Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Vintrastorm

Veteran
Magnus Seter;n142369 said:
Fast folk gillar ju drama, antar jag.
Anledningen till att jag sitter uppe mitt i natten och läser en tråd om ett ämne jag egentligen inte varit involverad i och troligtvis inte heller kommer att bli.

Ymir

Liten kantbaron
What the fuck är problemet? Jag fattar INGENTING.

Alltså. Jag har aldrig funderat på att lämna wrnu, någonsin. Jag förstår inte hur man tänker när man gör det. Det här forumet är Sveriges största källa till dialog mellan rollspelare. Utan wrnu skulle jag känna mig kreativt isolerad och förlora en stor del av mina källor till input.

Och här är grejen: jag har varit på olika sidor i genusdebatter; jag har vid tillfälle hållit med minimoni, vid tillfälle hållit med krank; vissa personer tycks uppfatta mig som misogyn, andra tycks uppfatta mig som ärke-pk-feminist, hur jag själv uppfattar mig är i sammanhanget irrelevant; poängen är att min positionering uppfattats på radikalt olika sätt. Har jag vid tillfälle känt mig förolämpad, orättvist påhoppad eller missförstådd? Klart som fan, så går det till ibland i alla debatter både irl och online; folk är passionerade, det kommer man inte ifrån. Men inte fan har jag känt mig systematiskt mobbad av en moderator-konspiration. Forumet har visst det utrymme för olika åsikter även i dessa känsliga frågor, detta har jag erfarit personligen. Så för tusan folket, som trådstarten säger: tagga ned.

Vimes

Sillkung
Fan du kom verkligen i grevens tid och röt ifrån där Ymir! Nu kanske folk äntligen lugnar ner sig!

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Jävlar vad drama jag missat. Är folk sura eller?

Ni är alla underbara människor som sysslar med världens bästa hobby. Tyck om varandra. Shit alltså.

RasmusL

Champion
Kraetyz;n149791 said:
Jävlar vad drama jag missat. Är folk sura eller?

Ni är alla underbara människor som sysslar med världens bästa hobby. Tyck om varandra. Shit alltså.
Det blev på det hela taget ett positivt resultat från detta "drama" och jag tror att vi kommit närmare varandra i det att vi måste förstå att för att alla ska känna sig välkomna så måste vi se till att forumet och hobbyn är välkomnande mot alla, inte bara vita CIS-män.

jag tycker om dig Krejts!

CapnZapp

Myrmidon
Lösning:

Använd inte ert rollspelsintresse som förevändning för att prata om politik och samhällsfrågor.

Prata om ert rollspelande istället. Vad din karaktär har gjort och inte gjort. Vilka äventyr du vill köra och inte köra. Om den magiska hammaren du byggt är för bra eller för dålig. Att din spelledare kanaliserade Tom Cruises karaktär i Tropical Thunder och hur awesomesauce det var.

Begränsa omvärldsanalysen till vilken pizza ni åt.

Inte så att det är något fel på omvärldsanalys men det har inte på ett rollspelsforum att göra. Om ni tar det på Lunarstorm eller Flashback lägger jag mig inte i, men det är att ni tar det här på WRNU som är roten till det onda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp;n149857 said:
Inte så att det är något fel på omvärldsanalys men det har inte på ett rollspelsforum att göra.
Lösning: Läs och delta inte i trådar som handlar om sådant du inte är intresserad av...

Du må tycka att till exempel sexism eller rasism i rollspel inte handlar om rollspel, men den uppfattningen delas knappast av alla.

Det handlar inte om att använda sitt rollspelsintresse som förevändning för att prata politik. Det handlar om att rollspel, liksom alla kulturyttringar som någonsin funnits eller kan finnas, har politiska dimensioner. Rollspel är inte särskiljt från resten av verkligheten eller samhället och det som är ett problem i samhället också på olika sätt i rollspel.

Att inte prata om sexismen i rollspelshobbyn är också att ta aktiv politisk ställning. Att inte prata om rasism i rollspelssammanhang är inte det neutrala; snarare är det att förtiga och försöka censurera vissa typer av rollspelsrelaterade diskussioner.

Jag kommer även i fortsättningen att diskutera politiska aspekter av rollspel. Det kommer jag att fortsätta med så länge jag finner det nödvändigt eller intressant. Däremot kommer jag även i fortsättningen att inte använda rollspelsintresse som något slags förevändning för någonting alls. Det är inte vad jag gjort, det är inte vad jag tänker göra.

Rollspelsanalys har definitivt på ett rollspelsforum att göra. Att kunna diskutera problem med regelmekaniken men inte med representationen av svarta eller personer med funktionsnedsättning vore helt sjukt.

RasmusL

Champion
CapnZapp;n149857 said:
Lösning:

Använd inte ert rollspelsintresse som förevändning för att prata om politik och samhällsfrågor.

Prata om ert rollspelande istället. Vad din karaktär har gjort och inte gjort. Vilka äventyr du vill köra och inte köra. Om den magiska hammaren du byggt är för bra eller för dålig. Att din spelledare kanaliserade Tom Cruises karaktär i Tropical Thunder och hur awesomesauce det var.

Begränsa omvärldsanalysen till vilken pizza ni åt.

Inte så att det är något fel på omvärldsanalys men det har inte på ett rollspelsforum att göra. Om ni tar det på Lunarstorm eller Flashback lägger jag mig inte i, men det är att ni tar det här på WRNU som är roten till det onda.
Jag vet inte om du missade biten där det framkom att många individer, inte siffror eller statistik utan faktiska människor, valt att avstå deltagande på forumet på grund av att vi har problem med sexism. OM du missade det första gången så vet du i alla fall nu! Där måste vi väl ändå kunna vara överens om att det finns ett problem som vi bör försöka göra något åt?

.113

Swashbuckler
Måste ni tagga upp diskussionen nu i en tråd som heter Tagga ner.. Sen krävs det 2+ för att diskutera annars är det bara en monolog. Så länge ingen svara på något blir det inte strul heller så, att svara en tråd med att "nu är det minsann så här, och det hör inte hemma här" så gör man faktiskt inget annat än trappa upp det hela igen. Det hade dessutom lagt sig eftersom ingen skrivit något i denna tråd ens, på nästan 2 veckor.

Krille

Super Moderator
CapnZapp;n149857 said:
Prata om ert rollspelande istället.
Så här va: jag vill skriva bättre rollspel.

En kvalitet på "bättre rollspel" är "mer inkluderande". Det är en kvalitet som ligger mig nära hjärtat som liberal. Jag vill inte att någon ska känna sig utesluten av någon anledning. Och ja, jag är liberal, förmodligen mer åt det där socialliberala hållet.

Men, jag är dålig på det där med "mer inkluderande". Jag behöver lära mig mer.

Därför är jag tvungen att studera hur rollspel funkar – eller just nu inte funkar – på den punkten. Jag behöver diskutera det med både rollspelare och rollspelsmakare för att förstå hur de påverkas av det. Jag behöver lära mig att omsätta det i praktiken i nya rollspel och tillbehör.

Det kan jag inte om jag ska begränsa mig till vilken pizza jag åt.

Så jag får nog instämma med att lösningen är ungefär som hur jag behandlar World of Darkness-trådar: läs dem inte om du inte är intresserad av ämnet. Tänk istället "jaha, det är en sån tråd", och hoppa vidare till nästa tråd.

Minimoni

Homelander
Vill bara flika in att jag personligen inte är Kranks motpol och nemesis, då det dyker upp då och då att Krank och jag tycks stå som extremer på olika sidor på skalan.

Jag vill ha en mer inkluderande hobby, jag är också för jämställdhet i alla dess former, det är bara hur vi ska uppnå detta som vi inte alltid tycker lika. Och när åren går och vi upplever världen på ett annat sätt så kommer jag liksom alla ni se att vi hadeinte rätt hela tiden.

Jag har lovat mig själv att bli ödmjukare i debatter och diskussioner då jag själv mår bättre av det, men tror också att det gör att andra mår bättre.

Tycker dock att ämnen som lätt blir inflamerade bör och skall diskuteras, men att vi gör det rumsrent och inte på det sättet jag gjorde när jag fick min 48h avstängning.

Ha det gott idag och var snälla mot varandra, livetär för kort för att vara arg för mycket.

Med vänlig hälsning, Minimoni

Ram

Skev
Bara av nyfikenhet, jag vill minnas att det pratades om ett nytt forum för samhällskritisk analys. Är det något som diskuterats vidare? Jag har funderat ytterligare på det och jag tycker att det skulle vara mycket bra. Det kan bli en naturlig samlingsplats för de som är intresserade av att diskutera det och det kan även vara en plats som de som inte har det intresset att undvika.

Det som verkar irritera de flesta som inte vill diskutera det är att det tas upp i "fel" trådar, skulle det inte då vara en bra ide om man i stället för att skirva direkt i trådar som inte är relaterade till samhällskritik bara la in en post där det står "<denna sak> diskuteras med samhällskritiska ögon här" med en länk in i det forumet? De som är intresserade klickar, övriga klickar inte?

Skulle inte det vara en bra tanke för att göra alla nöjdare?

anth

Vetefan
Ram;n149905 said:
jag vill minnas att det pratades om ett nytt forum för samhällskritisk analys.
Nja. Det forum som ska användas för sådant heter Off Topic.

Vi har redan problem med att vi har för många underforum på rollspel.nu

Ram

Skev
anth;n149908 said:
Nja. Det forum som ska användas för sådant heter Off Topic.

Vi har redan problem med att vi har för många underforum på rollspel.nu
Well...

Vissa anser att samhällskritisk analys är on topic, vissa anser att det inte är det. Ett explicit forum för detta är ett sätt att:
1. Försöka göra fler nöjda genom att inte behöva ha samhällskritiks analys i trådar där de inte är efterfrågade.
2. Göra det tydligt att samhällskritisk analys ÄR en del av det som vi sysslar med på det här forumet.

.113

Swashbuckler
Ram;n149911 said:
Well...

Vissa anser att samhällskritisk analys är on topic, vissa anser att det inte är det. Ett explicit forum för detta är ett sätt att:
1. Försöka göra fler nöjda genom att inte behöva ha samhällskritiks analys i trådar där de inte är efterfrågade.
2. Göra det tydligt att samhällskritisk analys ÄR en del av det som vi sysslar med på det här forumet.

Personligen har jag väldigt lite intresse i att läsa sådana trådar, om jag inte känner att de tillför något. T.ex. gillade jag Kranks tråd för ett tag sedan där han gick in på väldigt bra saker på ett väldigt bra sätt. Den hade jag aldrig läst, kan jag med 99% säkerhet säga, om den legat i ett eget underforum.

Jag förstår tanken, den är god, men i slutändan är det ändå så här: Vill du inte läsa tråden, varför gör du det då? Vill du inte läsa om eländet i världen, läs inte nyheterna läs kalle anka. Så enkelt är det :)

Ram

Skev
.113;n149914 said:
Personligen har jag väldigt lite intresse i att läsa sådana trådar, om jag inte känner att de tillför något. T.ex. gillade jag Kranks tråd för ett tag sedan där han gick in på väldigt bra saker på ett väldigt bra sätt. Den hade jag aldrig läst, kan jag med 99% säkerhet säga, om den legat i ett eget underforum.

Jag förstår tanken, den är god, men i slutändan är det ändå så här: Vill du inte läsa tråden, varför gör du det då? Vill du inte läsa om eländet i världen, läs inte nyheterna läs kalle anka. Så enkelt är det :)
Asså, nä...

Om tråden handlar om mitt favvospel Fantasy så vill jag ju läsa den, eller hur? Däremot kanske jag är ointresserad av att läsa samhällskritisk analys av Fantasy. Det är ju i de trådarna som folk surar till, när diskussioner dyker upp i trådar där den inte efterfrågats.

Det kanske är helt fel tänkt, men jag letar lite efter en gyllene medelväg; Hur dessa koliderande viljor på ett bra sätt kan samexistera på samma forum.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eftersom den här tråden tog fart igen, vill jag peka på hur diskussionerna har hållits de senaste veckorna. Rollspelstrådar som handlar om rollspel på olika sätt. Utan att "tredje världskriget" brutit ut.

Det är för mig det här som är rollspel.nu:s normalläge.

Bra diskuterat, allihop!

/Magnus

anth

Vetefan
Ram;n149911 said:
Well...

Missförstå mig inte nu, för jag tycker att detta är en viktig fråga.

Rollspel.nu har för många forum och vi skulle behöva minska antalet.

Jag skulle t.ex. vilja ha ett BRP-forum, ett Drakar och Demoner-forum, ett GURPS-forum, ett skräck-forum, ett World of Darkness-forum, ett Call of Cthulhu-forum, ett brädspelsforum, ett kortspelsforum, ett matlagningsforum, ett ölforum, ett musikforum, ett filmforum,... men det går inte - för det skulle inte vara tillräckligt mycket aktivitet för att motivera deras existens.

Nu kan man argumentera för att det skulle vara tillräckligt hög aktivitet i dessa trådar om de fick ett eget forum - men mycket av aktiviteten är inte konstruktiva diskussioner, utan bara internbråk. Det är ungefär som att säga att trådar/inlägg som bashar Eon, d20 eller WoD skulle vara konstruktiva (det är de inte).

Sedan argumenterar vissa för att om något ämne får ett eget forum så skulle aktiviteten öka där. Det stämmer inte heller (vilket alla som varit här i 10+ år är medvetna om).

TL;DR: Ett samhällskritiskt forum på rollspel.nu skulle varken leda till fler samhällskritiska trådar eller bättre diskussioner i de befintliga trådarna. Tyvärr. :sad:

Ram

Skev
anth;n149922 said:
Sedan argumenterar vissa för att om något ämne får ett eget forum så skulle aktiviteten öka där. Det stämmer inte heller (vilket alla som varit här i 10+ år är medvetna om).

TL;DR: Ett samhällskritiskt forum på rollspel.nu skulle varken leda till fler samhällskritiska trådar eller bättre diskussioner i de befintliga trådarna. Tyvärr. :sad:
Nja, det beror ju lite på vad syftet med det hela är.

Hur de samhällskritiska vill använda forumet är liksom helt upp till dem. Jag tror det skulle kunna bli bra fart därinne för det finns ganska många intresserade. Heck, jag tror rent utav att det skulle kunna bli riktigt bra, typ en sanity check för alla som skriver rollspel och är lite extra intresserade av jämlikhet. Men om det inte blir bra fart därinne, då vet vi det, då kan vi göra något annat.

Men lika mycket: Samhällskritik görs i det forumet och inte i trådar där det inte är topic. Som jag sa, de som vill skriva samhällskritiskt om ett fenomen startar en tråd i det nya forumet och lägger sedan en post om det i den tråd där de skulle ha lagt det tidigare.

Men jag är inte övertygad heller. Jag tycker bara att det är tråkigt som det är i dag. Jag vet om en hel bunt personer som inte vill hit på grund av den ton som vi har här och jag tycker inte att det är ok att inte göra någonting.