Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …
Vad jag undrade var hur man kan kräva att könsmaktsordningen ska vara »historiskt trovärdig« när inga andra aspekter av spelvärlden behöver leva upp till samma krav.
(Det kan förstås vara så enkelt att ingen här på Rollspel.nu tycker att det är så.)
Well, that's basically it, för min del iaf. Jag kräver att också andra aspekter av spelvärlden ska vara historiskt trovärdiga, om det är en ambition som öht ingår i konceptet.
Sedan är det förvisso så, som jag ofta tidigare argumenterat för, att förtryck av alla dess slag är intressanta mekanismer och utmärkta konfliktsskapare i dramaturgi, och att jag själv älskar att gestalta förtryckta kvinnor som försöker få lite agency trots patriarkatets skugga. Men det hör ju egentligen inte till saken, för visst är det självfallet så, att ska man ha en totalt ohistorisk fantasyvärld, finns det många andra tänkbara grupper än kvinnor man kan välja att förtrycka.
Att 100% av alla fantasyvärldar skulle vara så pass ohistoriska håller jag dock inte med dig om. Historical fantasy-genren när den är som bäst använder strukturer och konflikter mer eller mindre direkt rippade från vår egen historia, och då är det ofta ursäktligt att låta kvinnoförtryck råda i en given setting.
Fantasyvärldar i gemen bygger sedan ofta på lösa, förutbestämda uppfattningar om vår egen historia och erfarenheter från vår egen samtid. Då är det ofta helt enkelt...bekvämt att låta kvinnor ha den underordnade rollen i många sammanhang, det går närmast på automatik, även för mig emellanåt, eftersom, well, så är det ju i verkligheten, så det är lätt att relatera till, känns närmast självklart liksom.
Tyvärr.
Men det finns ytterligare en aspekt, möjligen. Alltså, jag är hyperintresserad av genusstrukturer i allmänhet, och inte minst genushistoria, och rollspel kan ofta bli ett sätt att utforska teman och koncept från vår egen värld, även våra egna liv. Medan settingar där kvinnor är förtryckta på olika sätt därför låter mig leka med en maktstruktur som redan existerar irl, vore motsatsen, en setting där
män i gemen var förtryckta, mest en sorts spekulativ vända-på-steken-grej som egentligen inte roat mig särskilt mycket; jag kan inte relatera och ser ingen relevans. Visst, det kan väl i rent världsbyggande vara aningen intressant att tänka sig att strukturen såg helt annorlunda ut och begrunda vad som då präglat den, landet Momolan som jag skriver till Eon är ju ett matriarkat till exempel, och det verkar ha sina fans även om nästan alla är överens om att det som det nu är skrivet är...mindre lyckat...
men jag kan liksom fortfarande inte komma ifrån det faktum att det roar mig mycket mer att skriva om förtryckta kvinnor i patriarkatet Mûhad än förtryckta män i matriarkatet Momolan. Mäns könsroller är helt enkelt intressantare att studera utifrån perspektivet av deras överordning, utifrån det vi traditionellt och instinktivt förknippar med en mansroll, eftersom, well,
det är så det är irl.
Rollspel är fantasilekar, ja. Men fantasi är mycket roligare när den hjälper en att leka med och utforska verkligheten.
Man ska inte heller förväxla settingsmässigt kvinnoförtryck med bristande genusmedvetenhet från världsskaparens sida - det är två helt olika ting. Man kan ha ambitionen att ha en helt jämställd spelvärld men i praktiken suga bajs på genus, och man kan ha en tokförtryckande megapatriarkal spelvärld men likfullt finna sätt att ge trovärdiga, intressanta kvinnoporträtt gott om utrymme i den.
- Ymir, borde kanske läst hela tråden innan han svarade, men orka