Nekromanti Könsförtryck – historiskt trovärdigt? …

krank

Går ondskans ärenden
Re: Könsförtyck – historiskt trovärdigt? …

HJK said:
Han skriver ofta ganska raljerande om de gamla produkterna och man kan fråga sig om det är relevant egentligen att hacka på så gamla produkter för brist på jämställdhet.
Lite tror jag att det handlar om att skapa en motpol till det annars ganska ordentliga nostalgeri som finns kring sagda produkter. Folk som ser DoD '91 som det bästa rollspel som släppts, och så.

Sen är raljerande alltid roligare än rena hyllningar.

Ond bråd död

Swashbuckler

Det vore intressant att se hur äventyr av kvinnor skiljer sig från de vanliga äventyren. Det skulle kunna ge en ledtråd till hur det skulle kunna vara annorlunda. Och jag menar förstås inte bara en jämförelse av procent kvinnor, utan på vilket sätt historien är annorlunda.

Kanske kunde nån moderator hacka upp tråden i olika ämnen då vi är ganska OT.

krank

Går ondskans ärenden

HJK said:
Det vore intressant att se hur äventyr av kvinnor skiljer sig från de vanliga äventyren. Det skulle kunna ge en ledtråd till hur det skulle kunna vara annorlunda. Och jag menar förstås inte bara en jämförelse av procent kvinnor, utan på vilket sätt historien är annorlunda.
Det tror jag inte blir så värst annorlunda, om vi inte också varierar ålder, hobbies, subkultur, etc etc. Gruppen "Kvinnor" är knappast homogen. Det är inte som att det går att säga hur "män" skriver äventyr, för våra äventyr skiljer sig rätt ordentligt.

NilsK

Ligist

Raljerande för raljerandets skulle blir väldigt snabbt tröttsamt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

krank said:
Sen är raljerande alltid roligare än rena hyllningar.
Det finns ju en del retorik som ligger mellan raljerande och hyllningar.

Raljerande kan vara ganska roligt (ibland väldigt roligt) när det används i humorsyfte, men är i grund och botten destruktivt och kontraproduktivt. Som feedback eller för att skapa opinion är det en av de sämsta genvägarna man kan ta. Måltavlan (-orna) för ens raljerande kommer knappast att ta till sig av det man skriver, utan bara bli irriterade eller ledsna (alternativt ignorera budskapet). De enda som kommer att köpa det man skriver är de som redan är övertygade (som kommer att klappa en på axeln och grabbigt skrocka "höhö där fick dom, bra skrivet").

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Lord Hubba said:
Raljerande för raljerandets skulle blir väldigt snabbt tröttsamt.
Jag tror faktiskt inte att det är det herr Edlund ägnar sig åt.

Och personligen tycker jag det är intressant att lyfta fram såna här funderingar. Jag, som i rollspelssammanhang är en gammal räv, minns insändare i White Dwarf från åttiotalet där kvinnliga rollspelare tar upp exakt samma problem – dvs. osynliggörande av kvinnor i rollspel (och de grabbiga tongångarna i rollspelsnördkretsar).

Det hela har dessutom dryftats på internetforum så länge jag har bevistat dem (vilket torde vara cirka femton år nu).

Och frågan som då inställer sig är naturligtvis: Varför är det lika eländigt idag som för snart trettio år sedan?

Bristen på kvinnliga nördar? Knappast. I litteratur, serier och tv-serier har kvinnliga protagonister och antagonister (och intressanta biroller) ökat dramatiskt under samma tid. Och attraherat en ansenlig skara kvinnliga fans.

Bristen på historier som tilltalar kvinnor? Näppeligen. Den nördpopulärkultur jag hänvisar till ovan berättar i stort sett samma historier som alltid. Ta Buffy the Vampire Slayer som ett exempel: Huvudrollerna kan lätt jämföras med ett klassiskt äventyrargäng som ständigt måste ta på sig att rädda världen (inte sällan med våld som universallösning). Klassiskt äventyrande med andra ord. Och kvinnliga fans gillar det.

Slentrian och tanklöshet? Troligen. Hjältarna och de intressanta birollerna har »alltid« varit män, och därför är det lätt att bara fortsätta på den inslagna vägen. Trots att det vore den enklaste sak i världen att gå igenom det man skrivit och se till att ungefär hälften av alla intressanta SLP är kvinnor.

För det borde vara ytterst sällan som könet har någon inverkan på SLP:ns agenda, mål och motiv.

Arfert

Facit

Dante said:
Och frågan som då inställer sig är naturligtvis: Varför är det lika eländigt idag som för snart trettio år sedan?

Bristen på kvinnliga nördar? Knappast. I litteratur, serier och tv-serier har kvinnliga protagonister och antagonister (och intressanta biroller) ökat dramatiskt under samma tid. Och attraherat en ansenlig skara kvinnliga fans.

Bristen på historier som tilltalar kvinnor? Näppeligen. Den nördpopulärkultur jag hänvisar till ovan berättar i stort sett samma historier som alltid. Ta Buffy the Vampire Slayer som ett exempel: Huvudrollerna kan lätt jämföras med ett klassiskt äventyrargäng som ständigt måste ta på sig att rädda världen (inte sällan med våld som universallösning). Klassiskt äventyrande med andra ord. Och kvinnliga fans gillar det.

Slentrian och tanklöshet? Troligen. Hjältarna och de intressanta birollerna har »alltid« varit män, och därför är det lätt att bara fortsätta på den inslagna vägen. Trots att det vore den enklaste sak i världen att gå igenom det man skrivit och se till att ungefär hälften av alla intressanta SLP är kvinnor.

För det borde vara ytterst sällan som könet har någon inverkan på SLP:ns agenda, mål och motiv.
Det underliga är att i annan populärkultur inom SF och Fantasy fullkomligt dräller (jämförelsevis) det av kvinnliga hjältar, och det har ofta legat före mer mainstrem populärkultur.

På Enterprise på 60-talet var Star Trek först med att ha en ras och könsblandad besättning, vilket var avantgarde då, oerhört före sin tid, sen har vi Star Wars förstås, med Leia som inte är ett våp, Ripley i Alien, och sen har det bara rullat på. Även om det fortfarande finns en övervikt på killar är antalet kvinnliga "hjältefigurer" där tydlig.

Bara kolla in random SF/Fantasy film eller TV-serie sedan dess. Då hittar vi rollfigurer som Janeway, Xena, Echo, Dana Scully, Seven of nine, Max Guevera, Dr. Elizabeth Weir etc... jag kan utan vidare komma på massor med fler rollfigurer...

Så man kan ju undra varför det inte är så inom rollspel. I alla fall när det gäller intressanta NPCs.

Ond bråd död

Swashbuckler

Dante said:
Det här är en intressant trend. Det dräller av CSI-liknande tv-serier och litteratur med nördiga eller rent av aspergiska kvinnor nu. Vad kommer det sig av? Jaja, ännu mera OT. Jag ska vara tyst nu.

NilsK

Ligist

Nej, i det här fallet har du nog rätt. Ska jag vara ärlig är det mest tidigare alster jag syftar på och det är ju inte helt relevant här. Håller med om att den här debatten kan vara intressant.

Sedan tycker jag att antalet medlemmar av varje kön är rätt ointressant. Det är betydligt intressantare med välgjorda SLPs av bägge könen och någon sorts tanke hos författaren än ren numerär jämlikhet.

Storuggla

Champion

"Det här är en intressant trend. Det dräller av CSI-liknande tv-serier och litteratur med nördiga eller rent av aspergiska kvinnor nu. Vad kommer det sig av?"

Rent krasst? Nördar vill se folk som sig själva, fast med bröst.

Storuggla, för det säljer mer

ripperdoc

Myrmidon

Rent krasst? Nördar vill se folk som sig själva, fast med bröst.
Eller så kanske man helt enkelt tröttnat på klyschan med den manliga nörden?

Storuggla

Champion

"Eller så kanske man helt enkelt tröttnat på klyschan med den manliga nörden?"

Så kan man väl tolka det, men jag tror personligen inte att de som gör tvserier och filmer ser på det mer krasst. "Det säljer, punkt." :gremwink:

Storuggla, samma ord två gånger på raken

ripperdoc

Myrmidon

Alltså, med "man tröttnat" menade jag folk i allmänhet. En serie med lite nya typer av karaktärer kommer upplevas som mer originell (och därmed kanske sälja mer) än de som stöps i samma gamla form.

Att förminska nördtittarna till tuttletare är liksom lite onödigt.

Storuggla

Champion

"Att förminska nördtittarna till tuttletare är liksom lite onödigt."

För att klargöra saken så kan jag påpeka att jag inte menade att peka ut nördar specifikt, utan tittare generellt. Det finns bergis en trope för det, men jag nöjer mig med att länka till det här som inte är vetenskapligt. Och går och äter en macka.

Storuggla, pengarpengarpengar

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag tror mer på denna förklaring att allmänheten uppfattar det som originellt. Men man undrar fortfarande varför just nörden blivit kvinnlig, det kunde ju lika gärna vara slackern som blev kvinnlig. På något sätt ligger det nog i tiden att nörden blir kvinna. Frågan är bara varför?

Arfert

Facit

HJK said:
Jag tror mer på denna förklaring att allmänheten uppfattar det som originellt. Men man undrar fortfarande varför just nörden blivit kvinnlig, det kunde ju lika gärna vara slackern som blev kvinnlig. På något sätt ligger det nog i tiden att nörden blir kvinna. Frågan är bara varför?
För att de kan ta av sig glasögonen och släppa ut håret? :gremwink:

Ond bråd död

Swashbuckler

Nja, jag vet inte det. De är inte så jättesnygga alltid.
Frågan är om inte Jerry Bruckheimer är den gemensamma nämnaren. Kan vara att han fick en fullträff och sen bara öste på med serier på samma koncept. I vilket nördiga kvinnor ingick.

Tyvärr blandar jag ihop alla de här kassa serierna så jag har ingen aning vad som är vad. Min flickvän har bättre koll på sånt här så jag får höra lite med henne.

Arfert

Facit

HJK said:
..och vad har du för stenhård kravspec på brudar? :gremwink:

CSI-tjejnördar ser väl alltid bra ut?

Inte som på Discoverys verklighetsvariant... där alla är tjocka tanter som pratar sydstatsdialekt.

!Paxen

Swashbuckler

Arfert said:
HJK said:
..och vad har du för stenhård kravspec på brudar? :gremwink:

CSI-tjejnördar ser väl alltid bra ut?

Inte som på Discoverys verklighetsvariant... där alla är tjocka tanter som pratar sydstatsdialekt.
Eller östeuropeiska kvinnor...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ojämlikhet -- genremässig konvention

De allra flesta rollspelsäventyr är inte vilka berättelser som helst, utan tillhör en väldigt specifik genre: äventyrsberättelsen. Äventyrsberättelsen har alltid varit fokuserad på aktiviteter som utförs av män, enbart män och inget annat än män. Ta några klassiska äventyrsberättelser och fundera över hur många kvinnoroller det finns!

Robin Hood -- en kvinnoroll: Marion
Ivanhoe -- två kvinnoroller: Rebecca och Rowena
De sju samurajerna -- en kvinnoroll: Shino
De tre musketörerna -- två kvinnoroller: Milady och Constance

(Nu var de här exemplen bara de första jag kom att tänka på. Kritisera dem gärna. Jag är medveten om att det finns fler kvinnoroller i några av dem, men de är relativt oviktiga bifigurer.)

Antalet kvinnoroller i den genomsnittliga äventyrsberättelsen är alltså inte speciellt stort, och när det gäller klassiska berättelser är det sällan någon som tar upp det som ett problem. Man skulle till och med kunna säga att två kvinnoroller är en för mycket, eftersom Ivanhoe bara har två brudar att välja mellan, men ändå väljer fel varenda jävla år!

Så oavsett hur sned könsfördelningen är i ett rollspelsäventyr är den ändå bättre än i de flesta Robin Hood-filmer. Det är naturligtvis ingen ursäkt, bara ett försök att förklara varför könsfördelningen ser ut på ett visst sätt. Traditionen säger att huvudpersonerna i en äventyrsberättelse ska vara män, och med den traditionen i ryggmärgen blir de män. Det måste inte vara på det viset, men traditioner är svåra att bryta.

Det här gäller naturligtvis bara rollspel som handlar om just äventyrande. I rollspel med ett annat fokus bör man förvänta sig en annan könsfördelning, men sådana rollspel är ganska ovanliga.

(Och så vill jag förtydliga att jag inte försöker försvara någonting, jag försöker bara förklara varför saker är på ett visst sätt, och varför jag inte tycker att det är speciellt konstigt att det är så.)

/tobias