Re: Könsfördelning av SLP – [Lång vinkling]
Dante said:
Stämmer något av följande fyra påståenden in på din syn på detta hypotetiska underverk? Motivera varför. Och hitta gärna på fler alternativ om du tycker att något saknas.
Som jag tidigare nämnde i Geniustråden - så är jag inte så säker på att stereotyper och klichéer är ensidigt dåliga. Jag tror inte heller att lösningen på diskrimineringen av kvinnor eller andra skulle vara likvärdig (eller över-) representation i äventyr och illustrationer. Än så länge har inte heller nån övertygat mig om att jag har fel - trots att jag uttryckligen bad om det.
Med det sagt - så ser jag stereotyper och klichéer som fantastiskt bra verktyg i mitt (och många andras) spelande och spelledande. De är kraftfulla sätt att snabbt förmedla känsla, handling, värderingar, förväntningar och en massa andra saker med bara några få ord eller gester (T.ex. kan jag direkt skapa en alldeles ypperligt användbar inre bild hos de flesta spelare bara genom att säga - "Butter dvärgkrigare"). I många fall är stereotyperna lika (eller mer) kraftfulla om de spelar an på andra saker än just könsroller (Känn på följande ord t.ex. "Pundarbil", "Tegelstensaktivist", "Magiskt torn" "Orchavkomma", "Sandöken" etc.).
Som de flesta redan nämnt så är det ju också väldigt roligt att utforska, ändra och utmana såväl könsrollerna som andra föreställningar.
Ännu roligare kan det vara att bara jävlas med spelarnas fördomar. En favorit är när varenda krigare man möter på i hela spelet är kvinna. Spelarna frågar till sist spelledaren om varför det är så? Spelledaren svarar med en motfråga - ställer du frågan till en krigare (krigarinna)? När spelarna gör det får de direkt svaret - "Vad menar du?"
Sånt roar mig...
Jag tror att rollspel väldigt ofta speglar de som deltar. Man spelar nog den typ av äventyr och händelser som känns relevanta för deltagarna helt enkelt. Intresse, mognad och värdegrund sätter nog ramarna och jag är inte säker på att spel automatiskt blir bättre, roligare eller gör oss till mer moraliska människor genom att helt enkelt "plantera" saker som normalt inte finns i deras föreställningsvärld. Å andra sidan tror jag inte att man heller fördärvar människor genom att spela trauman, våld, missbruk, sex, ockultism, dansbandsturnéer etc. Folk danas inte med så enkla medel helt enkelt.
När vi var elva visste vi inget alls om tjejer - och därför fanns inte några såna med i våra äventyr, överhuvudtaget. Ett moget, genomtänkt, seriöst spel med hälften kvinnor både som SLP och i illustrationerna hade vi såklart inte spelat. Vi ville vara "James Bond", "Jediriddare" och "Minotaurer med stora yxor".
Skulle jag spela med min yngsta dotter idag är jag helt övertygad om att det på ett eller annat sätt skulle handla om "Hello Kitty", "fina hus" och olika "gulliga djur" (Vare sig jag vill det eller inte). För det är hennes föreställningsvärld. Det är sånt hon gillar.
Så
inget av alternativen anser jag är allmängiltigt bäst, eller på önskelistan för det "episka utopiäventyret". Man kan mycket väl (anser jag) använda sig av
alla sorters stereotyper, klichéer och folks fördomar närhelst man så önskar. Det är kraftfulla verktyg!!! Sagoberättare, pjäsförfattare och andra har gjort det framgångsrikt i århundranden! För mig får man ha vilken genusfördelning man känner för - alla, ingen, några av varje tänkbar sort. Men man mår sannolikt heller inte dåligt av att få tips, synpunkter, önskemål eller glada tillrop utifrån vad man väljer.
Rollspel är ett av få sätt som iterativt, interaktivt och nästan fritt låter spelarna testa sånt - och ta konsekvenserna av det, tills de tröttnar - det är helt genialiskt! Jag tror att man behöver utforska och bilda sig en egen uppfattning - inte få den färdig från någon annan.
Väldigt mycket av mitt eget spel har handlat, och handlar fortfarande, om att utforska, ifrågasätta, och ibland vända på alla förutfattade meningar, åsikter och förväntningar, genrer och provocera spelarna (och/eller spelledaren). Jag vill gärna stimulera till eftertanke. Kan man verkligen döda alla som jobbar för den onda sidan och fortfarande vara hjälte?
(Nej det kan man inte - om nån nu var osäker på svaret).
Det tror jag - men jag har alltid varit lite annorlunda.
//EvilSpook