Kickstarter rewards is it worth it ?

Mogger

Hipsteranka
Jag menar, det är väl den tilltänkta kundens köpkraft och inte bara upplagans storlek som sätter priset? Jag kan inte påstå att jag har någon djup insikt i hur ekonomin för akademiska referensverk fungerar men jag misstänker att det inte är helt och hållet analogt med rollspelsmarknaden.

Märk väl att jag inte har något emot att rollspel blir dyrare, om det innebär att spelskaparna får mer betalt. Jag vet bara inte om marknaden för akademisk litteratur kan tillhandahålla en standard för rollspelsmarknaden.
Såklart inte. Och som @Ymir så bra gick igenom är dessa lyxutgåvor riktade mot just det segmentet av köparna. De som vill och kan betala.

Mogger

Hipsteranka
Det har väll allt med saken att göra i det att när jag själv ur egen ficka betalar något oavsett om det är akademisk litteratur eller rollspel så blir jag som konsument drabbad av ett högt pris men om nån annan betalar för mig som tex min arbetsplats drabbar det ju inte mig .

jag kontrar med att om du kan hitta en sponsor eller rik sugar daddy till mig så lovar jag att lägga 5:000 på alla onödiga kickstarter rewards du kan komma att erbjuda till ditt nästa spel
Nej, liknelsen är att, om du vill, får du gärna skriva ett rollspel och sälja det för 129kr. Du kommer inte kunna betala några illustratörer, skribenter eller dyl.

Jag är inte beredd att göra det. Men samtidigt är jag inte beredd att köpa en bil med extra allt för 1.200 000 heller.

Jag förstår inte vad din poäng är.

"Hej, jag tycker X är för dyrt. Jag vill hellre ha Y".

Fine. Köp Y då.

Man Mountainman

Storsvagåret
Såklart inte. Och som @Ymir så bra gick igenom är dessa lyxutgåvor riktade mot just det segmentet av köparna. De som vill och kan betala.
Men som Ymir också konstaterar så leder de ökade förväntningarna på en rollspelsboks produktionsvärden till ett högre pris för alla konsumenter.

Problem uppstår om det finns en tanke om att vi ska kunna hitta ett skäligt pris, vilket verkar implicit i Ymirs inlägg. Man kan förstås resonera rent marknadsekonomiskt och konstatera att priset de facto kommer hamna nånstans mittemellan det lägsta pris utgivaren är beredd att ta och det högsta pris kunden är beredd att betala, och jag är själv benägen att tänka så. Men det är ju vanligt att tänka att priset för en produkt inte bara ska vara resultatet av en snöd förhandling mellan motstridiga viljor utan faktiskt bör följa något slags normer om skälighet. Och vad folk uppfattar som skäligt kommer förstås att variera från person till person, utifrån vad de kommit att förvänta sig och vilka jämförelsepunkter de har osv.

Att jämföra rollspel med akademisk litteratur blir då ett sätt att försöka hävda en viss norm för skälighet: inte bara kan vi ta detta pris, vi har rätt att ta detta pris eftersom liknande priser förekommer på marknaden för akademisk litteratur. Och även om jag alltså håller med om slutsatsen, att ni rollspelsskapare har rätt att ta precis vilka priser ni än kommer undan med, så tycker jag resonemanget som leder fram till denna slutsats haltar.

Men fan det är verkligen inte en viktig diskussion det här.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad jag menar med mitt inlägg att det där är ju polare och det är en annan sak är följande --- skulle tex du och jag vara polare i verkliga livet skulle jag troligtvis backa och köpa alla dina spel även fast du släppt dom gratis men på mer grunder än att dom bara är bra spel helt enkelt... iom att vi isf skulle vara vänner får plötsligt spelen ett sentimentalt värde för mig som spel ifrån wizards eller hasbro eller för all del fria ligan om vi nu ska ha ett svenskt rollspelsföretag inte har iom att jag inte har dom sentimentala kopplingarna till dom som jobbar där och iom det sentimentala värdet är jag beredd att betala mer för dina spel än deras spel då dom för mig endast är en grå massa ute efter mina stålar . Vad jag syftar till är att iom att det i ett sådant scenario som vänskap skulle finnas en personkoppling mellan oss så skulle jag i egenskap av vänskapen betala extra för din kickstarter men inte för tex fria ligans .
Medan jag för egen del utsträcker min vilja att betala lite extra även till folk jag inte träffat IRL eller känner personligen. För mig är inte det viktiga egentligen huruvida jag känner personen utan huruvida personen verkar behöva pengarna, om det skapande hen ägnar sig åt är något jag kan tänka mig stödja med en slant.

Jag har med andra ord köpt en del demoskivor och klibbor och annat även av band där ingen av mina polare faktiskt spelar, men där jag gillat bandet och där de fortfarande inte direkt varit på sälja-ut-Globen-nivå. Jag har varit på allehanda små spelningar och musikfestivaler där lokala band spelat, och där jag pröjsat merch helt enkelt för att jag gillar att det görs musik lokalt och för att jag gillat den musiken och gärna visar min uppskattning.

Och det ligger ju ganska nära mina exempel, tänker jag. Som Cybertronic Spree, de är ju typ som ett lokalt litet band utan skivkontrakt som kör spelningar när de kan. Jag antar nog att alla medlemmarna har vanliga jobb vid sidan av, även om det är svårt att avgöra eftersom de är så hemlighetsfulla och alltid i kostym… Det är bara det att man får utsträcka definitionen av "lokalt" en smula. För mig är Cybertronic Spree, eller för den delen End Transmission Games, ingen "grå massa ute efter mina stålar". Jag skulle rentav säga att det bland svenska rollspelsmakare finns ganska få jag betraktar som någon "grå massa". De är rätt trevliga allihop, och jag tycker om att det produceras rollspel. Det är dock framför allt för riktigt små skapare jag brukar kunna pröjsa "lite extra", eller det är iaf så jag försöker tänka när jag fattar besluten. End Transmission Games har mer behov av lite extra cash än vad Fria Ligan har, så att säga.

krank

jag kontrar med att om du kan hitta en sponsor eller rik sugar daddy till mig så lovar jag att lägga 5:000 på alla onödiga kickstarter rewards du kan komma att erbjuda till ditt nästa spel
Alltså, jag undrar litegrann vad din ingång och ditt mål är här. Är det att alla ska göra som dig? Eller att vi ska nå något slags konsensus?

För om ditt mål är att få höra hur andra tänker så känns det lite märkligt att vara sådär defensiv när folk faktiskt skriver hur de tänker. Det vi skriver är ju liksom ingen uppmaning till dig. Det är bara hur vi tänker. Ingen här tycker att du är en dum eller dålig människa för att du tänker som du tänker. Eller lägger dina pengar som du gör. Att det finns de av oss som ibland lägger extra pengar på kickstarter-rewards betyder ju inte nödvändigtvis att vi tycker att du bör göra det.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Alltså, jag undrar litegrann vad din ingång och ditt mål är här. Är det att alla ska göra som dig? Eller att vi ska nå något slags konsensus?

För om ditt mål är att få höra hur andra tänker så känns det lite märkligt att vara sådär defensiv när folk faktiskt skriver hur de tänker. Det vi skriver är ju liksom ingen uppmaning till dig. Det är bara hur vi tänker. Ingen här tycker att du är en dum eller dålig människa för att du tänker som du tänker. Eller lägger dina pengar som du gör. Att det finns de av oss som ibland lägger extra pengar på kickstarter-rewards betyder ju inte nödvändigtvis att vi tycker att du bör göra det.
Jag upplevde Måns inlägg om att om jag skulle skrammla ihop 2000 000 köpare så skulle hen lova att sälja sitt nästa spel för 99 kr som passive aggressive beteende ifrån Måns och därför svarade jag på ett iofs ganska barnsligt sätt till Måns ,någon bättre förklaring än så har jag inte till det , jag var småsinnt helt enkelt .

Minimoni

Homelander
Jag gillar att som kund ha valmöjligheter, att kunna välja enbart spelet som PDF utan något bling eller att betala extra för en lyxversion i fejkläder. Sen så är jag helt ok med att betala lite mer för vad små producenter skapar än vad större producerar, dock skulle jag inte säga att jag ser något svenskt rollspelsföretag som någon sorts ansiktslös jätte.

Jag använder nästan aldrig de lyxversioner av rollspel jag har köpt men äger trots det en hel hög med dem. De får mest stå som utsmyckning i mina bokhyllor då jag nästan uteslutande användet mig av PDF-FILER när jag läser rollspel eller är SL. Sen finns det undantag då tex Noir inte kom som PDF förrän många år efter att den fysiska produkten släppts, därför fick jag använda min lyxutgåva fram tills relativt nyligen då den kom som PDF.

Nu är jag inte heller något superstort fan av kickstarter etc, men jag backar spel då och då och har nästan aldrig problem med priserna. Jag vet att superlyxutgåvan för 8000kr inte är för mig och nöjer mig med snäppet över den vanliga utgåvan så länge PDF medföljer.

Khan

Kondottiär
Jag tycker det är insidan som räknas. Jag kastar gärna extra pengar på en kickstarter om det betyder att de har råd med fler/bättre bilder, ger mig ett extra äventyr eller två, eller något sånt. Men lyxigare omslag är inte nödvändigt alls för min del. Det viktiga för mig på en kickstarter är inte lull-lull som patchar och kläder, utan att jag får mer av det jag vill ha. Typ. Jag har sällan något emot att gå från en standardpledge på ~300 tilll ~500-600 om det betyder det ovan nämnda. Men att jag ska få en massa brôte gör snarast att jag drar mig för det. Alla extraprylar som patch, klistermärken och sånt man fick av Mutant-boken från Fandrake gjorde mig intensivt negativ, och det var nära att jag drog mig ur och köpte boken i butik istället. Det var ju boken jag ville ha (och den är för övrigt jättebra. :) )

krank

Men att jag ska få en massa brôte gör snarast att jag drar mig för det.
Här är en sak jag vill stämma in i: jag har ofta inga problem att hysta in extra pengar för digitala tillägg eller saker som förbättrar spelet, men jag har definitivt tröttnat ordentligt på allmänt bråte som kollar. Klistermärken, liksom? Vad ska jag med dom till? Jag har knappt ens klibbor på min laptop för att jag föredrar att ha den ren och fin, så var i helsike ska jag ha klistermärken? Alla såna grejer – pins, vykort, klistermärken – ligger ju bara och samlar damm i en bokhylla. Och jag vet inte hur man blir av med dem, och jag vill ogärna slänga dem.

Kan man önska sig en addon i form av "ingen bråte, tack"? Jag kan betala extra för att slippa mer skrot som inte används =)

Mogger

Hipsteranka
Men som Ymir också konstaterar så leder de ökade förväntningarna på en rollspelsboks produktionsvärden till ett högre pris för alla konsumenter.

Problem uppstår om det finns en tanke om att vi ska kunna hitta ett skäligt pris, vilket verkar implicit i Ymirs inlägg. Man kan förstås resonera rent marknadsekonomiskt och konstatera att priset de facto kommer hamna nånstans mittemellan det lägsta pris utgivaren är beredd att ta och det högsta pris kunden är beredd att betala, och jag är själv benägen att tänka så. Men det är ju vanligt att tänka att priset för en produkt inte bara ska vara resultatet av en snöd förhandling mellan motstridiga viljor utan faktiskt bör följa något slags normer om skälighet. Och vad folk uppfattar som skäligt kommer förstås att variera från person till person, utifrån vad de kommit att förvänta sig och vilka jämförelsepunkter de har osv.

Att jämföra rollspel med akademisk litteratur blir då ett sätt att försöka hävda en viss norm för skälighet: inte bara kan vi ta detta pris, vi har rätt att ta detta pris eftersom liknande priser förekommer på marknaden för akademisk litteratur. Och även om jag alltså håller med om slutsatsen, att ni rollspelsskapare har rätt att ta precis vilka priser ni än kommer undan med, så tycker jag resonemanget som leder fram till denna slutsats haltar.

Men fan det är verkligen inte en viktig diskussion det här.
Jag håller med om att diskussionen inte är speciellt viktig, men jag som just befinner mig i rätt ände av ett medelstort släpp av ett medelstort svenskt rollspel har drabbats av insikten att det är helt galet att göra rollspel! :) Så jag tycker ändå det är rätt intressant att prata om.

Nu gör ju ingen av oss detta för att blir Rollspelsmiljonär™ men de där extra tusenlapparna man får in tack vara unika lyxvarianter och annat gör att åtminstone de stackarna som inte frivilligt tagit på sig detta kan få lite betalt. Och det är de absolut värda!

Vi hade kunnat skriva spelet ändå, och layouta och ge ut. Men det hade varit utan artwork, utan snygg karta m.m. Och ingen hade köpt det. Så min enda önskan är att man vet vad det är man klagar på när är lite grinig över specialtärningar (som nog sällan görs av annan anledning än att skaparna tycker att det är kul), läderomslag eller någon pamflett i begränsad utgåva.

Men jag håller absolut med om att liknelsen med akademisk litteratur haltar.

Mogger

Hipsteranka
Jag upplevde Måns inlägg om att om jag skulle skrammla ihop 2000 000 köpare så skulle hen lova att sälja sitt nästa spel för 99 kr som passive aggressive beteende ifrån Måns och därför svarade jag på ett iofs ganska barnsligt sätt till Måns ,någon bättre förklaring än så har jag inte till det , jag var småsinnt helt enkelt .
Det var inte min avsikt. Jag ville bara belysa den krassa verkligheten. Så länge vår upplaga är lägre än 500-600 är det enkel matematik. Blir den avsevärt högre ändras allt.

Minimoni

Homelander
Vill bara förtydliga mitt ställningstagande, för mig är det ur kundsynpunkter bara bra om det finns en rad olika lyxvarianter så länge det finns en “bare bone-version”. De dyrare varianterna säljer och drar in pengar till ett spel som jag med stor sannolikhet gillar och de mindre blingade versionerna finns där så att även de mindre förmögna skall kunna ta del av rollspelet. Det är bra både för kunden och producenten om spelet kan väljas att ”konsumeras” på olika prisnivåer. Om ett spel som jag gillar endast hade släppt lyxböcker för 5000kr styck och inga andra alternativ, ja då vill de inte ha mig som kund. Det sistnämnda exemplet kan jag inte erinra mig själv ha upplevt någon gång och jag tror mig själv minnas att det alltid har funnits ett bra eller i sämsta fall, ok alternativ gällande hur mycket betalar jag kontra vad jag får.

Som vi var inne på i en annan tråd så hoppas jag dock på att de kunderna som främst konsumerar rollspel via PDF, skall kunna känna sig lika viktiga som resterande del av kunderna.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Jag är tacksam för de fem procenten valar som faktiskt pungar ut extra pengar. Dessa personer är till stor del av varför projekt går iland, vare sig det är kickstarter eller inte. Om det finns möjlighet för dessa att betala extra - ja, då ser jag gärna att den möjligheten finns.

Det är så det fungerar i samhället - pengar eller inte. Det är de fem procenten som tror på ditt idé som får projekten att ro i hamn.

Jocke

Man med skägg
Jag funderade idag lite på varför jag så ofta känner mig missnöjd med att ha kickstartat olika produkter och vilka som inte faller in i den ramen.
Jag tror att det handlar om att i de fallen jag är nöjd så har jag gillat projektet mer än produkten, min favorit just nu är Kalle & Hobbe - den kompletta samlingen där projektet att tillgängligöra alla stripar med stringent översättning och så vidare är mycket intressantare än det kommer vara att läsa själva serierna.

Ett rollspel jag vill spela måste finnas när jag köper det för att kännas "värt" medan ett intressant projekt som görs av folk jag vet gör spännande grejer och som är ambitiöst nog att riskera att ev inte bli av om pengar nog inte kan tas fram på förhand är nog det jag vill ha?