Nekromanti Könsval på rollpersoner och varför

Tsianphiel

Swordsman
Jag skulle behöva hjälp med svar på ett par specifika frågor. Fyll i här om du har lust eller skicka PM om du vill hålla ditt svar privat.

1. Vilket kön har dina rollpersoner när du själv får välja?

2. Varför väljer du det könet? Finns det någon anledning?

3. Tycker du att könet på din rollperson är viktigt?

4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?

5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?

Tack för hjälpen.

Rickard

Urverk speldesign
Tsianphiel said:
Jag växlar mellan båda könen.

Tsianphiel said:
Variation.

Tsianphiel said:
I vissa specifika fall, ja. Mestadels nej.

Tsianphiel said:
4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?
Rycka på axlarna.

Tsianphiel said:
5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?
Det var kul. Omväxling förnöjer.

/Han som oftare reagerar när någon annan spelar det motsatta könet än om han själv gör det

Cybot

Mest spelbar
Tsianphiel said:
Jag skulle behöva hjälp med svar på ett par specifika frågor. Fyll i här om du har lust eller skicka PM om du vill hålla ditt svar privat.

Det blir lite olika. Vanligtvis blir det dock män. Ingen mening med att spela motsatt kön om det inte är viktigt storymässigt sätt.

Mina karaktärer har en story. Vilket kön mina karaktärer har beror på vilken story som jag har bestämmt mig för. Ibland spelar det ingen roll, och då väljer jag vanligtvis manligt.

Om samhället som karaktären existerar i har förväntningar baserat på kön, så javisst.

Sure, jag har gjort det förut.

Jag förstår inte riktigt frågan. En Karaktär som jag inte vanligtvis spelar eller en karaktärstyp?
Det tar mig ett tag att komma under skinnet på en karaktär, så jag behöver en vecka eller så för att sätta mig in i rollen mentalt. Efter det så spelar det ingen roll.

Tsianphiel

Swordsman
Cybot said:
Jag förstår inte riktigt frågan. En Karaktär som jag inte vanligtvis spelar eller en karaktärstyp?
Det tar mig ett tag att komma under skinnet på en karaktär, så jag behöver en vecka eller så för att sätta mig in i rollen mentalt. Efter det så spelar det ingen roll.
En rollperson med egenskaper som du vanligtvis inte brukar ta dig an, något som ligger långt borta från din egen personlighet.

I min erfarenhet är det inte sällan spelare upprepar sina rollpersoner, trots olika spelvärldar och spelmekanik.

Übereil

Swashbuckler

Det beror på karaktären. I allmänhet spelar jag man men det har hänt att jag spelat kvinnor (IIRC) när jag tyckt det passat mitt koncept bättre.

Det finns det ju givetvis. Denna skillnad är ibland att jag vill utforska någon aspekt som har med könsroller att göra (hela poängen med min bard i Ars Magica var att hon hade "förbjudna" åsikter, och jag trodde det var mindre stigmatiserat att gå emot kvinnliga åsikter, så därför blev karaktären ännu mer av en pionjär som kvinna än som man), men ibland är det också rent godtyckliga saker som bestämmer (min Eladrin Rogue känndes... mer kvinnlig...).

Om du med "viktigt" menar "spelar du karaktären annorlunda som man än som kvinna" så skulle jag tro att svaret i allmänhet är ja.

Då jag antar att SL hade haft någon motivation till varför jag skulle spela motsatt kön (nä, men jag har en plotidé, skulle du kanske kunna vara man istället?) så hade jag nog lyssnat på det iaf, och hade det kännts motiverat så hade jag bytt.

Om jag sedan ändat på karaktären beror på rollpersonen. Hade jag blivit tvungen att spela min Eladrin Rogue som man (...jag spelade för övrigt aldrig min Eladrin Rogue, nu när jag tänker efter) hade den troligtvis inte ändrat särskilt mycket alls (möjligen blivit aningen mer initiativtagande), men andra karaktärer hade ändrats mer radikalt. Min blyga naturvetenskapsnörd hade som kvinna inte kunnat karate, då min känsla är att du behöver vara mer driven för att lära dig karate som kvinna än vad denna karaktär är. Dessutom så skulle den som kvinna nog även varit mer försiktig och känslosam. Man kan säkert rationalisera detta med att det är könsroller som gör skillnaden, men är man ärlig så tror jag det ligger lite mer bakom än så.

(Det hade även gått att göra henne lite mer driven, när jag tänker efter. Det hade ju också löst "problemet"...)

I allmänhet så tror jag att det går att ändra karaktären rakt av (om man byter kön) men att det oftast krävs att en massa saker förklaras i bakgrunden som tidigare inte behöver förklaras (t ex, skulle min naturvetare kunna karate som kvinna så skulle det behövas en mer exceptionell förklaring).

Det händer, och resultatet varierar.

Übereil, som nu ska läsa resten av svaren

solvebring

Superhero
Jag spelar båda män och kvinnor så det beror på vad jag känner för då.

Ja, det gör det väl. Jag tycker helt enkelt det är roligare att spela eller rättare sagt bemötas som någon som är så långt från mig själv som möjligt. Att bemötas som kvinna i spel är för mig som man ytterst intressant. Sedan så är vi oftast mest killar i grupperna när vi spelar så det är mest manliga rollpersoner av någon underlig anledning. Jag vill ha variation, både vad gäller kön och andra saker.

Nej, egentligen inte. Det spelar mig ingen roll. Jag gör valet för att man måste göra en sådant val helt enkelt. Men i den gruppen jag spelleder nu har vi med en kvinnlig halvlängdsman som låtit alla tro att hon är man, och med tiden har hon på flera sätt suddat ut linjerna mellan kvinna och man - så de andra rollpersonerna vet inte alls vad hon/han är för kön. Det tycker jag är underbart. Den karaktären är helt klart mer könsneutral än de andra.

Jag skulle säga "Okej" och göra det. :gremsmile:

Det finns ingenting "vanligtvis spelar" hos mig. Jag gillar att variera mig och hatar att binda mig till kön, yrke och dylika och bara köra på det gamla vanliga. Jag kan tänka mig att spela allt.

Nässe

Myrmidon
Tsianphiel said:
Mina två senaste rollpersoner är kvinnor. Skärva i Changelling - en bitter ex-författare som nu leder Hösthovet och Asta de Charmion- en wannabe riddare i ett mycket mansdominerat samhälle.

(edit: för några helger sedan spelade jag en manlig maestro´d i Simons Sci-Fi AW)

Tsianphiel said:
Vet inte faktiskt. Har alltid varit lite skraj för att spela kvinnor eftersom jag är rädd att göra dem töntiga eller att det ska bli konstigt på något sätt. men så spelade jag en karaktär för något år sedan som var kvinna, och där jag verkligen hittade ett tema som kändes aktuellt och spännande för mig själv- och då kändes det enklare att spela kvinna oftare.

Tsianphiel said:
Ja, mycket viktigt. Eftersom man har ngn slags mansperspektiv från början, så blir det som en extra deffinierande egenskap. Att spela kvinnlig wannabe-riddare i ett mansdominerat medeltida samhälle säger mer om karaktären än att spela en manlig wannabe-riddare i ett mansdominerat medeltida samhälle.

Av någon anledning känner jag mig oftare lite mer fri när jag spelar kvinna- jag måste inte fatta alla de rätta moraliska besluten- jag fastnar inte i varken good-guy eller bad guy-facket utan klarar av att hålla mig i en moralisk gråzon där jag mycket mer fattar mina val utifrån karaktären än utifrån vad jag som spelare vet är rätt (eller fel, om jag vill vara bad...)

Tsianphiel said:
Inget särskilt. Jag spelar både män och kvinnor, hela tiden.

Tsianphiel said:
Hmm. Mina rollpersoner är ofta rätt kompetenta. Inte sällan kan de slåss eller så är de typ magiskt socialt kompetenta. Jag ogillar att förlora och vara kass. Så det skulle vara ovanligt att spela en hopplöst dålig karaktär utan driv eller ens en framtid där man komemr vara grym (som i BW). Troligtvis skulle jag tycka det var astråkigt.

Jag spelar sällan magiska varelser som orcher, alver och dvärgar. Tycker inte det medför så mycket- snarare gör det karaktären mer platt, plastig och stereotyp. Jag är människor. Kanske skulle vara kul att testa ngt annat, vet inte. Men det lockar inte.

Barn har jag spelat en gång och det var rätt tjatigt i längden.

/ Nils

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Det beror på. Jag spelar kvinna ganska ofta, 30-40% av tiden kanske?

Ibland när jag väljer att spela kvinna så är det för att det känns fånigt om det bara är män som är huvudpersoner. Det leder till att jag för det mesta har kollat av ifall någon annan kommer spela kvinna innan jag väljer att spela man. Annars följer jag väl mest konceptet som dyker upp i huvudet när det är dags att göra rollperson. Jag brukar tycka det faller sig ganska naturligt vilka kön de har.

Ptja, så till vida att jag tycker det känns bra att ha båda könen bland huvudpersonerna.

»Visst«, skulle jag säga.

Jag kommer att tänka på när jag spelade Montsegur 1244 första gången. Då spelade jag riddaren Bernard, och etablerade honom som ett riktigt svin redan i hans första scen. Han dök upp full hos den prostituerade Arsende och krävde hennes tjänster med orden »Skicka ut barnet.« Det var lite jobbigt att spela — mina rollpersoner blir ofta någon slags moralisk kompass annars — och alla vid bordet tyckte det var riktigt grisigt gjort. Under resten av spelet så fick Bernard lite djup och några försonande drag, men någon särskilt bra människa var det aldrig fråga om, även om han själv ville vara det.

Möller

Hubert Hortlax
Tsianphiel said:
Allt som oftast spelar jag män. Det var ett tag sen sist jag spelade kvinna, men inte lika länge sedan jag spelade en androgyn rollperson.

Tsianphiel said:
Mansnormen. Alltså, väljer jag att gå utanför mitt eget kön, normen i spelgruppen, i verkligheten och i spelvärlden, så är det ett ställningstagande. Ska jag spela något annat än man behöver jag oftast en anledning, ett intressant koncept.

Tsianphiel said:
Nja, ibland. Kanske. Oftast inverkar rollpersonens kön inte på berättelsen, men ibland kanske scenariot bryr sig om det.

Tsianphiel said:
Skulle väl funka. Jag har blivit ombedd, och tackat nej till, att spela rollpersoner jag inte är bekväm med. Men det beror inte på kön.

Tsianphiel said:
Som jag nämnde, så spelade jag androgyn en gång. Det var under ett speltest av Blitxts Wolframfästet. Jag blev aldrig riktigt så jätteengagerad i scenariots intrig, istället så gick min rollperson runt och bestämde sig för utstyrslar för sig och sina tjänare. Röd kavaj och silverbyxor. Eller svart-gult med schackmönster och fjäderplymer i hatten.

Det var skitkul.

Krille

Super Moderator
Tsianphiel said:
Endera.

Tsianphiel said:
Det finns inte fler än de två. (badum-tish)

Ett mer seriöst svar är att jag vanligtvis väljer ett kön som passar med rollpersonskonceptet, som i sin tur har en ståry som jag vill ha fram.

Tsianphiel said:
Eftersom de flesta spelvärldar de facto har en könssegregation, ja. Det blir vanligen helt olika berättelser beroende på vilket kön rollpersonen har.

Tsianphiel said:
"Hur passar rollpersonskonceptet med andra könet?"

Vanligtvis finns det som sagt var ett koncept med en ståry. Det är oftare jag hör spelledare säga att konceptet inte funkar, än att könet inte gör det. Passar inte konceptet så är det egentligen inte några problem, för då hade rollpersonen inte funkat i kampanjen. Då är det bättre för alla insyltade att helt enkelt ta fram ett annat koncept.

Om könet inte passar, men konceptet i övrigt funkar, så är det oftare någon form av fördom eller ovana hos spelledaren eller medspelare (vanligen att de inte är vana att hantera att en kille spelar tjej). Ställs sådana krav så ställer jag motkrav: vill de att jag ska byta kön så får de anstränga sig att antingen förklara hur konceptet funkar med andra könet och föreslå nödvändiga ändringar, eller motivera varför det valda könet inte funkar.

Tsianphiel said:
Ibland funkar det. Ibland funkar det inte. Det beror på hur mycket jag kan identifiera mig med rollpersonen. Jag har spelat katt utan problem, men jag kunde inte identifiera mig med en fransk sjuttonhundratalsvärdshusvärdinna.

anth

Vetefan
Det varierar. Jag tror att det är ganska jämnt numera.

Könet är en del av rollpersonskonceptet: det är inte mer komplicerat än att man gör andra val: man/kvinna, ung/gammal, rik/fattig, tjuv/polis...

Det är nog viktigare för själva kampanjen än för mig. Rent allmänt brukar andra människor behandla olika kön på olika sätt - därför får mitt val av kön betydelse hur jag blir bemött i spelvärlden.

Om jag blir ombedd i början av kampanjen att byta kön så skulle jag antagligen göra om hela rollpersonen - då könet ofta är en integrerad del av mitt rollpersonskoncept.
Om jag blir ombedd mitt under en pågående kampanj skulle jag vilja ha en rimlig förklaring till varför min rollperson drabbas av ett könsbyte. Sedan skulle jag ta mig en funderare över hur just den här rollpersonen ställer sig till något så omvälvande.

Jag försöker undvika stereotyper. M.a.o. så försöker jag låta alla mina nya rollpersoner vara något som jag inte tidigare spelat.
Och ja, det går precis som vanligt - eftersom det är det som är vanligt för mig. :gremlaugh:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Tsianphiel said:
Jag har ingen tydlig preferens. Av de rollpersoner jag har spelat och hållit fast vid den senaste tiden har jag spelat två manliga (i Apocalypse World och Solar System) och två kvinnliga (i D&D och Eon).

I Eon slumpade vi kön på karaktärerna, liksom allt annat. Vår Solar System-kampanj utspelar sig år 1812, och då jag spelar en universitetsutbildad läkare hade det varit omöjligt att göra en kvinnlig rollperson. I de båda övriga fallen var det bara en fråga om hur jag visualiserade rollpersonen, på samma vis som jag kan få en tydlig bild av en rollpersons kroppsbyggnad, hudfärg eller andra yttre attribut när jag skapar den.

Ja. Medspelare uppfattar ens rollperson annorlunda, och i många spelvärldar finns tydliga könsroller, för att inte tala om en heteronorm som gör att en grupp med karaktärer av blandat kön lättare utvecklar romantiska spänningar.

OK. Jag har aldrig begripit den där idén om att det skulle vara någon särskild utmaning.

Vadå, du menar i fråga om alla tänkbara karaktärskoncept överhuvudtaget? Det som legat längst ifrån vad jag vanligen spelar har nog varit ångestfyllda, suicidala nutidsmänniskor i diverse friformsscenarion på konvent, vilket inte riktigt är min kopp te. Men i det stora hela är det ingen big deal.

Addendum: Eftersom "jag väljer det kön som passar karaktärskonceptet" är ett ganska vagt svar tar jag upp de karaktärer jag har spelat. Detta inkluderar även den Eonkaraktär där könet slumpades -- jag vet ju inte om jag hade blivit lika förtjust i karaktären och fortsatt spela den om den var en man i stället för en kvinna. Anyway.

Leopold Schirmer, man, Solar System (kampanj i Napoleonkrigens Tyskland). Läkare med en fascination för elektricitetens återuppväckande krafter, lite väl förtjust i laudanum, drömvandrare och försedd med kroniskt hjältesyndrom (kan inte undvika att rota i saker och försöka hjälpa folk). Förlovad med en annan rollperson, spelad av en kvinnlig spelare.

Marlon Jag, man, Apocalypse World. Hade rollen "Driver", det vill säga en sjujävla bilförare. Actionorienterad och benägen att ta till våld för att lösa problem, men ändå på något vis en av de mest jordnära karaktärerna i kampanjen. Hade ett rätt jobbigt sexliv med tydlig rädsla för att binda upp sig.

Darjana van Culnar, kvinna, Eon. Sextonårig adelsdam som i likhet med de andra rollpersonerna ingår i en lönnmördarkult, mer av pliktkänsla än av sann tro. Mycket aggressiv och framfusig, anser sig ha rätt att ta kommandot i sociala situationer tack vare sin höga börd. Var olyckligt förälskad i en annan (manlig) rollperson av avsevärt lägre börd, har senare försökt få en kvinnlig rollperson att ha sex med henne (med "försökt" menar jag "beordrat"). Inte en särskilt sympatisk karaktär.

Asheri, kvinna, D&D. En deva invoker, det vill säga en medlem av en odödlig, reinkarnerande ras med en klass som går ut på att i gudarnas namn regna eld och förödelse över fienden. Ganska naiv och ny i stora världen, men samtidigt oerhört kunnig, med minnesfragment från tusentals år av tidigare liv. Jämte Leopold ovan antagligen den mest godhjärtade och direkt hjältiga av mina karaktärer. Har inte riktigt haft något sexuellt spel att tala om, förutom att vår halfling bard tycks förtjust i henne (han gillar långa kvinnor och Asheri är gott och väl 190 cm).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tsianphiel said:
Dvärg

Tsianphiel said:
De är roliga och ser häftiga ut.

Tsianphiel said:
Ja!

Tsianphiel said:
Jag skulle säga buuuu!

Tsianphiel said:
I CoC var jag tvungen att spela människa, men det gick bra ändå.

Tsianphiel said:
Tack för hjälpen.
Varsågod!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Man eller kvinna, eller ibland ingetdera om rollpersonen är en könlös mekanoid eller en golem bestående av döskallar.

Det brukar finnas en anledning, men den anledningen är oftast att det känns rätt för det rollpersonskoncept jag har.

Ibland är det viktigt. Ibland är det inte det. På många rollpersoner kan man byta kön rakt av utan att det skulle göra någon stor skillnad. På en del är det en viktig del av konceptet.

Generellt skulle jag säga till den som bad mig att jag vet bäst hur min rollperson ska se ut. Om det däremot bara var ett förslag skulle jag överväga det. Men det beror helt på hur viktigt könet är för min bild av just den rollpersonen.

Jag kan inte spela dvärgar. Om jag blir sittande med en sådan så spelar jag den som en sur och fåordig kliché. Men det har inget med kön att göra. (Manliga och kvinnliga dvärgar är som bekant identiska och lika tråkiga.)

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Jag har flyttat den här tråden från rollspelsmakarforumet till det allmänna rollspelsforumet, eftersom den inte direkt handlar om rollspelsmakande.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Tsianphiel said:
Får jag inte välja är jag sannolikt inte med och spelar. :gremsmile: Jag väljer det som passar bäst med det koncept jag får fram i huvudet när vi spånar kring setting och förutsättningar.

Se ovan.

Jag tycker att det är viktigt att alla rollpersoner inte alltid utgörs av män.

Det beror helt på varför jag skulle bli ombedd att göra det. Men jag har inga som helst problem att spela kvinnliga rollpersoner, faktum är att jag föredrar det.

5. Har du spelat en [karaktärstyp] som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?
Jag spelar i allmänhet på drivkrafter och relationer, snarare än karaktärstyper, och föredrar antihjältar framför hjältar, så det skulle isf vara en tvådimensionell barbar med stora muskler eller någon som inte vill något, och ärligt talat är jag inte så sugen på det. Det skulle nog gå dåligt alltså.

Simon

Swashbuckler

Jag spelar gärna omväxlande kvinnor, män och androgyna eller könlösa. Kollar man på kampanjstarter de senaste åren har nog mina rollpersoner varit ungefär varannan kvinna och man, med en eller två androgyna, men jag tror att i de flesta kampanjer som levt längre än ett par inledande sessions så har männen dominerat en aning. Jag tror det är mest en slump, jag tror inte att kampanjer som dött har gjort det på grund av att jag spelade kvinnliga rollpersoner.

För mig så är det en del av att visualisera rollpersonen, den där delen av att göra sin rollperson som innebär att man får en bild av hur personen ser ut och ba, shit va cool, den vill jag spela!

Det här hänger såklart ihop med att jag ser könstillhörighet snarare som ett attribut bland många än som något som fundamentalt definierar en persons natur.

(Nu hinner jag inte skriva mer just nu, jag postar det här i alla fall och ber att få återkomma.)

Genesis

Ni dés ni maître
Tsianphiel said:
Varierar. Jag tycker att de flesta koncept funkar bra med båda könen, om man nu inte är ute efter romantiska spänningar mellan rollpersoner (kräver oftast blandad grupp) eller att utforska/utmana könsroller. Ibland väljer jag kön på rollpersonen som det sista jag gör, efter att jag gjort resten. Jag har ingen järnkoll, men fler män än kvinnor blir det antagligen.

Ofta är ett val av kvinna motiverat av att det redan finns många manliga rollpersoner. Ibland handlar det såklart om spelet ifråga: det går inte att spela man i Best Friends, till exempel; alla rollpersoner måste vara kvinnor. I Utpost skapas alla rollpersoner samtidigt och man väljer vilken man skall spela sedan, så det är inte nödvändigtvis jag som valt könet på rollpersonen jag till slut väljer att spela. Oftast finns det ingen anledning att välja vare sig det ena eller det andra könet och då blir det som det blir.

Om det är viktigt i historien, ja. För mig personligen, nej.

Säga "Visst".

Här skriver du inget om kön. Jag har vissa typer av rollpersoner jag ogillar att spela om jag måste spela samma genom hela speltillfället. Tystlåtna rollpersoner kan jag spela i en scen eller två, men måste jag hålla mig till en rollperson genom hela spelmötet så kommer jag att finna det tråkigt att spela tystlåten. Detsamma gäller omoraliska rollpersoner, tror jag. Men det vete fan om jag har spelat som exklusiv rollperson.

Tack för hjälpen.
Varsågod!

krank

Går ondskans ärenden
Tsianphiel said:
Det kön jag tycker passar konceptet; jag börjar inte med könet och har ingen direkt "preferens" på det sättet. Statistiskt sett har det dock oftast varit män.

Tsianphiel said:
Jag tror att jag oftare spelat män för att jag har lättare att förstå den socialisering en man utsatts för. I fantasyspel etc är det en annan sak; där är båda socialiseringarna främmande, men jag vet hur det är att vara kille i 2000-talets västerland. Jag vet visserligen en hel del om hur det är att vara tjej också, men det är andrahandskunskap. Och jag snackar givetvis inte om trams som att vi har "olika hjärnor", utan mer att samhällets signaler ser olika ut beroende på kön.

Det är inte som att jag ser tjejer som "aliens", dock.

Tsianphiel said:
Beror på rollpersonen, men oftast inte. Det finns roller (suffragett t.ex, eller uppspöad småbarnsmor som fått superkrafter) som nästan kräver sitt kön, men de flesta koncept kan vändas utan problem.

Tsianphiel said:
"Visst! Finns det nån speciell anledning?"

Tsianphiel said:
Ja. Det brukar gå hyfsat, så länge jag inte rör mig alldeles för långt från mig själv. De rollpersoner jag spelar som "funkar" är alltid en variant av mig själv...

Eksem

Champion
1. Oftast man, men ibland kvinna.

2. För att jag är man, förmodar jag. Ibland väljer jag att spela kvinna, men då är det för att jag har ett koncept som intresserar mig. Jag har man som defaultläge, och jag tror det är för att det är mitt faktiska defaultläge i verkligheten.

3. Bara när jag vill att det ska vara det. Beror på kampanjen. I de kampanjer jag själv spelleder har kön ganska lite plats om inte spelarna markerar att de vill att det ska vara en del av spelet.

4. Fråga vilken signifikans det har för kampanjen, så att jag tolkar kampanjteman rätt. Tror inte jag skulle vägra, om det inte var av mycket särskilda skäl (exempelvis att det rör sig om kampanjteman jag tycker är för obehagliga eller exceptionellt ointressanta).

5. Jag är ganska ombytlig, det brukar gå bra oavsett rollperson. Jag är mer utlevande spelare än inlevelsespelare, så jag spelar ofta extremt övertydligt och hamrar in karaktärskonceptet tills att de andra spelarna kan förutse min rollperson. Det ger mig stort nöje. Ungefär där brukar det också vara dags att byta rollperson (alternativt fördjupa och göra karaktären flerdimensionell, men det var länge sedan jag försökte mig på det).