Nekromanti Könsfördelning av SLP – en annan vinkel

Cissi

Up to no good.
Dante said:
För diskussionens skull definierar jag »intressanta SLP« som namngivna, aktiva personer med mångbottnade personligheter och välbeskrivna motivationer och agendor. Alltså inte namnlös kanonmat eller random bonde.
Måste bara få komma med en reflektion, trots ovanstående.

Om man nu har gjort ett awesome spel för den internationella marknaden och bryr sig om könsfördelningen på SLPna som förekommer så kan det vara intressant att även random bönder också följer någon form av samma jämställdhetsram som de framträdande SLPna. Om den övriga världen är jättepatriarkal så blir det lustigt om plötsligt sjuttio procent av härförarna är kvinnor (samma sak åt andra hållet.

För övrigt så är det alltid kul med spel som tänjer och utmanar rådande normer. :gremsmile:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Tjavva said:
Dante said:
För diskussionens skull definierar jag »intressanta SLP« som namngivna, aktiva personer med mångbottnade personligheter och välbeskrivna motivationer och agendor. Alltså inte namnlös kanonmat eller random bonde.
Måste bara få komma med en reflektion, trots ovanstående.

Om man nu har gjort ett awesome spel för den internationella marknaden och bryr sig om könsfördelningen på SLPna som förekommer så kan det vara intressant att även random bönder också följer någon form av samma jämställdhetsram som de framträdande SLPna. Om den övriga världen är jättepatriarkal så blir det lustigt om plötsligt sjuttio procent av härförarna är kvinnor (samma sak åt andra hållet.

För övrigt så är det alltid kul med spel som tänjer och utmanar rådande normer. :gremsmile:
Det här är en viktig poäng, tycker jag. Rimligtvis bör också kanonmat och statister ha en jämn könsfördelning om man aspirerar efter en sådan i äventyret. För att fortsätta det militära exemplet: om jag har en kvinnlig härförare men bara män bland ansiktslös rank-and-file känns det fortfarande som om kvinnliga militärer är särskilda undantag. Man har låtit kvinnor få utrymme att vara awesome, men ska det vara ordentligt jämställt i spelvärlden får man också se till att driva hem att kvinnor inte behöver vara speciella och awesome och härförare för att ta plats på manliga domäner, utan faktiskt kan vara helt vanliga.

Välkommen till forumet, förresten!

Bananas

Veteran
PatrikL said:
Men även i Vatikanintriger kan man väl tänka sig att det finns ett par tre abedissor, en rik och from hertiginna och en klase älskarinnor som vill ha ett ord med i laget? Man kan nog alltid få till en blandning utan att det behöver bli krystat, om man vill.

Och amazonerna, de har väl karlar som tar hand om flyg-pterodaktylerna?

Vänligen,

P
Man kan kvotera hur man vill, men för mig skulle det kännas krystat.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Re: Könsfördelning av SLP – [Lång vinkling]

Dante said:
Stämmer något av följande fyra påståenden in på din syn på detta hypotetiska underverk? Motivera varför. Och hitta gärna på fler alternativ om du tycker att något saknas.
Som jag tidigare nämnde i Geniustråden - så är jag inte så säker på att stereotyper och klichéer är ensidigt dåliga. Jag tror inte heller att lösningen på diskrimineringen av kvinnor eller andra skulle vara likvärdig (eller över-) representation i äventyr och illustrationer. Än så länge har inte heller nån övertygat mig om att jag har fel - trots att jag uttryckligen bad om det.

Med det sagt - så ser jag stereotyper och klichéer som fantastiskt bra verktyg i mitt (och många andras) spelande och spelledande. De är kraftfulla sätt att snabbt förmedla känsla, handling, värderingar, förväntningar och en massa andra saker med bara några få ord eller gester (T.ex. kan jag direkt skapa en alldeles ypperligt användbar inre bild hos de flesta spelare bara genom att säga - "Butter dvärgkrigare"). I många fall är stereotyperna lika (eller mer) kraftfulla om de spelar an på andra saker än just könsroller (Känn på följande ord t.ex. "Pundarbil", "Tegelstensaktivist", "Magiskt torn" "Orchavkomma", "Sandöken" etc.).

Som de flesta redan nämnt så är det ju också väldigt roligt att utforska, ändra och utmana såväl könsrollerna som andra föreställningar.

Ännu roligare kan det vara att bara jävlas med spelarnas fördomar. En favorit är när varenda krigare man möter på i hela spelet är kvinna. Spelarna frågar till sist spelledaren om varför det är så? Spelledaren svarar med en motfråga - ställer du frågan till en krigare (krigarinna)? När spelarna gör det får de direkt svaret - "Vad menar du?"
Sånt roar mig... :gremgrin:

Jag tror att rollspel väldigt ofta speglar de som deltar. Man spelar nog den typ av äventyr och händelser som känns relevanta för deltagarna helt enkelt. Intresse, mognad och värdegrund sätter nog ramarna och jag är inte säker på att spel automatiskt blir bättre, roligare eller gör oss till mer moraliska människor genom att helt enkelt "plantera" saker som normalt inte finns i deras föreställningsvärld. Å andra sidan tror jag inte att man heller fördärvar människor genom att spela trauman, våld, missbruk, sex, ockultism, dansbandsturnéer etc. Folk danas inte med så enkla medel helt enkelt.

När vi var elva visste vi inget alls om tjejer - och därför fanns inte några såna med i våra äventyr, överhuvudtaget. Ett moget, genomtänkt, seriöst spel med hälften kvinnor både som SLP och i illustrationerna hade vi såklart inte spelat. Vi ville vara "James Bond", "Jediriddare" och "Minotaurer med stora yxor".

Skulle jag spela med min yngsta dotter idag är jag helt övertygad om att det på ett eller annat sätt skulle handla om "Hello Kitty", "fina hus" och olika "gulliga djur" (Vare sig jag vill det eller inte). För det är hennes föreställningsvärld. Det är sånt hon gillar.

inget av alternativen anser jag är allmängiltigt bäst, eller på önskelistan för det "episka utopiäventyret". Man kan mycket väl (anser jag) använda sig av alla sorters stereotyper, klichéer och folks fördomar närhelst man så önskar. Det är kraftfulla verktyg!!! Sagoberättare, pjäsförfattare och andra har gjort det framgångsrikt i århundranden! För mig får man ha vilken genusfördelning man känner för - alla, ingen, några av varje tänkbar sort. Men man mår sannolikt heller inte dåligt av att få tips, synpunkter, önskemål eller glada tillrop utifrån vad man väljer.

Rollspel är ett av få sätt som iterativt, interaktivt och nästan fritt låter spelarna testa sånt - och ta konsekvenserna av det, tills de tröttnar - det är helt genialiskt! Jag tror att man behöver utforska och bilda sig en egen uppfattning - inte få den färdig från någon annan.

Väldigt mycket av mitt eget spel har handlat, och handlar fortfarande, om att utforska, ifrågasätta, och ibland vända på alla förutfattade meningar, åsikter och förväntningar, genrer och provocera spelarna (och/eller spelledaren). Jag vill gärna stimulera till eftertanke. Kan man verkligen döda alla som jobbar för den onda sidan och fortfarande vara hjälte?

(Nej det kan man inte - om nån nu var osäker på svaret).

Det tror jag - men jag har alltid varit lite annorlunda.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Sodivra

Champion
Bananas said:
PatrikL said:
Men även i Vatikanintriger kan man väl tänka sig att det finns ett par tre abedissor, en rik och from hertiginna och en klase älskarinnor som vill ha ett ord med i laget? Man kan nog alltid få till en blandning utan att det behöver bli krystat, om man vill.

Vänligen,

P
Jag tycker att det blir lite kategoriskt att kalla PatrikL's exempel för just "kvotering", och tänker att det är subjektivt vad känns krystat, kvotering eller självklart.

För mig så hade det varit självklart att även ha med de där kvinnliga abbedissorna, nunnorna, helgonen, älskarinnorna, tjänstefolket, verksamhetsägande änkorna, släktingarna och så vidare i en vatikanenkampanj.

För mig hade kvotering snarare varit att konstruera en enkönad kampanjsetting, såvida den inte utspelar sig i en ubåt eller skyttegrav.

Bananas

Veteran
Arvidos MC said:
Bananas said:
PatrikL said:

Vänligen,

P
Jag tycker att det blir lite kategoriskt att kalla PatrikL's exempel för just "kvotering", och tänker att det är subjektivt vad känns krystat, kvotering eller självklart.

För mig så hade det varit självklart att även ha med de där kvinnliga abbedissorna, nunnorna, helgonen, älskarinnorna, tjänstefolket, verksamhetsägande änkorna, släktingarna och så vidare i en vatikanenkampanj.

För mig hade kvotering snarare varit att konstruera en enkönad kampanjsetting, såvida den inte utspelar sig i en ubåt eller skyttegrav.
Kalla det vad du vill.
För mig är vatikanen mäktiga män som strävar efter mer makt genom intriger mot andra mäktiga män, kvinnor kan vara bifigurer möjligen.
Amasoner är kvinnor.

Sodivra

Champion
Bananas said:
Kalla det vad du vill.
För mig är vatikanen mäktiga män som strävar efter mer makt genom intriger mot andra mäktiga män.
Amasoner är kvinnor.
Om det inte är okej att svara 4 så kanske ni kan tala om vad jag ska svara istället så slipper vi förstöra tråden.
Bananas, jag försöker inte sätta dit dig. Men jag snackar gärna om det.

Vad jag säger är att det inte behöver vara en medveten kvotering att lägga in kvinnor/män, det kan lika väl komma naturligt utifrån de idéer man har med sig om vad amasoner och vatikanen innebär. När jag presenterar de där nunnorna och helgonen och älskarinnorna som viktiga roller i en vatikankampanj så är det inte för att jag känner att jag borde för annars kommer genuspolisen, utan för att det är sånt som passar mig och hur jag spelar och de idéer jag får av vatikanen.

Vi har ju alla olika vanor/normer/tankebanor/tidigare erfarenheter, jag tror att det kan vara bra att ha det i bakhuvudet. Det här är något jag gärna snackar mera om, även om det inte behöver vara i denna tråden.

Radioaktiv

Hero
Jag skulle tycka att det skulle vara krystat ifall nunnorna, helgonen, älskarinnorna, tjänstefolket , verksamhetsägande änkorna, släktingarna och så vidare alla var karlar. :gremsmile:

Här:

http://signum.se/manga-fler-kvinnor-i-vatikanen/

Ifall 20% av de anställda i Vatikanstaten är kvinnor så blir det ju helt krystat att inte ha med några. Det finns visst två nunnekloster där också. Där ser man, det var mer än vad jag visste.

Bananas

Veteran
Ja visa gärna lite statistik på vilka som väljer påvar, eller vilka som är påvar.
Kvinnor finns i Vatikanen, men de har ingenting att säga till om.
Man kan skriva in dem i äventyret, och säkert göra det skickligt.
För mig skulle det fortfarande kännas krystat.

G

Guest

Guest
4 eller 5. Definitivt.

Jag ger blanka fan i om en awesome karaktär i ett awesome äventyr är man, kvinna eller "mixed" som det stod i hostelbokningen jag gjorde härom veckan.

Awesome is awesome.

G

Guest

Guest
Stövelkatten said:
4 eller 5. Definitivt.

Jag ger blanka fan i om en awesome karaktär i ett awesome äventyr är man, kvinna eller "mixed" som det stod i hostelbokningen jag gjorde härom veckan.

Awesome is awesome.
Måste för övrigt tillägga att det spelar ingen roll för att alla ska ju ändå dö. Man får inga XP för levande fiender oavsett kön.

Mundo

Myrmidon
Nu tänkte jag lägga mig i också.
Jag motargumenterar inte mot att du valde fyra, utan jag lägger mig i enbart på argumentet att det skulle vara krystat att ha med kvinnor i just vatikanen.

Utifrån det du skrivit så får jag anta att äventyret i fråga handlar om att välja ny påve? (Vilket faktiskt låter som en awesome grund för ett coolt äventyr)

Det enklaste buset man skulle kunna göra är detta, såklart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Johanna_%28p%C3%A5vinna%29

Men vill man inte göra det, så kan man ju anta att de kardinaler som får lov att rösta har folk runtomkring sig som utövar inflytande på dem. Detta i form av älskarinnor, drottningar, höga adelskvinnor, kvinnliga helgon, kvinnliga änglar (beroende på hur fantasy man vill göra det), abedissor etc.

Att göra världen helt utan kvinnor vore lite konstigt! Kanske där skulle finnas en övervikt av män, men helt utan kvinnor vore wierd enligt mig. Tar äventyret plats där ett typ av kön inte existerar, typ amazoner som du säger eller ombord någon ubåt utan för Englands kust ala 1942 så finns där såklart inte med personer av det andra könet i deras direkta närhet.

Men i vatikanen? Jorå, absolut!

Ram

Skev
Vad gäller ubåten sä kan man säkert tråckla ombord en Hannah Snell på den också om man verkligen vill.

Jag håller med Bananas i att man utan att skämmas kan göra ett vatikanäventyr helt utan kvinnor om man vill det. Det finns miljöer som jag tycker utgör precis den "ursäkt" att ignorera det andra könet och Vatikanen är en av dem. Det finns några stycken, till exempel en historiskt korrekt apollouppskjutning anno 1970, nunneklosteräventyr etc.

Därmed inte sagt att man inte kan ha med det andra könet i dem. Det är bara miljöer där jag tycker att man har ett automatsikt "frikort" från genuskritik (undantaget kanske varför man väljer miljön... :gremsmile: ).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tjavva said:
Jag menade snarare att namnlös kanonmat och random bönder sällan är beskrivna över huvud taget; varken med namn eller kön. Därför ansåg jag dem ovidkommande i sammanhanget (oavsett vilket kön de egentligen tillhör).

Sodivra

Champion
Låt oss inte uppehålla hos längre vid kvinnors eventuella närvaro eller ej i Vatikanen, annars är jag rädd att vårt nitpickande får Bananas att känna sig ovälkommen.

Ball artikel om påvinnan Johanna dock.

Dante

Staff member
Arvidos MC said:
Låt oss inte uppehålla hos längre vid kvinnors eventuella närvaro eller ej i Vatikanen, annars är jag rädd att vårt nitpickande får Bananas att känna sig ovälkommen.
Bra poäng.

Det går förstås bra att diskutera vilken könsfördelning som är trovärdig i vilken setting – men det är en helt annan diskussion och bör därför föras annorstädes.

Dante

Staff member
Re: Könsfördelning av SLP – [Lång vinkling]

EvilSpook said:
Jag tror inte heller att lösningen på diskrimineringen av kvinnor eller andra skulle vara likvärdig (eller över-) representation i äventyr och illustrationer.
Det tror inte jag heller – men det kan definitivt (i rollspelssammanhang) vara ett steg i rätt riktning.

Men det är en helt annan diskussion.

Bananas

Veteran
Arvidos MC said:

Ball artikel om påvinnan Johanna dock.
Ingen fara, folk har väldigt bra fantasi här och kan säkert skriva in kvinnor i vatikanen utan att det blir alltför krystat.
Personligen kommer jag aldrig tycka att det är viktigt däremot.
Därav svaret 4.