zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,790
Jag har historiskt varit en sådan SL som "fuskar", spelarna har varit helt fine med det och förväntat sig det.
I detta forum har jag haft diskussioner, lyssnat, och "försöker" sluta fuska.
Och jag fuskar såklart inte för att jag gillar makten. Jag "fuskar" för att jag inte är perfekt förberedd, och ibland behöver jag hantera/justera en situation som jag för sent inser att jag förberett på ett otillräckligt sätt.
Jag tror jag landar i att vi har en kampanj och gemensamma mål med den. Spelarna är delaktiga. Det är också så att om rollpersonerna dör så kan vi ha en diskussion om det och komma överens om något annat rimligt (som att de överlever, tillfångatagna och förslavade).
När vi sedan spelar äventyr så förbereder jag mig, håller mig till det som är förberett, och slår tärningar öppet. Jag har också börjat att istället för att bestämma vad som händer (orcherna förföljer er genom natten, eller väljer att slå läger) så kommer jag upp med "odds" (1-2, 3-6) och så förklarar jag för spelarna vad jag slår och varför (och så ofta som möjligt låter jag dem slå). Jag gillar detta för då slipper jag fundera ut vad som är mest troligt/rimligt, och om det är bra/dåligt för rollpersonerna, utan jag låter slumpen avgöra och då är jag som SL också tvungen att förhålla mig till slumpen och det okända. Och det blir ingen railroading.
I detta forum har jag haft diskussioner, lyssnat, och "försöker" sluta fuska.
Och jag fuskar såklart inte för att jag gillar makten. Jag "fuskar" för att jag inte är perfekt förberedd, och ibland behöver jag hantera/justera en situation som jag för sent inser att jag förberett på ett otillräckligt sätt.
Jag tror jag landar i att vi har en kampanj och gemensamma mål med den. Spelarna är delaktiga. Det är också så att om rollpersonerna dör så kan vi ha en diskussion om det och komma överens om något annat rimligt (som att de överlever, tillfångatagna och förslavade).
När vi sedan spelar äventyr så förbereder jag mig, håller mig till det som är förberett, och slår tärningar öppet. Jag har också börjat att istället för att bestämma vad som händer (orcherna förföljer er genom natten, eller väljer att slå läger) så kommer jag upp med "odds" (1-2, 3-6) och så förklarar jag för spelarna vad jag slår och varför (och så ofta som möjligt låter jag dem slå). Jag gillar detta för då slipper jag fundera ut vad som är mest troligt/rimligt, och om det är bra/dåligt för rollpersonerna, utan jag låter slumpen avgöra och då är jag som SL också tvungen att förhålla mig till slumpen och det okända. Och det blir ingen railroading.