Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Swedish Chef;n142118 said:
kan vi inte gå tillbaka till det, jag saknar det.
Du vet vad svaret på den frågan är, låt oss säga det i kör:

Starta en intressant tråd om det då :eek:

Landrim

Warrior
Jag blir mest trött på att vi pratat så lite rollspel den senaste veckan, kan vi inte gå tillbaka till det, jag saknar det. Om vi höll oss till att diskutera rollspel på ett jämställt och vettigt sätt tror jag fler skulle gilla att hänga på forumet, fler lurkers skulle våga registrera sig för att fråga om grejer.
Håller med till 100%

Mitt rollspelsintresse är anledningen till att jag hänger här, men på senaste tiden känns det som det varit lite av den varan här.

Det är inte det att det inte varit viktiga saker som diskuterats, utan snarare att det känts som att allt eskalerar och det är läskigt att ens försöka bidra till diskussionerna. För oavsett hur goda intentioner man gått in med så har det slutat med att man tvingats på en rejäl guilt trip och på något vänster fått "det äckliga" på sig, detta trots man inte gjort något direkt fel.

RasmusL

Champion
Jag blir mest trött på att vi pratat så lite rollspel den senaste veckan, kan vi inte gå tillbaka till det, jag saknar det. Om vi höll oss till att diskutera rollspel på ett jämställt och vettigt sätt tror jag fler skulle gilla att hänga på forumet, fler lurkers skulle våga registrera sig för att fråga om grejer.

Prata om rollspel då istället för att gnälla om att inte göra det? :p

Eksem

Champion
Jag tycker det måste få vara ok att önska sig ett annat fokus även om en inte är så förtjust i att skapa trådar eller hellre läser än skriver. Alla är inte trådstartare eller känner att de alltid har något att bidra med till trådar, men de är också medlemmar på forumet och har åtminstone någon rätt att ha åsikter om vårt kollektiva fokus. Den här "meh, göre själv då"-attityden bidrar däremot negativt till forumets klimat och lär knappast sporra någon att skriva något. Det är inte något vi behöver, och i synnerhet inte att det upprepas flera gånger som något slagträ.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
När jag vill diskutera rollspel gör jag det helst i lådan eller OSR-gruppen på fejsbok. Varför? Jo för att om jag skulle starta en tråd så skulle jag kanske få en like och två svar (vilket är vad jag får på andra ställen också) och det känns inte som mycket till diskussion. Känns helt enkelt lite ovärt att starta trådar om triviala saker.

F.ö. har jag nog aldrig funderat på att hoppa av wrnu. Finns så mycket härligt folk här. Fast jag känner mig inte manad att läsa allt eller säga mitt i så många diskussioner heller.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fjodor Pollett;n142242 said:
Är det bara jag som tycker att det är utsökt ironi att det just nu diskuteras "Hur bygger man bra sociala konflikter?"

Nästan lika kul som att trådarna "I'm out!" och "Tidernas störste och viktigaste är borta, dags att hylla!" under en tid låg precis under varandra i "Senaste Inlägg"...

Arfert

Facit
Jag funderar allvarligt funderar på att dra också. Forumet ligger illa till.

Ska enbart försöka hålla mig till SagaGames-forumen så länge. Sen får vi se. Så jävla viktigt är det inte att vara här. Och rollspel.nu börjar allt mindre vara en plats att ha sitt officiella forum på. Så länge forumet håller på att allt mer politiseras så tappar man folk.

Sorry, Magnus Seter, det måste sägas.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert;n142315 said:
Så länge forumet håller på att allt mer politiseras så tappar man folk.
Om vi tappar folk för att de tycker att vi pratar för mycket om hur man kan göra forumet mer välkomnande för t.ex. kvinnor så måste jag erkänna att jag inte kommer att sakna dem särskilt mycket.

cogitare

Swashbuckler
Dante;n142325 said:
Om vi tappar folk för att de tycker att vi pratar för mycket om hur man kan göra forumet mer välkomnande för t.ex. kvinnor så måste jag erkänna att jag inte kommer att sakna dem särskilt mycket.

Personligen upplever jag forumet MINDRE välkomnande efter trådarna med mål att göra dem mer dito. 'The road to hell is paved with good intentions' och allt sånt.

Cog.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert;n142315 said:
Jag funderar allvarligt funderar på att dra också. Forumet ligger illa till.

Ska enbart försöka hålla mig till SagaGames-forumen så länge. Sen får vi se. Så jävla viktigt är det inte att vara här. Och rollspel.nu börjar allt mindre vara en plats att ha sitt officiella forum på. Så länge forumet håller på att allt mer politiseras så tappar man folk.

Sorry, Magnus Seter, det måste sägas.
Sure thing, om det måste sägas så måste det sägas. Ingen fara med mig, jag har ganska bra koll på hur du resonerar.

Domedagsprofetior kring vart forumet är på väg är inget nytt. Jag har hört det förut, men det tål väl att sägas igen antar jag. Den här gången kanske de är sanna, vad vet jag?

Och att användare lämnar är inte något nytt eller unikt. "Hejdå"-trådar är lika gamla som forumet. Det är förstås trist att användare lämnar forumet, men så är det med allt som har användare. Vi får också sakta men säkert nya användare, runt 1700 är registrerade nu, så något behov finns väl kvar.

Jag har alltid haft åsikten att alla rollspelsproducenter som har resurser till det är bättre tjänade av att ha en egen forumplattform. Där sätter de sina egna regler, de moderar exakt som de vill och inte minst så tenderar deras användare att nästan uteslutande vara fans.

Här är det annorlunda, här finns fans och de som inte är fans. Så krocken kan vara för svår att hantera, särskilt för producenter som också vill bygga sitt varumärke med större kontroll än vad de uppnår här. Det blir svårare att göra det under någon annans paraply, så om resurserna finns så är då en egen forumplattform ett mycket bra alternativ.

Jag tror också att forumets huvudsakliga roll har förändrats i och med att rollspelare numera har många fler kontaktytor via Internet än för 15 år sen, och att sociala medier tillåter i mångt och mycket samma typ av diskussioner med mycket större kontroll för individen att blocka och välja att följa de diskussioner som intresserar, och välja bort de som inte gör det.

Eller, ja ... en användare kan ju alltid välja vad den vill läsa och svara på här också, men flödet verkar uppmuntra till att en inte orkar göra ett sådant urval utan stöd av tekniska funktioner.

Alltnog, trist om SagaGames lämnar men samtidig kul för då får du möjligheten att göra ett forum på ditt sätt, utan att vara bunden av rollspel.nu:s regler och klimat.

EDIT: Det kan till och med vara så att det bästa för t.ex. SagaGames är att renodla till att enbart kommunicera via Facebook-sidan. Där kan ju också diskussioner föras och det funkar mer som en tydlig kanal för förlaget. Och trafiken på Facebook är ju sjukt mycket större än här på rollspel.nu.

Lupus Maximus

Tekniker
Dante;n142325 said:
Den tråden har ökat på min vilja att leta andra ställen att spendera min nätnärvaro på. Inte att det diskuteras, för det tycker jag är bra, utan hur det diskuteras.

Arfert

Facit
Dante, det där var lågt. Det handlar inte om det. Jag hör hela tiden folk som inte trivs här, att moderatorerna har en tydlig åsiktsprofil och inte är opartiska etc. Från folk som aldrig är med i politiska diskussioner eller har de minsta SD-åsikter.

Alltnog, trist om SagaGames lämnar men samtidig kul för då får du möjligheten att göra ett forum på ditt sätt, utan att vara bunden av rollspel.nu:s regler och klimat.
Det kan till och med vara så att det bästa för t.ex. SagaGames är att renodla till att enbart kommunicera via Facebook-sidan. Där kan ju också diskussioner föras och det funkar mer som en tydlig kanal för förlaget. Och trafiken på Facebook är ju sjukt mycket större än här på rollspel.nu.
Det där låter som att ni inte vill att SagaGames ska vara kvar. Sådana där motiveringar brukar chefer komma med när de ska sparka folk. Intressant.

cogitare

Swashbuckler
Magnus Seter;n142337 said:
Jag har alltid haft åsikten att alla rollspelsproducenter som har resurser till det är bättre tjänade av att ha en egen forumplattform. Där sätter de sina egna regler, de moderar exakt som de vill och inte minst så tenderar deras användare att nästan uteslutande vara fans.

Här är det annorlunda, här finns fans och de som inte är fans. Så krocken kan vara för svår att hantera, särskilt för producenter som också vill bygga sitt varumärke med större kontroll än vad de uppnår här. Det blir svårare att göra det under någon annans paraply, så om resurserna finns så är då en egen forumplattform ett mycket bra alternativ.
Det är sällan diskussioner OM spel urartar i flame wars som man såg om D&D utgåvor (3.x vs. 4 t.ex.). Så jag vet inte om det är skild fanbas som utgör problemet om jag skall vara ärlig. Det är ju helt andra trådar (oftast) helt orelaterat spel, eller möjligen perifert kopplat till roll spelande, som urartar. På senaste tiden av guds nåde kan tilläggas...

Cog.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert;n142345 said:
Det där låter som att ni inte vill att SagaGames ska vara kvar. Sådana där motiveringar brukar chefer komma med när de ska sparka folk. Intressant.
Du läser in för mycket i det. Eller rättare sagt, det du läser in finns inte i mina tankar. Vi har varit igenom detta när Riot lämnade oss och vid några andra tillfällen har jag för mig. Tyckte samma sak då som nu.

För mig är det inte så komplicerat. Om jag var ett fristående förlag som startade idag skulle jag välja Facebook som kanal till min kundkrets. Det ger så mycket mer kontroll att bygga ett varumärke, än om ett sådant förlag skulle ligga under rollspel.nu.

Det är ju också så att rollspel.nu inte vinner något på att ha forum här som förlag inte vill ha här. Det förlorar både vi och förlaget på. Då kan det vara bättre att göra som Riot som gjorde sitt eget forum, och har total kontroll över det.

EDIT: ja, och så är jag inte din chef. Visst, jag bestämmer på högsta nivå, men allvarligt, skulle jag "sparka" dig? Om det sker, då brinner nog rollspel.nu upp.

cogitare

Swashbuckler
Arfert;n142345 said:
Jag hör hela tiden folk som inte trivs här, att moderatorerna har en tydlig åsiktsprofil och inte är opartiska etc. Från folk som aldrig är med i politiska diskussioner eller har de minsta SD-åsikter.
Jag upplever en mycket snäv åsiktskorridor här. Från både (vissa) moderatorer men främst från en vokal minoritet av användare. Så jag håller käften i 99,99% av trådar jag vet kommer sluta katastrofalt. Inget jag säger kommer ändra någons åsikt ändå, vare sig här eller på andra öppna plattformar på nätet. Hade jag inte suttit med plattan hade jag länkat till den klassiska xkcd-strippen...

/A

Arfert

Facit
Jag oroar mig att man skrämmer bort varannan rollspelare eller fler genom de ständiga politiska diskussionerna. Det ger bara en onödigt aggressiv stämning. Marco skrev når klokt om det i en annan tråd, men hittar inte det just nu.