Ett karaktärsdrag som hindrar gruppen måste ju på nåt sätt hanteras. Den (enkla) lösningen är nu stängd, hitta en annan då!? Huvudansvaret för detta ligger såklart på spelaren som orsakar situationen men det blir bäst om gruppen löser det tillsammans.
Ett av de tidiga problemen vi hade var att scener eskalerades till våld alldeles för fort och att massor av nyanser försvann i den eskaleringen. Särskilt i en värld som Ravnica, där det kan finnas mer grå nyanser än bara rent svart/vitt.
För att svara på det skrev jag en lista med olika utfall som kan ske när du försöker övertala någon:
Impasse — You can’t get anywhere
Bribe — Pay to win them over
Service — Win them over by first doing something for them
Favor — Win them over with the promise of a future service
Subjugate — Run them over
Coerce — Win them over with threats
Supplicate — Win them over by earnest begging
Cajole — Win them over by boosting their ego
Seduce — Win them over by enticing them
Deceive — Win them over with a lie
Leverage — Threaten something important to them
Accord — Win them over with an equitable exchange of resources
Persuade — Win them genuinely
Några av dessa användes faktiskt av gruppen därefter, som att försöka erbjuda tjänster/gentjänster, etc. Bara att få några ord att luta sig mot hjälpte. Vi diskuterade också olika sätt att deeskalera såna situationer och försöka överväga alternativa sätt att gå vidare.
Mycket för att en död SLP liksom inte går att
spela vidare på. Sen finns såklart en beskärd del rena monster också (because D&D), men just det här med att försöka presentera olika alternativa lösningar är något jag jobbade ganska mycket med.
"Impasse" tog jag med på listan för att jag kan tycka spelare ibland behöver bli påminda om att det är ett faktiskt resultat.
Om ni börjar tortera en vakt
som inte vet vad tusan ni pratar om så är det ni som är sociopater - det är inte vakten som är motsträvig...