Nekromanti Könsval på rollpersoner och varför

Tsianphiel

Swordsman
Jag skulle föredra att du lät bli att svara om svaren inte säger något, alternativt utvecklar dina svar något mer och förklarar varför du anser att det inte är värt att svara på en enkät som den här.

Doctor_Hell

Veteran
1. Vilket kön har dina rollpersoner när du själv får välja?

Det beror på karaktären. Oftast man efter som jag helt enkelt är en man irl

2. Varför väljer du det könet? Finns det någon anledning?

Ofc . jag är en man så det faller sig bara naturligt för mig att spela manliga karaktärer .

3. Tycker du att könet på din rollperson är viktigt?

Det beror sig på settingen . Säg tex att man spelar ett riddarspel som Pendragon där är det ganska självklart att spela man eftersom riddare allt som oftast var just män

4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?

Det beror sig på om jag anser att det är motiverat av settingen att spela kvinna så varför inte .

5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?

Ja det har jag . Hur det gick *tänker efter* var det en karaktär med ett koncept jag kunde köpa så vist då funkar det men annars känns bara karaktären påtvingad

Storuggla

Champion
"1. Vilket kön har dina rollpersoner när du själv får välja?"

Det brukar bli 60/40 till fördel för karlar.

"2. Varför väljer du det könet? Finns det någon anledning?"

Oftast beror på mitt val av kön inte på något djupt filosofiskt val, utan det beror mest på settingen. Om settingen är kvinnodiskriminerande och jag inte har lust att ta det ämnet i spel så blir det en man. Om det inte är så ökar chansen att jag spelar kvinna, eller om alla andra spelar män brukar jag skriva in "kvinna" på mitt papper för att diversifiera gruppen något. I D&D beror det faktiskt på något så krasst som vilken miniatyr som jag hittar som jag tycker om och vill använda.

"3. Tycker du att könet på din rollperson är viktigt?"

Om settingen trycker på att skillnaden mellan könen är viktig, då blir den det. Annars är det egalt för mig.

"4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?"

Antagligen skulle jag då spela motsatt kön. Ifall det motiverades på ett bra sätt, det vill säga. Saker som "Det blir jobbigt för mig att klämma in en kvinna i det här publicerade CoC-scenariot" eller "För jag tänkte att vi kan spela två personer som är kära i varandra men inte vågar säga det så vi dansar runt ämnet hela tiden, som ett sidospår till monsterdödandet och intrigerna" är bra anledningar.

"5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?"

Jag förstår inte frågan. Av de tidigare frågorna antar jag att du menar en rollperson av annat kön än jag vanligtvis spelar, vilket är en fråga som inte betyder så mycket eftersom jag ligger ganska (nåja) jämnt. Det blir inget spännande svar.

Storuggla, varför stoppar regnet festen

Doomhamster

Swordsman
Varierar. Har spelat både män och kvinnor, kanske med dragning åt män. Har även haft lust att spela en androgyn/transsexuell/crossdresser nån gång men fegar lite för detta då jag fruktar att det skulle leda till dumma kommentarer => bråk inom spelargruppen.

Tja, jag vill spela attraktiva RP. Därmed blir det mest män eftersom jag lutar mest åt det hållet.

Det beror helt på vad man menar med viktigt. Spelar man i en värld där sexism är en Grej i nån mån, så är det klart att RPns kön är viktigt, för då påverkar det storyn. Gör man inte det så är det ganska egalt.

4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?
Det beror på? Om jag redan hade skapat min RP och "såg" den som en man, så skulle jag vilja ha en bra anledning för att göra den till kvinna i stället eller vice versa. Om däremot SL kom och sa "du, Linda, kan du göra en tjej den här gången, för /anledning/?" innan jag ens lagt hand vid regelboken så vore det en helt annan sak.

5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?
Tja, det fanns naturligtvis en första gång för mig att spela kille, en första gång att spela gay/bi osv., men det har aldrig varit en så stor grej. Är iofs viktigt i sammanhanget att vi ett tag spelade bara jag, min sambo och en killkompis till oss... hade jag försökt spela en HBT-person av nåt snitt, eller "bara" spela kille, för första gången med vissa av de spelare vi har nu så hade det nog inte tagits som riktigt lika självklart.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tsianphiel said:
Jag skulle föredra att du lät bli att svara om svaren inte säger något, alternativt utvecklar dina svar något mer och förklarar varför du anser att det inte är värt att svara på en enkät som den här.
Eller så kan du ta det som att jag skojade lite.

Fienden

Hero
1. Jag rollspelar knappt IRL längre (förutom SL-rollspelande), men på internet har jag en ganska jämn fördelning av män och kvinnor jag rollspelar.

2. Jag rollspelar nog personligen män hellre om jag ska göra det IRL, främst för att jag känner mig mer van med mäns mentalitet. Jag tror dock inte jag skulle ha några större problem att spela en kvinna (jag kallas ganska ofta... Feminin <.<).

3. Det är ju självklart viktigt för hur min karaktär ska gestaltas!

4. Självklart! Jag älskar variation.

5. Kan tyvärr inte svara på detta. :/

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
OT Könsval i Eon.

För att göra lite svepande generaliseringar verkar det som om det är erfarna spelare i 30+ åldern som svarar här, och de har inga "bekymmer" med crossplay.

Jag undrar om man skulle få andra svar om man ställde samma fråga i tex Eon-forumet, och slängde på ett "... i Eon."

I min fördomsfulla värld är de flitiga postarna i det forumet både yngre och har en större del av rollspelshobbyn kvar att upptäcka än de forumiter som håller sig i Rollspel och ev Rollspelsmakande.

--

Eller för den delen på ett forum som RPG.net, jag går runt med föreställningen att det är mindre av en fråga här än tex i USA.

Tsianphiel

Swordsman
Re: OT Könsval i Eon.

Men det här är jätteintressant ur ett annat perspektiv. De flesta gör gällande att kön inte har någon betydelse för dem personligen.

När spelmekanik och spelvärld inte har någon betydelse för vilket kön en rollperson har, varför envisas vi med att hålla fast vid den typen av konstruktioner då, och vad händer om vi lämnar dem därhän?

hakanlo

Hero
1. Historiskt har det varit en viss viss övervikt av manliga karaktärer - troligen av någon sorts föreställning av att det är enklast. Det har, kan jag reflektera, ofta känts som att man är en sorts default, medan det är ett aktivt val att vara kvinna. Min senaste karaktär är dock kvinnlig, och jag har haft en hel del kvinnliga roller även tidigare. Har även haft ett antal karaktärer med mindre tydlig könsidentitet (robotar, dvärgar, aliens, whatever), eller könspreferens.

2. Vad gäller man, se ovan. Vad gäller de gånger jag har valt att spela kvinna - för att jag då tyckt det blivit en intressant helhetskaraktär. Dessutom tycker jag att det är bra att variera. Det är ett verktyg för att skapa viss variation. Ytterligare ett skäl är att det är ett sätt att lätta upp mansdominansen i fiktionen - det tycker jag är viktigt. Jag tycker det är kul med både blandade spelargrupper och äventyrargrupper (rollpersoner).
En speciell anledning till val av kön: I WHFRP finns bilder på en massa "careers". Jag gillar att få stöd i fiktionen av dessa bilder. De gånger det varit illustrationer med kvinnor på, på den career man valt, tenderar det att automatiskt bli kvinnliga karaktärer. Det är färre män än kvinnor på dessa bilder, men ändå en signifikant de.

3. Nja. Det är viktigare med karaktären som helhet. Det viktiga är, tycker jag, en viss balans, på flera plan. Jag tycker inte det är särskilt viktigt för just min rollperson, men i fiktionen som helhet är det viktigare: att det finns _några_ kvinnliga karaktärer och huvudpersoner, mm.

4. Att jag som man spelar kvinna - inga problem. Jag blir gärna tilldelad kvinnliga karaktärer.

5. Med avseende på kön eller annat? Ja det har jag, och det gick väl bra.

Genesis

Ni dés ni maître

Tsianphiel said:
När spelmekanik och spelvärld inte har någon betydelse för vilket kön en rollperson har, varför envisas vi med att hålla fast vid den typen av konstruktioner då, och vad händer om vi lämnar dem därhän?
Jag fattar inte riktigt frågan. Menar du "Varför envisas vi med att spela samma kön"? Om det är frågan tycker jag att svaret i den här tråden verkar vara "Det gör vi inte".

Krille

Super Moderator

Tsianphiel said:
Men det här är jätteintressant ur ett annat perspektiv. De flesta gör gällande att kön inte har någon betydelse för dem personligen.

Förmodligen är det på grund av att det är skillnad på "vi" och "vi". Det finns "vi" = "forumet" och det finns "vi" = "samhället" och det finns "vi" = "eon-spelare", och en himla massa andra "vin". Till och med i den här tråden finns det skillnad på "vin" - "vi" = "de män som inte har problem med att spela kvinna", och "vi" = "de män som vill spela sitt eget kön".

Och sen finns förstås "du". Och "dom".

wilper

Jag undrar jag...

Om vi begränsar oss till rollspel, jag bryr mig inte om hurvida jag spelar en man eller kvinna. Men när valet väl är gjort är det viktigt för mig. Att i spel säga att Herr X plötsligt blir Fru X skulle kantstöta mig rätt ordentligt.

(Om du räknar statistik eller något kan du ta DeBracys svar för mina också, på den här fronten är vi skrämmande lika.)

hakanlo

Hero
Vitulv said:
Tsianphiel said:
Eller så kan du ta det som att jag skojade lite.
Jag tolkade det som att det fanns ett klart allvar i skojet - dvärgar är ju ofta av någon sorts obestämbart kön. Det känns som att "dvärg" skulle kunna vara ett relevant svar på frågan "vilket kön?" -- precis som "robot" skulle kunna vara det. Intressant -- det finns säkert massor skrivet och tänkt om det någonstans.

/Håkan, som inte ens visste att det fanns en särskild term "crossplay"

wilper

OT Crossplay, termen.

Hakanlo said:
/Håkan, som inte ens visste att det fanns en särskild term "crossplay"
Den är inte så vanlig i Sverige, om du snackar på engelskspråkiga forum är den rätt väletablerad.

(Crossplay - att spela en roll med annat kön än man själv har.)

Doomhamster

Swordsman
Hakanlo said:
1. Historiskt har det varit en viss viss övervikt av manliga karaktärer - troligen av någon sorts föreställning av att det är enklast.
Vilket är lite underligt eftersom jag som är kvinna också ofta finner det enklast att spela manliga karaktärer... nåt som jag insåg efter att jag svarat. Det känns som att kanske både män och kvinnor främst uppmuntras till att identifiera sig med/analysera manliga karaktärer - i alla fall när man läser t.ex. fantasy och andra sorters fiction som rollspel brukar baseras på.

Möller

Hubert Hortlax

Tsianphiel said:
Med risk för att jag har missförstått dig:

När jag spelar rollspel spelar könet väldigt liten roll. Vi (som i de jag spelar med, när jag spelar med dem) lägger inte så mycket fokus på rollpersonen. Istället är det fokus på spelvärlden, på problemlösning etc.

Oftast blir då rollpersonerna »En själv, fast med en liten twist och satt i en annan verklighet«. Att då välja att spela något annat kön kan vara att lägga ovanligt mycket fokus vid rollpersonen, något som alltså riskerar att bryta mot spelstilen.

Det tror jag är en fungerande förklaring på varför jag sällan spelar något annat än man.

Simon

Swashbuckler
TheSod said:
Hakanlo said:
1. Historiskt har det varit en viss viss övervikt av manliga karaktärer - troligen av någon sorts föreställning av att det är enklast.
Vilket är lite underligt eftersom jag som är kvinna också ofta finner det enklast att spela manliga karaktärer... nåt som jag insåg efter att jag svarat. Det känns som att kanske både män och kvinnor främst uppmuntras till att identifiera sig med/analysera manliga karaktärer - i alla fall när man läser t.ex. fantasy och andra sorters fiction som rollspel brukar baseras på.
Det tror jag är en väldigt klok observation.

Tsianphiel

Swordsman
Filosofisk snarare än praktisk undran

Se min fråga ovan mer som ett filosofiskt resonemang. Ett what if, om man så önskar.

Han said:
Tsianphiel said:
Jag spelar mest män, då och då kvinnor.

Tsianphiel said:
Därför att det oftast blir så, varför vet jag inte. För att jag själv är man kanske?

Tsianphiel said:
Tja, ganska viktigt för att stämma överens med min vision om en karaktär som jag kan sätta mig in i bättre.

Tsianphiel said:
Jag skulle göra det med glädje. Någon tycker jag gestaltar mina rollpersoner bra uppenbarligen :gremsmile:

Tsianphiel said:
Jodå, det har jag. Det går för det mesta galet, men det har också blivit fullträffar några gånger.