Re: Problem, och inspiration
Jag gillar Veddo. Författaren har verkligen lyckats undvika en total inuitrippoff och skapa en häftig och unik fantasykultur.
Men det finns ett kolossalt problem. Det finns inget hav i Mundanas arktis, vilket effektivt borde omöjliggöra allt mänskligt liv på dessa breddgrader. På de breddgrader samerna, evenkerna etc historiskt levt är tillgång till hav inget måste, där finns skog och bete för renar och mysoxar och grejer, men talar vi om de breddgrader inuiterna och tjuktjerna, Dorset-kulturen etc levt på, där träd överhuvudtaget inte existerar, är situationen en annan - föda och material från havet är fullkomligt livsnödvändigt. Exempel på detta är framförallt säl- och valolja för eldning och sälskinn för kläder, säl-, val- och fiskkött till mat, och elfenben från valrossar och narvalar för hantverk; på samma vis är alla större arktiska djur (isbjörnen) beroende av havet.
Veddokulturen borde således, med all rimlighet, inte överhuvudtaget kunna existera.
Den bästa lösningen på problemet är förstås att modda Mundanas geografi. Det är ett grovt ingrepp, men ska man kunna köra en remotely trovärdig Veddo-kampanj utan att ta till alltför fantastiska grepp, är det ett måste. Jag är öppen för alternativa förslag, dock, så dela med er.
Från det ena till det andra; jag såg en fantastisk inuitisk film från 2001 häromdagen; den första film som gjorts helt på inuktitut. "Atanarjuat - the fast runner" heter den, och är en återberättelse av en gammal inuitisk legend om två bröder som måste rädda sin lilla stam under en ondskefull schamans inflytande. Filmen är lååång, men den är intressant så det räcker och blir över, snyggt filmad, väl berättad, och mycket historiskt korrekt; fullproppad med detaljer och insikter kring hur inuiterna levde förr. Den innehåller dessutom spännande schamanistiska element som är mycket passande för Eon. Helt enkelt; ska man spelleda en Veddo-kampanj är den ett absolut måste som inspiration. Dessvärre har jag ingen aning om hur svår filmen är att få tag i, den är förmodligen väldigt obskyr trots en hel radda priser på festivaler och grejer...men om intresserade hör av sig till mig så kan jag kanske hjälpa till somehow.
- Ymir, vill åka till Qaanaaq