Tsianphiel
Swordsman
Jag skulle föredra att du lät bli att svara om svaren inte säger något, alternativt utvecklar dina svar något mer och förklarar varför du anser att det inte är värt att svara på en enkät som den här.
Varierar. Har spelat både män och kvinnor, kanske med dragning åt män. Har även haft lust att spela en androgyn/transsexuell/crossdresser nån gång men fegar lite för detta då jag fruktar att det skulle leda till dumma kommentarer => bråk inom spelargruppen.1. Vilket kön har dina rollpersoner när du själv får välja?
Tja, jag vill spela attraktiva RP. Därmed blir det mest män eftersom jag lutar mest åt det hållet.2. Varför väljer du det könet? Finns det någon anledning?
Det beror helt på vad man menar med viktigt. Spelar man i en värld där sexism är en Grej i nån mån, så är det klart att RPns kön är viktigt, för då påverkar det storyn. Gör man inte det så är det ganska egalt.3. Tycker du att könet på din rollperson är viktigt?
Det beror på? Om jag redan hade skapat min RP och "såg" den som en man, så skulle jag vilja ha en bra anledning för att göra den till kvinna i stället eller vice versa. Om däremot SL kom och sa "du, Linda, kan du göra en tjej den här gången, för /anledning/?" innan jag ens lagt hand vid regelboken så vore det en helt annan sak.4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?
Tja, det fanns naturligtvis en första gång för mig att spela kille, en första gång att spela gay/bi osv., men det har aldrig varit en så stor grej. Är iofs viktigt i sammanhanget att vi ett tag spelade bara jag, min sambo och en killkompis till oss... hade jag försökt spela en HBT-person av nåt snitt, eller "bara" spela kille, för första gången med vissa av de spelare vi har nu så hade det nog inte tagits som riktigt lika självklart.5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?
Eller så kan du ta det som att jag skojade lite.Tsianphiel said:Jag skulle föredra att du lät bli att svara om svaren inte säger något, alternativt utvecklar dina svar något mer och förklarar varför du anser att det inte är värt att svara på en enkät som den här.
Jag fattar inte riktigt frågan. Menar du "Varför envisas vi med att spela samma kön"? Om det är frågan tycker jag att svaret i den här tråden verkar vara "Det gör vi inte".Tsianphiel said:När spelmekanik och spelvärld inte har någon betydelse för vilket kön en rollperson har, varför envisas vi med att hålla fast vid den typen av konstruktioner då, och vad händer om vi lämnar dem därhän?
Förmodligen är det på grund av att det är skillnad på "vi" och "vi". Det finns "vi" = "forumet" och det finns "vi" = "samhället" och det finns "vi" = "eon-spelare", och en himla massa andra "vin". Till och med i den här tråden finns det skillnad på "vin" - "vi" = "de män som inte har problem med att spela kvinna", och "vi" = "de män som vill spela sitt eget kön".Tsianphiel said:Men det här är jätteintressant ur ett annat perspektiv. De flesta gör gällande att kön inte har någon betydelse för dem personligen.
När spelmekanik och spelvärld inte har någon betydelse för vilket kön en rollperson har, varför envisas vi med att hålla fast vid den typen av konstruktioner då, och vad händer om vi lämnar dem därhän?
Jag tolkade det som att det fanns ett klart allvar i skojet - dvärgar är ju ofta av någon sorts obestämbart kön. Det känns som att "dvärg" skulle kunna vara ett relevant svar på frågan "vilket kön?" -- precis som "robot" skulle kunna vara det. Intressant -- det finns säkert massor skrivet och tänkt om det någonstans.Vitulv said:Eller så kan du ta det som att jag skojade lite.Tsianphiel said:Jag skulle föredra att du lät bli att svara om svaren inte säger något, alternativt utvecklar dina svar något mer och förklarar varför du anser att det inte är värt att svara på en enkät som den här.
Den är inte så vanlig i Sverige, om du snackar på engelskspråkiga forum är den rätt väletablerad.Hakanlo said:/Håkan, som inte ens visste att det fanns en särskild term "crossplay"
Vilket är lite underligt eftersom jag som är kvinna också ofta finner det enklast att spela manliga karaktärer... nåt som jag insåg efter att jag svarat. Det känns som att kanske både män och kvinnor främst uppmuntras till att identifiera sig med/analysera manliga karaktärer - i alla fall när man läser t.ex. fantasy och andra sorters fiction som rollspel brukar baseras på.Hakanlo said:1. Historiskt har det varit en viss viss övervikt av manliga karaktärer - troligen av någon sorts föreställning av att det är enklast.
Med risk för att jag har missförstått dig:Tsianphiel said:När spelmekanik och spelvärld inte har någon betydelse för vilket kön en rollperson har, varför envisas vi med att hålla fast vid den typen av konstruktioner då, och vad händer om vi lämnar dem därhän?
Det tror jag är en väldigt klok observation.TheSod said:Vilket är lite underligt eftersom jag som är kvinna också ofta finner det enklast att spela manliga karaktärer... nåt som jag insåg efter att jag svarat. Det känns som att kanske både män och kvinnor främst uppmuntras till att identifiera sig med/analysera manliga karaktärer - i alla fall när man läser t.ex. fantasy och andra sorters fiction som rollspel brukar baseras på.Hakanlo said:1. Historiskt har det varit en viss viss övervikt av manliga karaktärer - troligen av någon sorts föreställning av att det är enklast.
Han said:Jag spelar mest män, då och då kvinnor.Tsianphiel said:1. Vilket kön har dina rollpersoner när du själv får välja?
Därför att det oftast blir så, varför vet jag inte. För att jag själv är man kanske?Tsianphiel said:2. Varför väljer du det könet? Finns det någon anledning?
Tja, ganska viktigt för att stämma överens med min vision om en karaktär som jag kan sätta mig in i bättre.Tsianphiel said:3. Tycker du att könet på din rollperson är viktigt?
Jag skulle göra det med glädje. Någon tycker jag gestaltar mina rollpersoner bra uppenbarligenTsianphiel said:4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?
Jodå, det har jag. Det går för det mesta galet, men det har också blivit fullträffar några gånger.Tsianphiel said:5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?