CapnZapp;n150395 said:
Enklaste lösningen är att säga "no religion or politics on wrnu".
Bara om man utgår från att ett forum där trådar som handlar om rollspelsrelaterade frågor om religion eller rollspelsrelaterade frågor om politik bannlyses faktiskt innebär ett glatt, inkluderande forum.
Där jag väl snarare ser det som att ett sådant forum riskerar att bli ganska rejält sunkigt och exkluderande för alla som inte är vita heterosexuella män.
CapnZapp;n150395 said:
Om vi vill göra wrnu mer välkomnande, och nu talar jag inte om de grupper som det ordet vanligtvis förknippas med i dagens debattsverige (minoriteter eller förföljda), utan nu talar jag om att göra WRNU varmt välkommet och oproblematiskt för nykomlingar, ungdomar etc: satsa på ett mera färgglatt wrnu där alla med ångest över samhällsklimatet vänligen men bestämt ombedes söka sig någon annanstans.
Med andra ord vill du exkludera alla ungdomar och nybörjare som känner ångest över samhällsklimatet?
Jag tror att ditt förslag leder till ett forum som är allt annat än färgglatt. Tvärtom tror jag att det blir ganska enfärgat.
CapnZapp;n150395 said:
Problemet blir när man tolkar rollspel som "samhällsspegel". Om det handlar om Europa för femhundra år sedan, och man dessutom vrider till det rejält, då funkar det: då får man nämligen Warhammer. Om det handlar om att jag var på demonstration för en vecka sedan, eller min bil brändes ner av stenkastande poliser, då funkar det inte alls överhuvudtaget. Att få diskutera rollspel innebär inte att du bör få fritt blås lufta dina politiska åsikter eller dina problem med diverse olika samhällsföreteelser. Dvs är du här för att diskutera Western som spel är det okej. Slaveriet är en av många klickar bakgrundsfärg i Western-miljö. Är du egentligen här för att diskutera rasproblematik och samhällsstrukturer, och bara använder westerngenren som förevändning, ska du göra det någon annanstans. Enligt mig självklara lösningar.
Jag förstår inte riktigt vad du menar här - tror du alltså att t.ex. jag "egentligen" är här för att diskutera rasproblematik eller samhällsstrukturer?
Skulle det inte kunna vara så att vi egentligen är här för att diskutera rollspel men att vi anser att en del av att diskutera rollspel innebär att diskutera rollspel som kulturell företeelse, vilka värderingar som finns inbyggda, och så vidare?
Jag håller helt enkelt inte med om det antagande du gör, att vissa av oss är här för att "egentligen" göra något annat än att prata rollspel, att vi har rollspel "som förevändning".
CapnZapp;n150395 said:
WRNUs problem är att det ligger en tjock våt filt av intellektualisering över stora delar av forumet.
Ett annat problem, som jag upplever, att det finns de som vill lägga en tjock våt filt av antiintellektualism över stora delar av forumet, för att på så sätt kväva många intressanta diskussioner och analyser.
CapnZapp;n150395 said:
Till syvende och sisdt är det WRNUs ledning som behöver välja vägval. Rollspel som glad och lycklig - men naiv - hobby.
Glad och lycklig och naiv och grabbig och ganska sunkig. De som är glada och lyckliga med rollspel precis som de är och alltid varit - alltså ganska grabbiga och sunkiga - blir de som stannar kvar.
CapnZapp;n150395 said:
Eller "rollspel" som svepskäl för att få diskutera flyktingströmmen till Sverige, kvinnonormen i dataspel, fas 3 och jakten på de arbetslösa eller 1001 andra frågor som alla har bara det gemensamt att de är alla vuxna, allvarstyngda och helt glädjebefriade.
Jag är enormt skeptisk till idén att speciellt många skulle se rollspel som ett svepskäl, som sagt.
CapnZapp;n150395 said:
Om jag låter krass kan jag säga att hade jag någonsin sett dig (du vet vem du är) skriva glädjefyllda rapporter om typ vilka grottor din gubbe senast besökt, hade det mildrat situationen väldeliga. Men det är ju just det som är kärnan i problemet: du spelar aldrig klassiskt naivt rollspel längre, eller hur? Där syftet är att ha roligt en kväll i glada kompisars lag, och bara det. Om du nånsin spelar rollspel är det förlagt i samtid och avsett att "utforska" någon slags ojämlikhet eller orättvisa. Just det självskadebeteendet skulle jag säga urholkar rollspelsglädjen för oss andra i rekordfart.
Det här är en väldigt demoniserande nidbild jag absolut inte känner igen. Jag spelar till exempel rollspel med två olika grupper just nu, CoC fast med eget regelsystem, och vi utforskar mest bara mordmysterier och cthulumythos.
Jag uppfattar det som att du byggt dig en bild av oss som ibland diskuterar genus eller rasism i rollspelssammanhang (inte med rollspel som förevändning alltså) som helt enkelt inte har speciellt mycket med oss att göra. Med andra ord: du har byggt en halmdocka, och att din halmdocka urholkar din spelglädje vet jag inte om jag har så speciellt stor lust att ta ansvar för faktiskt.