar ju trots allt vara tvärtom, med allt vad det kan innebära.Dante said:2. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om en övervikt av intressanta SLP var av kvinnokön.
Men jag gillar det här också, för det dämpar motiv och tankar om klyftor, orättvisor och stridigheter mellan könen och bidrar istället till positivt tänkande; lika mycket – lagom är bäst. Liksom... Jämnt känns rättvist och exkluderar ingen. Naturligtvis beror det på hur männen och kvinnorna presenteras, men ja, ni förstår säkert vart jag vill komma om att en jämn fördelning är rättvis och känns tilltalande.Dante said:3. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om ungefär lika många intressanta SLP var av manskön som av kvinnokön.