Det är ganska irrelevat vad du tycker argumenten "brukar" vara, när du svarar på något jag skriver. Alldeles bortsett från att jag inte upplevt att argumenten varit såpass ensidiga så föredrar jag att bemöta saker jag skrivit, inte vad du upplever att "folk brukar skriva".RipperDoc said:Argumentet brukar vara
Det är inte det enda målet.RipperDoc said:att vi vill bjuda in fler kvinnliga spelare till hobbyn. Och att metoden är att erbjuda dem intressanta roller (och SLPer) som är kvinnor. Detta resonemang tycks mig förutsätta att det är faktiskt skillnad i spelupplevelse.
Det förutsätter bara att spelarna upplever att det finns något positivt att hämta i att det finns kvinnliga och manliga roller SLP:er, inte att dessa nödvändigtvis skiljer sig åt i roll eller beteende.
Det handlar också om att jag, och andra män som stör oss på korvfester, vill spela spela i spelvärldar som inte är totalt mansdominerade, och som inte har könsstereotypa roller.RipperDoc said:Kvotering är en metod, men slutändamålet handlar väl om att kvinnor i vill spela
För mig är en könsstereotyp värld ungefär lika lockande som en rasstereotyp sådan, där t.ex alla mörkhyade är korkade kannibaler (som odlar potatis i parketten) och man spelar upplysta vita som måste hjälpa dem.
Jag behöver inte vara mörkhyad för att tycka att den sortens bejakande av stereotyper är dålig.
Den manliga stereotypen ÄR dominerande i rollspel. Anledningen till att det fungerar är för att den manlige stereotypen är handlingskraftig, till skillnad från den kvinnliga, och därmed fungerar bättre som äventyrare.RipperDoc said:eller spela mot kvinnor och därför behöver kvinnliga roller (vilket är precis detsamma om du vänder på det - de flesta killar skulle känna sig obekväma i längden om de bara fick välja kvinnliga roller, alternativt att de manliga rollerna alltid var oerhört stereotypa).
Några exempel på praktiska mål:RipperDoc said:Vi borde inte kvotera för kvoterandes skull, utan för att uppnå något praktiskt mål.
- Öka mängd kvinnor och feministiska män i hobbyn.
- Vänja rollspelare vid att kvinnor också kan vara aktiva.
- Motverka sexism.
- Skriva äventyr jag och andra män som fått upp ögonen för problemet uppskattar.
Jag ser inte kön som ett "karaktärsdrag".RipperDoc said:Det finns drivor av karaktärsdrag, där kön är ett, som i teorin skulle kunna kvoteras.
Om du menar mörkhyade får jag väl säga att ja, det vore klädsamt med fler sådana.RipperDoc said:Man kan kvotera raser
Bara om målet är att stryka alla spelgrupper medhårs.RipperDoc said:Du är för fokuserad på denna millimeterrättvisa. Den vill vi uppnå som ett snitt, på sikt, men i praktiken måste detta ta hänsyn till individuella spelgrupper.
Rollspel är fiktion, alltså är det ett av de få sammanhang där man faktiskt kan kvotera, tämligen oproblematiskt, vad gäller kön. Man kan också, likaledes oproblematiskt, se till att ha med ickeeuropeer till exempel. Eller andra grupper man upplever åsidosatta.
Det handlar med andra ord lika mycket om socialt engagemang som om att välkomna och inkludera grupper som vanligtvis varken välkomnas eller inkluderas.
Jag tycker gott att man kan strunta i de där (förhoppningsvis få) grupperna med uteslutande killar som absolut inte kan varken spela tjejer eller ens stöta på ickestereotypa tjejer i ett äventyr.RipperDoc said:Vad som funkar för en (sällsynt) 50-50 grupp av tjejer och killar funkar inte för en med bara killar.
Jag argumenterar framför allt vad gäller SLP-kön, eftersom jag sällan eller aldrig skriver äventyr med färdiga rollpersoner.RipperDoc said:(Detta är förstås ett argument för att inte tvinga RP-rollerna till något kön, utan som chrull föreslog, låta spelgruppen välja).
Skulle jag skriva något med färdiga rollpersoner skulle jag antingen ha dubbelt så många färdiga rollpersoner som antalet spelare och sedan kvotera kön mellan dem - eller så skulle jag, i ett försök att vänja de där stackars spelarna som inbillar sig att de "inte kan spela kvinnor" vid just att spela kvinnor, ha med en majoritet kvinnoroller.
Jag tror, eller hoppas, att ganska få killar reser sig upp och går därifrån efter att ha satt sig ner vid ett äventyr på konvent, bara för att de ska "tvingas" spela kvinna. Och de som då reser sig och går har, tror jag, större problem än mitt äventyr.