I vår grupp så blandar vi mellan "ok din rollperson vet inte detta, du får låtsas att du inte vet" med lappskickning och enrum, allt efter hur mycket vi orkar och bedömer att det kommer ta tid eller att just den hemligheten är värd. (Intressant sidospår är att det oftast är "medelstora" hemlisar som blir "låtsas att du inte vet": små triviala hemlisar blir ofta en lapp för det är så smidigt, och stora hemlisar blir ofta också lapp eller enrum, för dom är för viktiga för att låtsas.)
Men jag vill tillägga en liten nitpick kring detta:
Matolo;n333651 said:
4: SL kan bara vara i ett enrum i taget
Hemligheter kostar speltid, på resten av gruppens bekostnad. Efter en viss “hemligtid”, mindre än vad många tror, bibringas resten av gruppen uppfattningen att de inte har med handlingen att göra.
I vår grupp vet inte jag som DM allt. Hemligheten kan mycket väl vara något som ett par spelare har. Eller som alla i gruppen har mot mig.
Det här argumentet, argument 4, förutsätter att jag som DM är en nödvändighet för spelande. Men så är det inte. Mitt jobb är att svara på frågor. Om dom öppnar nya kistor eller nya dörrar, ja, då behövs jag, för att svara på vad som finns där, eftersom kartan inte är öppen info. Om dom lägger ner tillräckligt mycket tid för att det ska bli ett vandrande monster så behövs jag, eftersom vår monstertabell inte är öppen info.
Men om det inte finns någon sådan informationshantering är jag inte lika nödvändig.
Det har hänt, när vi har haft en delad grupp och den ensamma spelaren springer in i ett monster, att jag har räckt över monsterboken till en spelare och sagt "här, slåss mot det här monstret".
Av rollspelets tre pelare — upptäckande, kämpande, och pratande — så är det upptäckandet som är det viktigaste jag kan lägga min tid på. För den delen av mitt jobb som är "informationshanterare", "levande julkalender", "20-frågor–svarare", det är den delen som går svårast att delegera.
Jag delegerar annars jättemycket. "Här, hjälp Alice med hur spell-systemet funkar" osv. "Här, förklara för Bob hur dom har barbarian-reglerna funkar", "Här, förklara för Carol hur våra inventory husregler funkar" osv.
Det är också spelarna som slår alla skadetärningar osv för monstren. Det gör också att vi kan spela fortare—medan dom slår så kan någon annan ta sin tur.
Om jag får en fråga så tänker jag: kan jag svara på detta med eller två ord? "Det är en small item!" ex vis—eller behöver jag ta längre tid? Om det senare så kanske jag säger "vänta lite".
Att jonglera tiden som DM är väldigt svårt och något jag hela tiden vill bli ännu bättre på. Jag kryssar också för spelarna på en liten lista så jag har koll på hur mycket uppmärksamhet & bordstid dom får. Vissa gillar ju att bre ut sig alldeles och prata 90% av tiden och sen känner dom ändå att dom bara fick prata 5% av tiden och dom lurar inte alltid bara sig själva utan ibland också DM. Men klockor och listor kan dom inte lura?