Nekromanti Könsfördelning av SLP – en annan vinkel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Krille said:
Det sagt så skulle äventyret fortfarande vara mer awesome om Joss Whedon hade skrivit det.
Okej, okej. Joss Whedon har spökskrivit det åt mig.

Stormflare

Veteran
Finns det inte risk för att SL helt enkelt reproducerar sina egna åsikter då, dvs helt enkelt gör alla till män? Och så sitter vi där i alternativt 1?
Fördelen skulle väl vara att spelarna kan ta diskussionen och då kan inte SL falla tillbaka på att "äventyret är skrivet så" och att tid inte fanns att ändra.

krank

Går ondskans ärenden
Dante said:
Ah, jag menade att om vi lämnar det fritt för SL att välja kön på intressanta SLP så kan vi inte styra vad hen väljer.

Om man bör ge SL det valet är en annan fråga.
Ah, dåså, då är vi på samma frekvens =)

krank

Går ondskans ärenden
Stormflare said:
Fördelen skulle väl vara att spelarna kan ta diskussionen och då kan inte SL falla tillbaka på att "äventyret är skrivet så" och att tid inte fanns att ändra.
Om man nu förutsätter att spelare och/eller SL har någon form av medvetenhet kring sådana här frågor, ja.

Men de grupper där den här typen av diskussioner redan finns intresserar mig inte så mycket. Där är jobbet redan gjort, så att säga. Jag är ute efter de oreflekterande grupperna, de som inte diskuterar, de som ser könsroller och en kraftigt snedfördelad könsfördelning som självklarheter.

Ram

Skev
Ganska precis mitt i mellan 3 och 4.

Det finns bara positiva saker med att ha bra kvinnoporträtt med i scenarion, men det är ingen jätteblocker för mig.

Xyas

Swashbuckler
2 plz, för att kvotering är bra grejer.

Fast egentligen är det alternativ 6: om inte 2 eller 3 är i effekt är det överhängande risk att äventyret inte alls är awesomesauce (nope, sorry, jag bor väl på månen eller nått) då jag i raskt tempo får svårare och svårare att ta till mig film/tv-serier/böcker/rollspelshistorier med mansdominans och/eller platta kvinnoporträtt. Suspension of disbelief infinner sig aldrig. Men det kan vara heltOKsauce, eller schysstunderhållningsauce...

Radioaktiv

Hero
Trevlig tråd detta. Får säga alternativ 3 och 5.

När jag läser ett äventyr, oavsett hur bra det nu må vara, så stör jag mig ändå ifall det hade kunnat vara 50/50 men inte är det. Jag kommer inte klaga ifall man skall, t.ex., infiltrera ett munk/nunnekloster. Men ifall alla är karlar och man inte har någon specifik anledning till det så blir jag besviken. Äh, jag vet inte om jag blir besviken heller, det är ju knappast förvånande. Men inte blir jag glad heller.

Jag trodde inte att jag störde mig så mycket på det innan jag fick tag i spel där kvinnor "fanns". Och sedan har jag mest stört mig på det oavsett hur bra spelet är i övrigt.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Helst tre, men även tvåan kan bli bra. Skälet till detta är att de SLP som förekommer i äventyr brukar befinna sig i traditionellt "manliga" roller -- krigare, auktoritetspersoner, insnöade akademiker, etc -- med följden att det blir lite roligare om dessa roller intas av kvinnor (samma sak hade såklart gällt i ett äventyr med en övervikt av manliga SLP i traditionellt kvinnliga roller).

Recca

Femme Fatale
Dante said:
3. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om ungefär lika många intressanta SLP var av manskön som av kvinnokön.
Ja. Det tycker jag.

Dante said:
5. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om flera intressanta SLP saknade definierat kön, så att jag som spelledare kan välja detta själv, anpassat efter hur rollpersonerna i gruppen ser ut. (Fritt efter Chrull.)
Häftigt koncept. Det skulle jag tycka var roligt att spela med.

Sodivra

Champion
Recca said:
Dante said:
5. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om flera intressanta SLP saknade definierat kön, så att jag som spelledare kan välja detta själv, anpassat efter hur rollpersonerna i gruppen ser ut. (Fritt efter Chrull.)
Häftigt koncept. Det skulle jag tycka var roligt att spela med.
Vi gjorde det i Sunken Sydney till Apocalypse World:
http://thor.divnull.com/pub/aw/sunken%20sydney.pdf

Det är genomgående för hela spelet. I Apocalypse World heter folk allt möjligt, och det finns inga kopplingar mellan namn och genus. (Och man kan välja mellan sex olika genus till sin rollperson!)

Mundo

Myrmidon
Svåra frågor får långa svar.

Det korta svaret är en blandning mellan 4 och 5.

Det långa svaret är att den absolut värsta fällan, enligt mig, är inte när majoriteten av SLPerna är män även när de inte behöver vara det. (Detta stör mig också, missförstå mig rätt).

Det värsta är när kvinnorna blir "token women", alltså kvinnor som har tryckts in där för att där ska vara en kvinna med. När karaktären inte definieras efter hennes mål och önskningar, utan istället definieras med att hon är en kvinna. Det gör henne så sjukt ointressant i min mening.

För det andra är det viktigt att rollerna passar settingen. DVS om det utspelar sig i en miljö där kvinnor/män "traditionellt" sett inte kan ha vissa yrken så bör det i längsta mån undvikas. Utspelar det sig på en militärbas i Västtyskland precis efter andra världskriget så bör där inte finnas kvinnliga soldater. Dock kan där finnas kvinnliga städerskor, kockar, sjuksköterskor etc som är viktiga för handlingens skull och vice versa.

Så än en gång, korta svaret är 4 och 5 och undvik "token women".

Bassejr

Hero
mina spelare har faktiskt klagat på att nästan alla mina SLP är manliga. Det är bara för att jag är så dålig på att komma ihåg det, och envisas med att verkligen "Spela" SLP'erna, och jag kan verkligen inte för fem öre spela en bra kvinnlig roll.

krank

Går ondskans ärenden
Bassejr said:
jag kan verkligen inte för fem öre spela en bra kvinnlig roll.
Vad är det du tycker är svårt?

Vad är skillnaden mellan en icke super"tjejig" tjej och en ickemacho kille?

Zimith_UBBT

Warrior
Om äventyret har en blandning av båda könen (behöver absolut inte vara 50/50) där båda representeras av nyanserade och intressanta karaktärer är det helt klart ett plus för mig! Intressant och nyanserad är i sammanhanget även ur ett genusperspektiv och det inbegriper idealt ett flertal brott mot genussystemet (isärhållande och hierarki). Om rollerna dessutom erbjuder åtminstone några exempel på karaktärer som inte är heteronormativa är det ett extra plus!

Om äventyret reproducerar rådande könsmaktsordning på ett överdrivet eller onödigt sätt eller till och med är direkt reaktionärt skulle det avgjort innebära ett minus för mig som konsument.

Zimith_UBBT

Warrior
Bassejr said:
mina spelare har faktiskt klagat på att nästan alla mina SLP är manliga. Det är bara för att jag är så dålig på att komma ihåg det, och envisas med att verkligen "Spela" SLP'erna, och jag kan verkligen inte för fem öre spela en bra kvinnlig roll.
För att göra dina äventyr intresssantare (ur mitt perspektiv) skulle jag i så fall råda dig till att spela kvinnliga SLP på samma sätt du spelar män. Om jag bara gissar hur du spelar män, så tror jag att det kan bli jättebra!

solvebring

Superhero
Dante said:
2. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om en övervikt av intressanta SLP var av kvinnokön.
Jag gillar det här alternativet av den enkla anledningen att jag tycker att genus och normer och intressant. Därav är jag positiv till att vända på, experimentera med och ifrågasätta sådana normer. Att ifrågasätta sådant väcker tankar och känslor som för mig är intressanta, därmed skulle det kanske kunna skänka mer djup, för min personliga del. Om inte annat så finns det så jävla många äventyr med majoriteten manliga karaktärer, så varför inte vända på steken några gånger. Sedan tycker jag själv om att crosslira, så det vore najs att spela kvinna och för en gångs skull bli bemött av flera andra kvinnor. Det brukar ju trots allt vara tvärtom, med allt vad det kan innebära.

Dante said:
3. Detta äventyr skulle vara ännu bättre om ungefär lika många intressanta SLP var av manskön som av kvinnokön.
Men jag gillar det här också, för det dämpar motiv och tankar om klyftor, orättvisor och stridigheter mellan könen och bidrar istället till positivt tänkande; lika mycketlagom är bäst. Liksom... Jämnt känns rättvist och exkluderar ingen. Naturligtvis beror det på hur männen och kvinnorna presenteras, men ja, ni förstår säkert vart jag vill komma om att en jämn fördelning är rättvis och känns tilltalande.

Sodivra

Champion
Jag spelar ju inte äventyr direkt. Jag väljer väl 5) antar jag, för det är väl så långt jag kan tänka mig att låta en utomstående bestämma över vårt spelmöte, haha. :gremsmile:

Nej, det är väl snarare en bedömning jag gör av mig själv och de roller jag för in i handlingen, och då brukar jag göra så här:

1) Jag försöker undvika korvfest och kvotkvinnor, som Wyldstorm och Mundo så fint tar upp.
2) Jag försöker tänka till hur jag kan bryta klyschor och göra roller som har genus och sexualitet på ett intressant sätt.

Bananas

Veteran
4
Men naturligtvis ska Amasonstammar vara kvinnor och är det intriger i vatikanen som gäller så ska det vara män etc. annars känns det bara krystat.
I gengäld så skulle ett krystat äventyr inte vara awesomesauce heller så 4 räcker väl som svar.

PatrikL

Veteran
Men även i Vatikanintriger kan man väl tänka sig att det finns ett par tre abedissor, en rik och from hertiginna och en klase älskarinnor som vill ha ett ord med i laget? Man kan nog alltid få till en blandning utan att det behöver bli krystat, om man vill.

Och amazonerna, de har väl karlar som tar hand om flyg-pterodaktylerna?

Vänligen,

P