Nässe said:
Håller egentligen med dig och brukar argumentera precis så- men en sida av mig kan tänka att: varför ska mitt privata spelande vara en "politisk arena"- och inte bara en kul spelstund. jag menar- jag jagar inte sälknackare i nazister i mina spelpass (inte i alla i alla fall)
Vad tänker du om det?
Håller i stort med krank. Å ena sidan tycker jag att det ÄR ett politiskt statement att välja att spela kvinna om man är man, spela HBT om man är hetero etc. Man gör ett medvetet val att skapa en plats i sin värld/kampanj för personer som annars blivit förbisedda, och man signalerar till andra att detta är nåt helt okej att göra, och alls inte "underligt".
Å andra sidan så är det inget som säger att den här typen av statement måste leda till politisk DEBATT, eller till att du är tvungen att "agera polis" gentemot resten av spelargruppen. Är dina medspelare någorlunda mogna så kommer dom inte fästa sig vid vad du spelar, och är du någorlunda mogen (vilket du verkar) så lär du inte känna att du behöver göra en stor grej av det heller. (Tyvärr finns det vissa killar jag träffat som väljer att spela tjej och sen i princip lägger sin rollgestaltning på nivån "titta jag är TJEJ! jag är SÖT! jag har TUTTAR!"...)
Å tredje sidan så är det mycket pga detta som jag fegar inför att spela en RP med otydlig könstillhörighet. Folk i min spelargrupp har i stort sett vant sig vid att jag ofta spelar kille, men jag tror att om jag tog upp en androgyn/crossdressad rollperson så skulle vissa se det som en provokation och att jag försökte "göra spelandet till en politisk arena" som du säger. Jag skulle inte kunna låta bli att tappa humöret om folk t.ex. gjorde min karaktär till måltavla för skojiga uttryck typ "hennom", och det skulle leda till att JAG ansågs ha förstört det roliga, för JAG var ju tvungen att spela en ovanlig RP...