TheSod said:
Krille said:
Å andra sidan så är jag bränd. På grund av ett par riktigt otäcka rollspelsgenusdebatter så tar jag inte i den rollspelsgenuspolitiska frågan med tång.
Det är ju synd. Jag å andra sidan, som är kvinna, har inte möjligheten att undvika genuspolitisk debatt i något sammanhang, med mindre än att jag är villig att acceptera vad skit folk än känner för att kasta, liksom.
Det finns en risk att vi talar förbi varandra och att vi menar helt olika saker med "politisk statement". Så för att ta ett mindre genusinfekterat exempel så tänker jag nu prata om en hypotetisk kommunistrollperson. Alltså en rollperson som är kommunistisk.
Om Lisa väljer att spela en kommunistrollperson i ett äventyr i Tsarryssland, för att det är kul att ha anti-tsariska konspirationer och kommunistiska åsikter är en skitcool anledning till att hänge sig åt sådana, skitbra! Ös på, vetja!
Om Kalle väljer att spela en kommunistrollperson i ett äventyr i Västmark anno domini 1192, fast han är känslig nog för omständigheterna och skriver under på någon slags jämlikhetsfilosofi ("När Adam plöjde och Eva spann, vem var då en adelsman?") och undviker orden "kommunist" och "manifest" och "klasskamp", utan istället ger mig tillräckligt att gå på för att få ihop en trevlig upprorskampanj, skitbra! Var försiktig med anakronismerna, bara.
Om Mia väljer att spela en kommunistrollperson i ett Kult-äventyr för att han vill utforska hur det är att praktiskt tänka och agera som en kommunist, hennes övriga ärkemoderata åsikter åsido, visst. Whatever floats Mias boat. Funkar det bara i äventyret så är det helt okej.
Om Olle väljer att spela kommunist för att lära upp oss borgarbrackor vad kommunismen egentligen går ut på, ut! Olle har inte i min spelgrupp att göra!
Sen kan man byta ut "kommunism" mot något kön, sexuell läggning, religiös åskådning, hudfärg, öronform, musiksmak eller whatever.
Det är fullt möjligt att Lisa, Kalle och Mia väljer att spela kommunister för att de
är kommunister och inte kan tänka som en adlig anti-tsarisk ryss, medeltidskatolsk präst, eller nutida borgarbracka, men i så fall börjar jag undra varför de funderar på att göra andra rollpersoner än "Lisa", "Kalle" respektive "Mia" i första rummet. Men visst, så länge de har kul och så länge de inte faller i Olle-fällan, så är de välkomna.
Och jag tar gärna diskussionen
om kommunismen, bara det inte sker under spelmötet med rollpersonerna och äventyret och mina medspelare som slagträ! Gärna över en kaffe i soffan efter, eller före, eller på ett kafé någonstans, men inte under spelmötet.
Och orsaken till att jag säger "Olle-fällan" är att spelmöten har ballat ut flera gånger om just Olle-situationer (fast om genus istället för kommunism), och under så hetsiga former att folk har snudd på flugit på varandra. Vi talar höga röster och gråt och om inte andra klivit emellan så hade det blivit handgemäng. Det har
aldrig inträffat om politisk åskådning, sexuell läggning, religiös åskådning, hudfärg, musiksmak eller öronform. Det har varit hetsigt, men aldrig på samma nivå som genus. Det finns en krutdurkmässighet hos genus som gör att jag inte tar den debatten i rollspelssammanhang.
I förlängningen gäller den alla andra Olle-situationer, men jag vet själv att om en genus-Olle-situation uppstår så säger jag "nej, inte i det här rummet och inte nu", till skillnad från alla andra Olle-situationer är det mer "skärp dig, det där är skitkasst rollspelande, du får inga bonus-XP".
Och jag vet att det är skitdåligt att jag ens ska behöva reagera på det här sättet.
Men jag är bränd. Jag tar inte den debatten, och försöker någon tvinga in den på spelmötet så åker den spelaren ut.