Re: Sambo
"ROSS var vad Combat Spetsnaz normalt använde, men det är egentligen mer besserwisser bullshit än något annat."
Det ska kanske tilläggas att jag syftade på den variant av samooborona bez oruzhija som var avsedd för GRUs specialförband som jag syftade på, inte sport-sambon. Och ska vi vara mer besserwissriga, det finns egentligen ingenting som heter "spetsnaz" eller spetsialnoje naznatjenije - det är västs samlingsbegrepp på de olika jägarförband som GRU förfogar över, och det kom inte ens in i Sovjet, utan anammades av Ryssland efter Sovjets fall, då man upptäckte hur balla "spetsnaz" ansågs vara utomlands. Innan dess kallades de enskilda spetsnaz-förbanden för olika saker beroende på deras huvuduppgift och förbandsområde. "Combat Spetsnaz" är bara skevt - det låter verkligen som en språkkonstruktion av någon som inte har någon aning om spetsnaz ursprung, uppgift, indelning eller träning.
"Precis som ursprunget bakom kolonialkampsporterna är. Panatokan, Lethwei, Muay Thai etc etc etc, in aeternum - alla dessa är exempel på stridskonster/kampsporter som uppstod som resultat av vapenförbud och kolonialvälde."
Jupp, men det var då det. Så snart som en stridskonst inte längre är till för att ha ihjäl fiender så förvrängs den sakta men säkert till en kampsport. Även om kampsporten olympisk värjfäktning också har sitt ursprung i en stridskonst avsedd att ha ihjäl folk så finns det ingen idag som vill förväxla dess ursprung med dess nuvarande form. Samma gäller även kendo, karate, muay thai, capoeira och alla andra med tiden sportifierade stridskonster. En gång i tiden var de avsedda för att ha ihjäl folk, men det var då det. När man inte längre använde dem för att ha ihjäl folk så muterades de till dagens sporter.
"Sedan är tävlingar i Muay Thai eller något annat reglerade bortom den ursprungliga mallen, men det finns fortfarande en bakomliggande alnedning till stilarnas utséende."
Det finns en romantisering av asiatiska stridskonster som mer "sanna" och mer "ursprungliga". Personligen hävdar jag att det där är ren koadynga. Ska man ha en mer ursprunglig stridskonst, låt deltagarna försöka ha ihjäl varandra utan några som helst betänkligheter om regler. Diversifieringen kommer senare, när man stoppar in skilda kulturer, skilda filosofiska inriktningar, och framförallt en klase regler och begränsningar.