Nekromanti Könsförtryck – historiskt trovärdigt? …

CapnZapp

Myrmidon
Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …

Kanske ska tillägga att jag inte förstod Magnus hållning som att han bara vill åt 50% kvinnliga figurer.

Isåfall är det han säger ju att varför kasta in en (manlig) tiggare när du kan kasta in en (kvinnlig) tvätterska? Varför låta den mördade vara godsets herre, när det skulle kunna vara en av hans konkubiner, mor till Ende Arvingen?

Men jag uppfattade det inte så - jag förstod honom som att han ville att alla roller i samhället, även traditionellt manliga stereotyper, skulle befolkas jämlikt (eller iallafall med betydligt fler tjejer).

Min upprördhet grundar sig alltså i hur befängt jag finner det med varannan kvinna i SLP-roller som soldat eller stadsvakt.

Om poängen bara var att man lika gärna kan få tipset av hon som serverar ölen som han som rullar in öltunnorna, då har jag mycket större förståelse, än om poängen är att servitrisen varannan gång bör vara en man, och att en stor del av tunnrullarna ska vara kvinnor. (Och att rollspelskonstruktörer som inte inför det senare är "slarviga" och inte jobbar på ett "genomtänkt förlag".)

/Zapp, som är medveten om att troligen 50% av alla upprörda känslor i frågan beror på att läsaren missförstår skrivarens intentioner...

CapnZapp

Myrmidon

Den enkla förklaringen till de siffror Magnu hittat är ju att rollspel till överväldigande del sysslar med "manliga" sysslor: slåss och vara "aktiv".

Att de flesta SLP man stöter på är män är därför inte så förvånande.

Det är ju enklare att skriva in en vakt i handlingen än en dräng eller piga, och vips har du +1 man.

Jämför gangsterdrama, som ju kan befolkas av 99%+ män utan att allmänheten blir upprörd (jag kan dock inte utlova att magnus inte blir det).

Själv är det lika lite upprörande som ett stillsamt drama kan ha en stark övervikt av kvinnliga karaktärer.

Innebär det att det inte är brist på rollspel som tilltalar kvinnor? Heck no.

Jag tycker personligen diskussionen blir mycket mera relevant om man tittar på Mutant än Drakar. Mutant har ju mycket färre giltiga skäl att huvudsakligen kretsa kring grabbar, män och gubbar...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Visserligen vet jag ju att man inte kan styra över vartåt diskussionen barkar, men den frågeställning jag lyfte fram i diskussionsstarten (och som många deltagare tycks ha missat [eller valt att ignorera]) hade mycket lite med jämn könsfördelning av SLP eller orsaker till ojämn könsfördelning av SLP att göra.

Vad jag undrade var hur man kan kräva att könsmaktsordningen ska vara »historiskt trovärdig« när inga andra aspekter av spelvärlden behöver leva upp till samma krav.

(Det kan förstås vara så enkelt att ingen här på Rollspel.nu tycker att det är så.)

Petter42

Swordsman

Jag tror bara det är det att nästan alla rollspel utspelar sig i fiktionella världar, till stor del inte ens i nutid. Alltså, att vara historiskt korrekt kan ju vara väldigt svårt, särskilt när man vandrar mellan olika geografiska regioner eftersom att många länder kanske har utvecklats mycket teknologi, medan hela världens sociala struktur stått orörd en längre tid. Då finns det plötsligt ett land med 1800-talsteknologi, men 1700-talsstruktur, socialt sett alltså.
Min poäng är den att olika länder har olika förutsättningar, och att i en fiktionell värld bara anta att både teknologin och den sociala strukturen utvecklas likadant är befängt enligt min mening. Men av precis samma anledningar kan man ju inte heller säga "Men så var det för oss på den tiden!" eftersom den tiden aldrig funnits. Däremot kan man mycket väl säga att det är en sexistisk värld, tid och plats.
Min poäng är det att det kanske är dumt att dra för mycket paralleller med verkligheten, när man pratar om en overklig värld och att det borde funka åt båda hållen.

Illern

koppariller

Dante said:
Vad jag undrade var hur man kan kräva att könsmaktsordningen ska vara »historiskt trovärdig« när inga andra aspekter av spelvärlden behöver leva upp till samma krav.
Det tycker jag inte man kan ''bara för att''. Visst, om man tycker att det är en intressant aspekt att använda på något vis i spelandet så sure men inte bara för att. Dessutom ser jag inte något omedelbart intressant i en könsojämlikhet. Däremot är det intressant att olika drag och egenskaper premieras eller nedvärderas i ett samhälle. Det fysiska könet som grund för konflikten/maktordningen är dock relativt ointressant (förutom då att det kan vara enklare att spela samma kön som de fysiska spelare som sitter vid bordet och att man då vill kunna vara vare sig man eller kvinna utan att det blir kolossalbökigt i en mängd roller i samhället).

Visst kan det vara intressant att spela i en historiskt korrekt värld där det finns en könsmaktordning och världen är historiskt korrekt på bred front men att behålla just könsfördelningen på olika roller i samhället som en av ytterst få eller rent av den sista enda korrektheten förstår jag inte.

Faktiskt tycker jag det är intressant att jaga rätt dragen i en kultur och plocka isär och bygga upp igen utan det fysiska könet som grund för fördelningen av roller och det kan uppenbara saker om en själv, vår nutid och den tid man baserar spelvärlden på.

Rising

Vila i frid

Det är kanske fråga om ett missförstånd.

De mansdominerade fantasyrollspelen försöker helt enkelt vara historiskt trovärdig sett till Pojkboksäventyrberättelsernas historia. På samma sätt som man kan vara trogen noirgenren, cyberpunkarvet och screwball-komedierna, så kan man ju eftersträva trovärdighet inom en genre där kvinnoporträtt just är ämnade att vara exotiska och skildrade på vissa sätt.

Jag tänker lite på det viset när det kommer till monsterkvinnor. Att dungeoncrawla och hacka orcher - det är coolt - men så fort man rundar ett krön och kommer in i ett grottrum där gråtande orchkvinnor ligger och försöker skydda sina barn med sina kroppar och ber om nåd, då... eugh. Då har det blivit något annat. Då är det inte action och äventyr längre, utan en mörk och ångestfull krigsskildring a la Plutonen.

På samma sätt som de tecknade avsnitten av Turtles alltid handlade om att de slogs mot robotar (eftersom våldet hade varit otäckt om hjältarna högg med katanas och slogs med nunchakus mot levande varelser) så tycker jag att det har en poäng att monster i pojkboksäventyr alltid är Das Man: En mansroll så självklar och normaliserad att den upphört vara ett subjekt. Så länge monsterna bara är "fiender" så behöver vi nämligen inte komma på giltiga moraliska skäl för att döda dem. Men när de blir kvinnor, barn, gifta, nyförälskade, pappor, osv - när de får egenskaper såsom kön, sexualitet, civilstånd och liknande - så blir de individer istället, och sådana kan man inte rättfärdiga våld mot på samma självklara sätt.

Jag tycker att det vore skithäftigt att skildra monsterkvinnor noggrannare i ett fantasyäventyr, men jag är tämligen övertygad om att det skulle upplevas som en helt annan genre än de vanliga pojkboksäventyren.

Blu blä blo

Arfert

Facit

Dante said:
Nej, det tycker jag inte man kan kräva. Det enda jag tycker man kan begära som rollspelskonsument att spelet är trovärdigt inom sin genre/premiss, så det inte stör spelupplevelsen.

Arfert

Facit

Rising said:
Det är kanske fråga om ett missförstånd.

De mansdominerade fantasyrollspelen försöker helt enkelt vara historiskt trovärdig sett till Pojkboksäventyrberättelsernas historia. På samma sätt som man kan vara trogen noirgenren, cyberpunkarvet och screwball-komedierna, så kan man ju eftersträva trovärdighet inom en genre där kvinnoporträtt just är ämnade att vara exotiska och skildrade på vissa sätt.

Jag tänker lite på det viset när det kommer till monsterkvinnor. Att dungeoncrawla och hacka orcher - det är coolt - men så fort man rundar ett krön och kommer in i ett grottrum där gråtande orchkvinnor ligger och försöker skydda sina barn med sina kroppar och ber om nåd, då... eugh. Då har det blivit något annat. Då är det inte action och äventyr längre, utan en mörk och ångestfull krigsskildring a la Plutonen.

På samma sätt som de tecknade avsnitten av Turtles alltid handlade om att de slogs mot robotar (eftersom våldet hade varit otäckt om hjältarna högg med katanas och slogs med nunchakus mot levande varelser) så tycker jag att det har en poäng att monster i pojkboksäventyr alltid är Das Man: En mansroll så självklar och normaliserad att den upphört vara ett subjekt. Så länge monsterna bara är "fiender" så behöver vi nämligen inte komma på giltiga moraliska skäl för att döda dem. Men när de blir kvinnor, barn, gifta, nyförälskade, pappor, osv - när de får egenskaper såsom kön, sexualitet, civilstånd och liknande - så blir de individer istället, och sådana kan man inte rättfärdiga våld mot på samma självklara sätt.

Jag tycker att det vore skithäftigt att skildra monsterkvinnor noggrannare i ett fantasyäventyr, men jag är tämligen övertygad om att det skulle upplevas som en helt annan genre än de vanliga pojkboksäventyren.

Blu blä blo
Lätt OT: Du är nåt på spåret här, vore jävligt spännande med en fantasybok som först är som vilken "standardfantasy" som helst, "tjolahopp nu ska vi döda vättar", men sedan går ner sig i en helvetesskildring a la Vietnam. Att allt plötsligt blir på riktigt. Kolonialkrig. Belgiska Kongo. Döda varenda jävel.

krank

Går ondskans ärenden

Arfert said:
Döda varenda jävel
Det här är för övrigt en skitbra tital på nå't, tycker jag. Jag har ju Lindqvists Utrota varenda jävel, och har alltid tyckt att det är en jädrigt klatchig titel. Mycket avundsjuk. Men, "döda varenda jävel" är nästan lika bra, dessutom hittar jag inget annat som heter så... *sno*

Arfert

Facit

Tänkte såklart på samma bok (den är sjukt bra).. gillar hans "Nu dog du" också.. Har både i bokhyllan.

tull

Hero

w176 said:
Ekorren said:
Och tusentals kvinnor världen över spelar just detta spel.
Det gäller alla fucking spel.

Men white wolf har alltid varit bra med bildmatrial m.m. som tilltalar båda könen.
Nej jag vågar hävda att följande spel inte spelas världen över: Matiné, Saga, EON, Neotech, mfl Svenska produktioner.

Men ja White Wolf är duktig på illustrationer, de kunde dock bli bättre på att göra moduler som går att läsas (vettiga typsnitt).

Ymir

Liten kantbaron

(Det kan förstås vara så enkelt att ingen här på Rollspel.nu tycker att det är så.)
Well, that's basically it, för min del iaf. Jag kräver att också andra aspekter av spelvärlden ska vara historiskt trovärdiga, om det är en ambition som öht ingår i konceptet.

Sedan är det förvisso så, som jag ofta tidigare argumenterat för, att förtryck av alla dess slag är intressanta mekanismer och utmärkta konfliktsskapare i dramaturgi, och att jag själv älskar att gestalta förtryckta kvinnor som försöker få lite agency trots patriarkatets skugga. Men det hör ju egentligen inte till saken, för visst är det självfallet så, att ska man ha en totalt ohistorisk fantasyvärld, finns det många andra tänkbara grupper än kvinnor man kan välja att förtrycka.

Att 100% av alla fantasyvärldar skulle vara så pass ohistoriska håller jag dock inte med dig om. Historical fantasy-genren när den är som bäst använder strukturer och konflikter mer eller mindre direkt rippade från vår egen historia, och då är det ofta ursäktligt att låta kvinnoförtryck råda i en given setting.

Fantasyvärldar i gemen bygger sedan ofta på lösa, förutbestämda uppfattningar om vår egen historia och erfarenheter från vår egen samtid. Då är det ofta helt enkelt...bekvämt att låta kvinnor ha den underordnade rollen i många sammanhang, det går närmast på automatik, även för mig emellanåt, eftersom, well, så är det ju i verkligheten, så det är lätt att relatera till, känns närmast självklart liksom.

Tyvärr.

Men det finns ytterligare en aspekt, möjligen. Alltså, jag är hyperintresserad av genusstrukturer i allmänhet, och inte minst genushistoria, och rollspel kan ofta bli ett sätt att utforska teman och koncept från vår egen värld, även våra egna liv. Medan settingar där kvinnor är förtryckta på olika sätt därför låter mig leka med en maktstruktur som redan existerar irl, vore motsatsen, en setting där män i gemen var förtryckta, mest en sorts spekulativ vända-på-steken-grej som egentligen inte roat mig särskilt mycket; jag kan inte relatera och ser ingen relevans. Visst, det kan väl i rent världsbyggande vara aningen intressant att tänka sig att strukturen såg helt annorlunda ut och begrunda vad som då präglat den, landet Momolan som jag skriver till Eon är ju ett matriarkat till exempel, och det verkar ha sina fans även om nästan alla är överens om att det som det nu är skrivet är...mindre lyckat...

men jag kan liksom fortfarande inte komma ifrån det faktum att det roar mig mycket mer att skriva om förtryckta kvinnor i patriarkatet Mûhad än förtryckta män i matriarkatet Momolan. Mäns könsroller är helt enkelt intressantare att studera utifrån perspektivet av deras överordning, utifrån det vi traditionellt och instinktivt förknippar med en mansroll, eftersom, well, det är så det är irl.

Rollspel är fantasilekar, ja. Men fantasi är mycket roligare när den hjälper en att leka med och utforska verkligheten.

Man ska inte heller förväxla settingsmässigt kvinnoförtryck med bristande genusmedvetenhet från världsskaparens sida - det är två helt olika ting. Man kan ha ambitionen att ha en helt jämställd spelvärld men i praktiken suga bajs på genus, och man kan ha en tokförtryckande megapatriarkal spelvärld men likfullt finna sätt att ge trovärdiga, intressanta kvinnoporträtt gott om utrymme i den.

- Ymir, borde kanske läst hela tråden innan han svarade, men orka

CapnZapp

Myrmidon

Dante said:
Visserligen vet jag ju att man inte kan styra över vartåt diskussionen barkar, men den frågeställning jag lyfte fram i diskussionsstarten (och som många deltagare tycks ha missat [eller valt att ignorera]) hade mycket lite med jämn könsfördelning av SLP eller orsaker till ojämn könsfördelning av SLP att göra.

Det är nog ingen som kräver att könsmaktsordningen ska ha en särställning...?

Och jag uppfattar det kontroversiella i ursprungsdiskussionen mer som ett krav på att könsmaktsordningen INTE ska vara till fördel männen, även om spelvärlden i andra aspekter eftersträvar "historisk korrekthet".

Som "Roleplaying is so gay" skriver:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Och det borde för i helvete visst vara 50/50 män och kvinnor i spel. Jag kan utan problem köpa att det inte behöver vara det i varje äventyr – men visa mig i så fall ETT ENDA spel med övervikt åt andra hållet</div></div>
http://roleplayingissogay.wordpress.com/2010/01/21/varfor-konsfordelning-spelar-roll/

Jag kan utan problem köpa att det inte behöver vara det i varje äventyr, även om det inte skulle gå att hitta ett enda spel med övervikt åt andra hållet.

Det enda det påvisar då är nämligen att rollspel är att jämställa med ja'vet'ente, kanske actionfilmer a la Rambo. Att kräva kvinnodominerade våldsorgier är det ju ingen som gör (och nu bortser jag från att de säkert finns).

Kanske har vissa en bild av att rollspel är en lika rik och bred kulturyttring som romaner eller tv-serier. Så är ju brutalt inte alls fallet - rollspel är en ytterst liten nischhobby, som har varit (och fortfarande är) starkt mansdominerad. Jämförelsen med "100% action" filmrullar - och inga andra sorters filmer överhuvudtaget - är mindre orättvis än vad man kan tro.

Det konstruktiva vore väl att sätta eld i baken på de kvinnor som spelar rollspel att även skapa rollspel; inte att bitcha på åttiotalets pionjärer för att de i sitt visionära skapandearbete inte också tänkte på jämställdhetsdebatten trettio år senare?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

CapnZapp said:
Det konstruktiva vore väl att sätta eld i baken på de kvinnor som spelar rollspel att även skapa rollspel; inte att bitcha på åttiotalets pionjärer för att de i sitt visionära skapandearbete inte också tänkte på jämställdhetsdebatten trettio år senare?
Precis så tänkte jag också när jag läste "Roleplaying is so gay". Den bloggposten kändes för övrigt som ganska standardiserad internetilska i stil med några av de svagare krönikörerna i Stockholms gratistidningar. Liksom; "om jag skriver väldigt argt och formulerar mig väldigt oresonligt kanske inte folk förstår att jag skriver om någonting ganska okontroversiellt".

Dante

Staff member

CapnZapp said:
[…] att bitcha på åttiotalets pionjärer för att de i sitt visionära skapandearbete inte också tänkte på jämställdhetsdebatten trettio år senare?
Är det verkligen det herr Edlund gör?

Han går igenom en massa gamla Äventyrsspelsprodukter, visst, men utan att bli särskilt förvånad över vad han finner.

Sedan jämför han med Riotminds och Järnringens utgivning (dvs. sådant som är nytt och aktuellt) och konstaterar att ingenting har hänt på trettio år. Så är det några han »bitchar på« så är det väl dagens rollspelsmakare som av hävd och slentrian fortfarande ger den absoluta majoriteten av intressanta SLP-roller till män.

Dante

Staff member

Vitulv said:
"om jag skriver väldigt argt och formulerar mig väldigt oresonligt kanske inte folk förstår att jag skriver om någonting ganska okontroversiellt".
Vad är okontroversiellt – och för vem?

Rising

Vila i frid

Vad är okontroversiellt
Vad hon skriver om.

och för vem?
För läsaren.

---

(Personligen tycker jag dock det är helt okej att sparka in öppna dörrar när man är en så pass skicklig skribent att man ändå kan få till ett läsvärt kåseri - vilket jag anser att hon lyckades med.)

Ond bråd död

Swashbuckler

Han skriver ofta ganska raljerande om de gamla produkterna och man kan fråga sig om det är relevant egentligen att hacka på så gamla produkter för brist på jämställdhet.