Nekromanti Katana i fantasy?

Nightowl

Champion
Varför inga slagsvärdmyter?

Shhh sån information kan ge nippofilerna idéer om att det var därför som han vann slaget vid Poltava.
Personligen vill jag se ett videospel där man spelar Kalle Dussin med sin tvåmeterssabel och choppar ryssar. Då och stannar han och tar en snaps för att få tillbaka chi eller en kåldolme för att få tillbaka sin health. Man kan unlocka skojiga kostymer t.ex. Kalle utklädd till nunna eller Peter Englund. Ungefär som gamla svenska folksägner kombinerat med Samurai Warriors.

Det jävliga med ninjatanamyten, framförallt, är att det inte riktigt finns någon bra motsvarighet för västerlänningar, fastän det borde finnas bra motsvarigheter. Detta är på gränsen till rasdiskriminering, eller nåt.

Finns det verkligen inga vapenforskare som överdrivit hur suveräna europeiska svärd var, t.ex.? Man hör bara om gamla oscarianska stofiler som ojade över klumpiga riddare som snubblade omkring som betjänten på nyårsafton i "sina nya enrummare", för att tala med Bertram Fnykis Tre Ripor, när man tydligen kunde stuffa i dylik rustning. Fanns det verkligen inga gubbar som överdrev åt andra hållet? :gremconfused:

Erik

edit: plump liknelse

Organ

Out of time, out of mind
Re: Varför inga slagsvärdmyter?

Finns det verkligen inga vapenforskare som överdrivit hur suveräna europeiska svärd var, t.ex.? Fanns det verkligen inga gubbar som överdrev åt andra hållet?
Inte vad jag känner till i alla fall. Det enda i den vägen jag stött på är filmer där någon sätter på sig en gammal rustning som står och samlar damm på nått museum eller släktgods och därigenom blir mer eller mindre immun mot moderna skjutvapen. :gremcrazy:

/Anders

Nightowl

Champion

Det enda i den vägen jag stött på är filmer där någon sätter på sig en gammal rustning som står och samlar damm på nått museum eller släktgods och därigenom blir mer eller mindre immun mot moderna skjutvapen.
Man brukar också kunna komma i en sådan rustning tillräckligt snabbt för att kunna gömma sig för skurken...

Erik

Storuggla

Champion

"Finns det verkligen inga vapenforskare som överdrivit hur suveräna europeiska svärd var, t.ex.? Man hör bara om gamla oscarianska stofiler som ojade över klumpiga riddare som snubblade omkring som betjänten på nyårsafton i "sina nya enrummare", för att tala med Bertram Fnykis Tre Ripor, när man tydligen kunde stuffa i dylik rustning. Fanns det verkligen inga gubbar som överdrev åt andra hållet?"

Men ninjan är väl inte stenhård för att han har ett svärd, utan för att han just är ninja? Han är väl precis lika dödlig med en yxa, ett spjut, en grabbnäve snus eller en uppstoppad surikat?
Och om vi räknar på det vise så torde västerlandets svar på ninjamyten vara korsriddarna, speciellt tempelriddarna. De kunde allt; de fäktade sönder alla de såg, visade grekerna var skåpet skulle stå och var lära i filosofi, humanism och allehanda humanoira. När de inte var upptagna med att vara dygdeexempel så spöade de saracener med ena handen på det sanna korset och en fot i fylld med papala välsignelser.
Jan Guilliou talar sanning!

"Personligen vill jag se ett videospel där man spelar Kalle Dussin med sin tvåmeterssabel och choppar ryssar. Då och stannar han och tar en snaps för att få tillbaka chi eller en kåldolme för att få tillbaka sin health. Man kan unlocka skojiga kostymer t.ex. Kalle utklädd till nunna eller Peter Englund. Ungefär som gamla svenska folksägner kombinerat med Samurai Warriors."

Fan vad det skulle äga :gremlaugh:

Storuggla, block of concrete!

Ymir

Liten kantbaron
Re:Katanans böjningsvinkel

Hehe, på den utställningen framkom ju också samurajernas homoerotiska ideal och katanans penissymbolik väldigt tydligt. Jag har en känsla av att det är en del av samurajkulturen som många japannördar råkat missa, somehow.

- Ymir, ler i mjugg

Targon

Hero
Wow!

Eh, och jag som ägnat en hel tråd åt att bluddra om hur gosig katanan är och hur bra den hade passat i min 1700-talsvärld... Tjosan och tjoflöjt. Då vet jag vad det beror på. Heja Freud! :gremtongue:

Rosen

Myrmidon

Men ninjan är väl inte stenhård för att han har ett svärd, utan för att han just är ninja? Han är väl precis lika dödlig med en yxa, ett spjut, en grabbnäve snus eller en uppstoppad surikat?

I så fall borde väl det västerländska svaret vara musketörerna - som svärdsmästare fäktar de glatt undan ett halvdussin onda hejdukar medan de plockar åt sig ett äpple med andra handen. Sedan svingar de sig tvärs över rummet/balsalen/fartyget och fäller några till med hjälp av en lämpligt placerad ljuskrona, talja eller rokokoschäslong.

Och om man sedan kombinerar musketörer och ninjas så får man Zorro...

--
Åke

2ma2

Veteran

Nån som har läst Otori-trilogin. Även om den var en skum blanding av faktiskt intressant drama och hiskelig prosa så tog den också upp hur protagonisten helt utan problem stillat sina begär med de andra pojkarna i hembyn - det var faktiskt praxis. Sweet! Nästa gång en specifik nippofil-wannabe med obscena homofobiska drag i umgängeskretsen vill rollspela nåt dylikt ska han fanimej instrueras hur hans uppväxt tett sig, i minsta detalj... :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind

När jag läste rubriken kom jag att tänka på tidningen MAD och bananer. :gremcrazy: Är jag ensam om det?

OT-fråga: Ymir, vad 17 är det du (jag antar att det är du) håller i på din avatarbild? En blomma? En fågel? En modell av Chitti Chitti Bang Bang?

/Anders

Szandor

Swordsman
Jag presenterar härmed det ultimata svaret, taget rakt ur den Maciejowskianska bibeln: Warbrand. Det är ett svärd som finns med på bilder i en bibel från 1200-talet och svärdet ser ut som den perfekta kombinationen av japansk katana och europeiskt slagsvärd. Ta en titt...

Warbrand at SwordsOnline.com

Targon

Hero
Jag är ledsen...

...men det där ser ju bara ut som en något större variant av en helt vanlig brödkniv.

Nåja, även om jag kanske inte tyckte att vapnet i sig såg så coolt ut (åtminstone inte i mina ögon), får jag tacka för tipset eftersom det ju ändå hade ett visst kuriosavärde. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Svärdskonstmästare

Om man tittar på det engelska begreppet swashbuckler , som inte har någon riktigt solklar svensk översättning, så betyder det ordagrant nån som dunkar på sin sköld. Dunkar på sin sköld gör man för att utmana någon. Enligt historiska uppgifter som bara är vagt mer trovärdiga än ninjans existens gör man detta utanför en salle , vilket är en dojo fast på franska; det är ett ställe där man lär sig slåss.

Salle och fäktmästare i amsagornas och skvallrets värld uppför sig mycket som dojo och sensei. T.ex. pratades det mycket, troligtvis strunt, om la botte secreta , det hemliga slaget/sticket, som naturligtvis är den ofelbara perfekta stridskonstmanövern. (Se den moderna franska swashbucklingfilmen Hertigens dotter för en l.b.s., som filmens hjälte lär sig av sin mentor under ett kritiskt ögonblick när de bara har några sekunder på sig; screw training rules).

Dessutom vill jag anföra en spoiler angående musketörer, ninjor och 1610: a sundial in a grave av Mary Gentle
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> I denna film är en av hjält... protagonisterna en person som man lätt identifierar som Roquefort, kardinal Richelieus främsta manliga hantlangare i De Tre Musketörerna (liksom många andra har han tydligen en historisk förebild). Roquefort tjänar en högt uppsatt adelsman men måste gå i landsflykt på grund av sin lojalitet mot denn, och han tjänar honom med stora mängder list och svek. Någonstans under historiens gång slår de följe med ett japanskt sändebud till Europa, som försöker förstå vad folk kring honom håller på med. Roquefort är en adlig krigare som inte längre har en herre; han borde alltså vara en sorts ronin, OK? Men sedan framgår att han lönnmördar, saboterar och spionerar åt sin herre utan särskilt mycket heder, och man vet väl vad SÅDANA yrkesmän kallas i Japan? I synnerhet om de är bra på det? :gremgrin: Just det, Roquefort måste vara en ninja ! (fast Gentle använder inte det ordet...) </font></td></tr></table>

Erik

Nightowl

Champion
Äh...

...man behöver inte umgås med kvinnliga nippofiler särskilt länge för att inse att homoraier är gammal skåpmat! (Ungefär som lesbian stripper catgirl ninjas... fast tvärtom.)

:gremwink:

Erik

Storuggla

Champion
Re: Äh...

"(Ungefär som lesbian stripper catgirl ninjas... fast tvärtom.)"

Peka ut riktningen och jag köper, vare sig det är serie/rollspel/film!

Storuggla, desperat

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Finns det verkligen inga vapenforskare som överdrivit hur suveräna europeiska svärd var, t.ex.? Man hör bara om gamla oscarianska stofiler som ojade över klumpiga riddare som snubblade omkring som betjänten på nyårsafton i "sina nya enrummare", för att tala med Bertram Fnykis Tre Ripor, när man tydligen kunde stuffa i dylik rustning. Fanns det verkligen inga gubbar som överdrev åt andra hållet?"

Det som ligger närmast till hands förefaller vara vikingaromantiken. Vikingar är för övrigt häftiga nog att vara vår motsvarighet till ninjor, bara de att de är sneaky på en mer kollektiv nivå (i stället för att ensamma hoppa på oförberedda personer samlar de ihop sina polare och glider tyst fram i ett skepp, bara för att hoppa på oförberedda kloster).