Nekromanti Köpa böcker

Olle Linge

Snigel
Då var det dags att köpa böcker igen och jag tänkte att just du kunde hjälpa till att ge mig en bra läsupplevelse. Jag ska försöka beskriva vad jag tycker omr. Det är framförall SF jag är ute efter den här gången, men jag är det något annat som är så ruskigt, äckligt bra att det bara måste läsas så är jag intresserad. Författare jag har läst tidigare och några exempel på böcker jag verkligen älskade är:

Neil Gaiman (American Gods)
Neal Stephenson (Snow Crash)
Philip K. Dick (Do androids dream of electric sheep?)
Ray Bradbury (det mesta)
Frank Herbert (Dune)

hemsidan har jag recenserat det jag läst det senaste halvåret och bara betygsättningen borde ge en bra uppfattning om vad jag gillar, om nu någon mot förmodan läser :gremsmirk:

Det jag är ute efter när jag läser är:

x Bra språk
x Intressanta idéer
x Coola mijöer och karaktärer
x Handling med djup och tanke

Saker som kännetecknar böcker jag inte vill läsa:

x Stora rymdskepp och annan hi-tech är coooooolt
x Episka hjälteepos

Vet inte om det jag skrivit ger en så exakt bildt, men en liten fingervisning är det nog ändå. Jag tar väldigt gärna mot tips om bra novellsamlingar eller liknande. Det jag redan har planerat att köpa är bland annat mer av framförallt Gaiman.

Vad borde jag mer beställa?

Eksem

Champion
Man brukar ju kunna hitta William Gibsons Neuromancer-trilogi (Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive) rätt billigt både här och där. Svenska översättningen är väl inte alltid briljant, men i alla fall acceptabel.

Krille

Super Moderator
Kim Stanley Robinson

Hans Mars-trilogi fick fart på mitt SF-läsande igen, efter en lång tids uppgivenhet på allt vad fantasisk litteratur heter. Men sen råkade jag snubbla över Red Mars, och slogs av att det här var en fantastiskt häftig pionjärskildring av kolonisterna på den röda planeten. Och sen fortsatte det av bara farten - Green Mars och Blue Mars inhandlades och avnjöts.

Iain M Banks

Den här killen lyckas beskriva riktigt intressanta intriger i en miljö som är så tekniskt avancerad att man egentligen inte behöver göra något. I The Culture så finns det en nominell demokrati, men de viktiga besluten fattas oftast av superintelligenta superstora rymdskepp. Vilken människa som helst kan få ungefär precis vad som helst, så pengar har man inte nytta av. Människor kan helt enkelt luta sig tillbaka och softa - det finaste anses att ett par påbörjar en graviditet hos ena partnern, sedan fryses graviditeten och båda byter kön, varpå den andra partnern blir gravid, varpå den numera manlige byter kön till kvinna och båda avslutar sina graviditeter samtidigt och uppfostrar sina barn ihop. Och könsbytet sker utan minsta operation, utan det sker automatiskt genom nanomaskiner i kroppen.

Trots denna fantastiska och softa miljö där det egentligen inte behöver förekomma några konflikter värda att berätta, så förekommer de i alla fall. "Look to Windward" är förmodligen en av de mest gripande och välplanerade böcker som jag någonsin läst, och har det mest hemliga uppdraget som jag någonsin hört talas om: så hemligt att agenten inte ens vet om det!

John Christopher

John Christopher skrev en trilogi med ungdoms-SF-böcker, The Tripods, som blev kult på sextiotalet men glömdes sedan bort. Sedan gick det ett tag, och BBC filmade de två första böckerna som TV-serier (den första säsongen finns på DVD). Sedan skrev han en fjärde bok, en "för-följare" som förklarade hur det gick till när tripoderna kom till Jorden.

Det är en rätt mysig serie, skriven med ett enkelt och lättfattligt språk men inte mindre intressant för det. Den är helt klart riktad till yngre läsare, men äldre läsare kan gott läsa den i alla fall.

Slutligen vill jag vurma för ett par av de gamla killarna, Robert Heinlein och Arthur C Clarke.

Olle Linge

Snigel
Burning Chrome?

De står redan i bokhyllan, men de passade mig väldigt bra. De fick som minst fyra sniglar av fem! Jag kommer nog beställa lite mer av Gibson. Burning Chrome verkar intressant, jag gillar noveller. Är den något att ha?

Olle Linge

Snigel
Tack för tipsen!

Kim Stanley Robinson

Hans Mars-trilogi fick fart på mitt SF-läsande igen, efter en lång tids uppgivenhet på allt vad fantasisk litteratur heter. Men sen råkade jag snubbla över Red Mars, och slogs av att det här var en fantastiskt häftig pionjärskildring av kolonisterna på den röda planeten. Och sen fortsatte det av bara farten - Green Mars och Blue Mars inhandlades och avnjöts.
Tuff! Hade jag helt glömt bort. Jag har hört mycket om de böckerna och de ska jag ta och titta närmare på.

Iain M Banks

Den här killen lyckas beskriva riktigt intressanta intriger i en miljö som är så tekniskt avancerad att man egentligen inte behöver göra något. I The Culture så finns det en nominell demokrati, men de viktiga besluten fattas oftast av superintelligenta superstora rymdskepp. Vilken människa som helst kan få ungefär precis vad som helst, så pengar har man inte nytta av. Människor kan helt enkelt luta sig tillbaka och softa - det finaste anses att ett par påbörjar en graviditet hos ena partnern, sedan fryses graviditeten och båda byter kön, varpå den andra partnern blir gravid, varpå den numera manlige byter kön till kvinna och båda avslutar sina graviditeter samtidigt och uppfostrar sina barn ihop. Och könsbytet sker utan minsta operation, utan det sker automatiskt genom nanomaskiner i kroppen.

Trots denna fantastiska och softa miljö där det egentligen inte behöver förekomma några konflikter värda att berätta, så förekommer de i alla fall. "Look to Windward" är förmodligen en av de mest gripande och välplanerade böcker som jag någonsin läst, och har det mest hemliga uppdraget som jag någonsin hört talas om: så hemligt att agenten inte ens vet om det!
Det här var rätt intressant idé, det är nästan så att man vill köpa boken utan att veta om författaren är bra öht. Men eftersom du nu rekommenderar den, så får jag väl lite på dig :gremsmirk:

Slutligen vill jag vurma för ett par av de gamla killarna, Robert Heinlein och Arthur C Clarke.
Lugnt, jag har läst en hel del av båda två och jag tycker båda två är riktigt bra, fast på olika sätt. Clarke skriver imho riktigt grymma noveller ibland, även om böckerna inte är så mycket sämre. Heinlein har jag tyvärr inte läst på originalspråk, är det stor skillnad?

Foggmock

Myrmidon
Nå, jag har aldrig tid att läsa nuförtiden. Men jag har fortfarande en jävla massa i bokhyllan.

Men jag tänker inte prata om allt det där. För allt jag har i bokhyllan just nu är Sagan om Ringen och Katherine Kerr. Och en atlas.

Kerr skriver inte storslagna hjälteepos. Det är förvisso hyfsat high, men tillräckligt nere-på-jorden och smutsigt och småskaligt. Hjältarna sätter sig på insidan av ditt huvud och kliar. Det går inte att lägga ner böckerna. När man som jag upplever en stressig period i sitt liv och faktiskt klarar av det så är det bara att börja om på första boken igen. Jag klarade inte av att läsa en bit in i fjärde boken, där jag slutade, och inte fatta nånting.

Folk som känner mig vet att jag sällan hetsar upp mig jättemycket över saker som är bra. Kerr är tillräckligt bra för att det ska hända, dock. Språket faller mig alldeles utmärkt i smaken och är nyanserat och unikt. Det är ingen förlust att läsa böckerna på svenska, då Johan Frick gjort ett utmärkt översättarjobb.

Tyvärr tappar böckerna fokus framåt bok sju-åtta(jag har läst fram till bok tio, och det fanns elva sist jag kollade), och allt som man förälskade sig i från början försvinner. Karaktärsutveckling i all ära, men det händer alldeles för mycket. Fokus kan man också lätt tappa själv, då böckerna utspelar sig under flera tidsperioder, med olika inkarnationer av varje själ (själar i det här universat dras till varandra, så det korsar vägar flera gånger, men det finns en informativ tabell i början av varje bok för den glömske), men det är inte så svårt att hänga med i. Vissa inkarnationer blir ballare än andra, och vissa blir mer grisodling än andra, men det är ändå gjort på ett mycket snyggt sätt.

Nämnde jag att det är keltofil low-high-fantasy med en krydda av österländsk kultur med en ball alv- och dvärgsyn?

Jag har fem böcker här hos morsan som du kan få bläddra i om du kommer och hälsar på nån gång. :gremtongue:

G

Guest

Guest
Jag håller helt klart med krille om red/green/blue mars om du inte redan köpt dem så börja gå... eller, ja iallafall de är de bästa innom grenen SCIENCE (fiction), han bryr sig mer om vad som trorligen kommer hända än mumbo jumbo eller vad som skulle vara polititskt korrekt. Han får det dessutom mycket medryckande och intressant.

Neal Stephenson (the diamond age) enligt mig tillochmed bättre än snowcrash, ända nackdelen är att den är så politiskt korrekt överallt.

Troberg

Sinister eater
Frank Herbert (Dune)
Självklart är då att du ska köpa upp hela serien, åtminstone de som Frank Herbert skrev själv. Har du ont om stålar kan du skippa de två sista, i resten ska du ha.

Utöver det så rekommenderar jag (som alltid) någon antologi av Harlan Ellison. Gap-serien av Stephen Donaldson är också trevlig.

PAX

Jordisk Äventyrare
Själv är jag ingen bokslukare men:

Santiago av Mike Resnick är en helt suverän bok och gillar du karaktärer så finns det en hel del att ta del av. Finns en uppföljare vid namn Return of Santiago som jag tyvärr inte läst ännu.

Blade Runner 2,3,4 kan väl kanske rekommenderas även om de inte är superba. Mest för fans av filmen.

Serien Dark Matter som baseras på rollspelet. Mer Arkiv X stuk med övernaturligt och aliens. Böckerna är skrivna av olika författare men med samma huvudpersoner. Bra böcker som ger inspiration och inte alltför långa.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Precis som Krille rekommenderar jag Iain M Banks, men jag tycket att "The Player of Games" är bättre än "Look to Windward". Den mest lättillgängliga av hans science fiction-böcker är antagligen "Consider Phlebas" (bortsett från titeln då), som är en enklare äventyrshistoria, men fortfarande bra och intressant.

Några av mina andra favoriter:

China Mieville (Perdido Street Station, The Scar): Något så otäckt som originell fantasy, utan de vanliga raserna, de vanliga miljöerna och den vanliga lama handlingen där bondpojken blir hjälte och räddar världen från den onde trollkarlen. Här har vi istället raser som aldrig tidigare sett världen ljus, antihjältar, unika platser och överraskande handling.

David Brin är en av mina absoluta favoriter, framför allt hans novellsamlingar (Otherness, River of Time), men hans uplift-böcker är också bra, och det finns en GURPS-modul baserad på dem.

Sedan rekommenderar jag gärna Greg Bear, Dan Simmons, Vernor Vinge, Greg Egan, Guy Gavriel Kay, Alastair Reynolds och Tim Powers, men jag orkar inte skriva några recensioner just nu.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Självklart är då att du ska köpa upp hela serien, åtminstone de som Frank Herbert skrev själv.
Står i bokhyllan, lästa. Det var en mycket underlig serie. Jag kunde inte tänka mig hur man kunde skriva flera böcker i samma serie som var så grymt olika och dessutom bra, för det mesta.

Utöver det så rekommenderar jag (som alltid) någon antologi av Harlan Ellison.
Vem är det? Jag har inte sett någon rekommendation tidigare :gremlaugh:

Gap-serien av Stephen Donaldson är också trevlig.
Står redan med på inköpslistan :gremsmirk:

Olle Linge

Snigel
David Brin är en av mina absoluta favoriter, framför allt hans novellsamlingar (Otherness, River of Time), men hans uplift-böcker är också bra, och det finns en GURPS-modul baserad på dem.
Om jag ska köpa beställa någon av novellsamlingarna, vilken rekommenderar du då?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har för mig att Otherness är bättre, men det var ett tag sedan jag läste någon av dem. Om du gillar mycket spekulativa idéer och teknik rekommenderar jag Axiomatic av Greg Egan.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Nu var det framförall SF jag var ute efter, men i alla fall :gremsmirk: Om jag kommer förbi dig någon gång tar jag mig gärna en titt. Det är nog det första som är problemet, inte det andra :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
Jeff Noon
Jag börjar bli tjatig kanske. Men det skiter jag i.

Jeff Noon skriver bra böcker som ofta kombinerar modern fantasy (a la Gaiman) med cyberpunk. Vilket alltså borde bli tämligen perfekt för dig.

Börja med Vurt, även om det är den som är sämst skriven. Gå vidare till Pollen, trots att den är ganska seg så är den iaf mycket intressant. sen är du redo för automated alice, nymphomation och framförallt novellsamlingen pixel juice. Needle in the Groove och Falling out of cars kan du ta närsomhelst då de verkar sakna band till de andra. Å andra sidan så verkade Automated Alice också göra det i början...

Jeff Noon skriver mycket bra och är antagligen den mest intressanta författaren bland cyberpunken idag. Han och J Courtenay Grimwood då.

chrull

Troberg

Sinister eater
Står i bokhyllan, lästa. Det var en mycket underlig serie. Jag kunde inte tänka mig hur man kunde skriva flera böcker i samma serie som var så grymt olika och dessutom bra, för det mesta.
Jo, den är lysande, även om de två sista känns lite löst påhängda. De fyra första är däremot lysande och det är synd att ingen kommit sig för att göra en sammanhängande film/serie av dem (egentligen står inte första boken för sig själv, den sätter bara scenen för de andra).

"Utöver det så rekommenderar jag (som alltid) någon antologi av Harlan Ellison."

Vem är det? Jag har inte sett någon rekommendation tidigare
Sök lite på internet, du kan nog till och med hitta någon av hans noveller där (Jag har i alla fall en packe i textformat.).

Står redan med på inköpslistan
Bra, se bara till att den stannar över strecket!

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Burning Chrome?

Sådär. novellerna i Burning Chrome har skiftande kvalitet. En av novelelrna där är ju förlagan till filmen Johny Mnemonic (och utspelar sig före Sprawl-trilogin)

En bok somär samarbete emllan Gibson och Bruce Sterling är "The Difference engine". Kul koncept med steampunk, men boken är av varierande kvalitet. Skulle vara intressant att veta vem av dem som skrivit vad i den.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
En bok jag rekommenderar är "The rising of the Moon" av Flynn Connolly.

Boken utspelar sig ungefär 60 år in i framtiden. Vi har fått kontakt med utomjordlingar och vi har kolonier på andra planeter. Däremot har utvecklingen på jorden inte blivit den bästa.

Boken utspelar sig på Irland (som nu är enat) och som styrs av en totalitär katolsk kyrka, vilken styr allt. Kvinnor förväntas hålla sig till hemmet för att laga mat och föda barn. De har inte längre några rättigheter i samhället.

Huvudpersonen är en ung kvinna som efter femton års självpåtagen exil kommer tillbaks då hennes far var sjuk. Hon dras in i kampen mot kyrkan.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Är ju inte direkt jättekunnig inom SF-litteraturen..
Men 2 författare som jag har haft goda erfernheter, som jag åxå såg på din hemsida, är ju Asimov & Clarke. De 2 författarna gillar jag skarpt.

Man får ju åxå tacka för de tipps som kommit upp här i tråden, finns ju en hel hord med författare som jag inte kände till.

/ Johan K, som fortsättningsvis nog kommer att ha skägget uppsatt i toffs

Isilme

Veteran
Nu finns det en möjlighet att jag rekommenderar sånt som andra redan sagt eftersom jag inte läst igenom inläggen innan mig...men here goes:
I princip allt av Terry Pratchett är helt underbart - särskilt Masker och Trollkarlens stav (fantasy med massor av skruvad humor)
Goda Omen (Terry Pratchett och Neil Gaiman i kombination - kan det bli bättre?)
Liftarens Guide Till Galaxen - av Douglas Adams (också helt skruvad humor, med mycket intelligenta tankegångar)
och möjligen Guldkompassen av Philip Pullman

Har just börjat läsa på en bok vid namn Preludium till Stiftelsen, och den verkar hittills lovande. Av Isaac Asimov. På tal om sci-fi kan jag ju rekommendera Metropolis också.

/Glimfrost