Re: Ta svärden i nästa spel
Personligen så tycker jag att i en sjuttonhundratalsmiljö så får man jobba hårt med att få in japanska vapen på ett sätt som passar stämningen.
Jepp, alldeles riktigt, om det nu hade varit så att spelet verkligen hade utspelat sig i en 1700-talsvärld. Efter att ägnat ett år åt att fundera över vad jag egentligen vill göra med mitt projekt har jag blivit allt mer klar över nödvändigheten i att nedtona associationerna till det historiska 1700-talet och använda epoken enbart som en hint om hur folk är klädda och hur teknologi och kultur funkar, knappast mer än så. Utöver detta är allt i världen fantasy. Geografin och länderna är fantasy, kosmologin och de religiösa förhållandena är fantasy, vilddjuren är fantasy, magin är fantasy, etc etc. Den värld som mitt rollspel utspelar sig i är alltså inte densamma som den värld som Vargarnas pakt utspelar sig i. Vargarnas pakt utspelar sig i det verkliga Frankrike på 1760-talet och har som fokus en verklig legend om besten från Gevaudan. Berättelsens anspråk på att hålla sig i historisk verklighet sätts redan genom första scenens placering mitt i franska revolutionen och den åldrande Jean-François de Morangias reflektion över svunna dagar under Ludvig XV regering samtidigt som revolutionspöbeln ropar utanför. Förbindelsen till den historiska verkligheten sitter benhårt, samtidigt som historien fantasifieras genom introducerandet av kung-fu-indianer, agenthoror utsända av påven och satanistiska hemliga sällskap. Men det var tydligen vad filmskaparna ansåg behövas för att locka historielösa biobesökare som annars tycker att filmer som utspelar sig på 1700-talet är såååå trååååkiga och mest är en massa puder och tjafs. Och jag tror det är fler än jag som tycker att de verkligen skulle ha lyckats om de drog ned lite grann på kung-fu:andet och därtill klippte ner filmen med minst en halvtimme. Men själva anledningen till att kung fu-indianen verkligen var snudd på gränsen för vad som funkar har i grunden just att göra med anspråket på att röra sig i en historisk verklighet, om än starkt kryddad med fantasielement. Mitt rollspel, däremot, har en helt annan frihet, eftersom det inte finns något anspråk på att miljön är historisk korrekt. Så i princip har jag alltså frihet att lansera allt från katanor till attackhelikoptrar, PC-datorer och imperiekryssare. Om det funkar eller inte beror på tyngden i själva berättandet och frågan om dessa prylar är koherenta i förhållande till själva världsbeskrivningen. Helt enkelt: telefonstolpar funkar inte bra i en film som utspelar sig under romartiden. Däremot kan det mycket väl funka i en fantasivärld som på ett eller annat sätt är
inspirerad av romartiden.
En klase samurajsvärd i samma miljö är i och för sig tänkbar i Vargarnas pakt, men risken är att det inte skulle bli någon "gotisk fantasy" av det.
Det är inte samurajsvärden som gör något till "gotisk fantasy eller "icke-gotisk fantasy". Det beror snarare på förekomsten av en hel bunte med berättartekniska gadgets om ett verk drar mot gotisk fantasy eller inte. I Vargarnas pakt hade katanor inte funkat av den enkla anledning att sannolikheten knappast hade varit särskilt stor att en enda katana skulle lyckas leta sig fram till Ludvig XV:s Frankrike från dåtidens extremt slutna Japan. Och även om det hade funnits en fungerande import av katanor till 1700-talets Europa skulle folk knappast brytt sig om att använda dem av den förmodade anledningen att "värjor är det enda tillbörliga vapnet för verkliga gentil-hommes".
Nåväl, för att sammanfatta: Min uppfattning för närvarande är att katanors berättigande eller icke-berättigande i första hand har att göra med själva världsbeskrivningen. I en fantasy-värld liksom den som mitt rollspel utspelar sig i borde det inte finnas några övergripande principiella anledningar att inte ha dem med om nu världsbeskrivningen tillåter dem. I historiska världar är det emellertid inte alltid självklart att foga in dem.
Så för stunden kommer jag nog att strunta i ditt råd att "ta svärden i nästa spel". Dock kommer jag ägna en del tid åt att hitta ett bra namn till svärden i fråga som passar min värld och som ger rätt hintar åt vad det egentligen är för slags svärd som åsyftas.