Swedish Chef
Hero
Att det fortgick så länge verkar ju snarast visa på en bristande kommunikation kring spelbordet. Borde inte diskussionen börjat redan när man insåg att person D bara ville bli bäst med en fråga om varför han vill spela den RP:n när den verkar förstöra det som är kul för de andra. Att kampanjen blev förstörd låter snarast som att ni spelade någon form av räls vilken inte var anpassad till RP:na som var kvar på slutet.
min värld spelar vi för att göra en spännande historia i första hand och att "klara" äventyret blir eventuellt en del av det, bygger kampanjen på att rollpersoner måste dra åt samma håll hela tiden tycker jag lätt att det blir trist. Men visst att ha förrädare i spelgruppen blir ofta svårt, men att en rollperson låter några skurkar smita undan för att han gillar dem och inte berättar för de andra ser jag inte som ett problem.
Problemet med PvP är väl snarast om man spelar med mycket bleed (vilket verkar göras i exemplen) att ens nya rollperson skall hämnas på något som hänt ens gamla är ju bara trist.
Sen finns det ju massor med spel där konspirerande och PvP är en del av premissen. AW och Vampire spelas ju generellt så. Det är inte mer meta spel i dem än i massor av andra spel enligt min erfarenhet. PvP behövs inte betyda lönnmord eller öppen konflikt det kan också leda till bra spel om alla är med på att detta kan hända runt bordet. Moraliska problem, olika agendor och annat gött det är då jag går igång.
Sen jobbar vi aldrig med att gå iväg med spelare separat eller med att skicka lappar. I min spelgrupp förväntas man kunna spela utifrån vad ens rollperson vet och därför inte agera utifrån vad spelaren vet. Jag ser själv inga problem med detta förhållningssätt, jag gör ändå en massa andra saker som min rollperson som jag aldrig skulle ha gjort själv, typ skjuter ihjäl folk.
min värld spelar vi för att göra en spännande historia i första hand och att "klara" äventyret blir eventuellt en del av det, bygger kampanjen på att rollpersoner måste dra åt samma håll hela tiden tycker jag lätt att det blir trist. Men visst att ha förrädare i spelgruppen blir ofta svårt, men att en rollperson låter några skurkar smita undan för att han gillar dem och inte berättar för de andra ser jag inte som ett problem.
Problemet med PvP är väl snarast om man spelar med mycket bleed (vilket verkar göras i exemplen) att ens nya rollperson skall hämnas på något som hänt ens gamla är ju bara trist.
Sen finns det ju massor med spel där konspirerande och PvP är en del av premissen. AW och Vampire spelas ju generellt så. Det är inte mer meta spel i dem än i massor av andra spel enligt min erfarenhet. PvP behövs inte betyda lönnmord eller öppen konflikt det kan också leda till bra spel om alla är med på att detta kan hända runt bordet. Moraliska problem, olika agendor och annat gött det är då jag går igång.
Sen jobbar vi aldrig med att gå iväg med spelare separat eller med att skicka lappar. I min spelgrupp förväntas man kunna spela utifrån vad ens rollperson vet och därför inte agera utifrån vad spelaren vet. Jag ser själv inga problem med detta förhållningssätt, jag gör ändå en massa andra saker som min rollperson som jag aldrig skulle ha gjort själv, typ skjuter ihjäl folk.