Hur får man hemligheterna som är intressanta att läsa om att vara lika spännande under spelmötet?
Grejen är att jag inte är säker på att det överhuvudtaget går.
Bland de roligare "reveals" vi haft senaste åren var när vi körde
LotFP och de seglade med en smågalen kapten över havet. Hans mål var att sänka skeppet när de kom fram, för han hade svurit på att skatten han hittat på den där ön aldrig skulle lämna den på grund av en förbannelse. Detta visste de om. De visste också att han bara provianterat för ditfärd och inte hemfärd. Med flera indicier och ledtrådar om att det är någon sorts Final Countdown. Men de flesta spelarna ryckte på axlarna åt det.
Men EN rollperson valde att stanna ombord och skugga kaptenen, lyckades kolossalt bra med sina slag, och upptäckte att vederbörande placerat massor med krut och grejer ombord som han nu var i färd med att spränga. Så han konfronterar kaptenen, en strid bryter ut, och efter en
väldigt jämn duell sticker kaptenen ned den här rollpersonen. En stund senare exploderar skeppet, med alla andra rollpersoner iland.
En enkel agenda, lite väldigt lösa indicier kring denna agenda, och resten var helt enkelt spel. Men det blev skithäftigt just för att den här lite mer paranoida rollpersonen
hade rätt.
Går att jämföra med
Conspiracy X, där jag lyfte spelets metaplot hyfsat rakt av och pluggade in mig på den ganska stenhårt. Olika aliens, olika organisationer, etc. Men eftersom detta var väldigt "high level" så var det ju helt andra saker som engagerade rollpersonerna, och överlag blev metaplot-biten rättså ointressant... Kanske hade det blivit mer intressant om kampanjen fått fortsätta ett tag till. Men det gjorde den ju inte. Så stor del av den "preppen", och det skrivna materialet, var ju verkligen fullkomligt onödigt
sett som spelmaterial.