Jag är generellt för en bojkott utav OS.
Sovjet bojkottade OS i Berlin 1936, USA och dess satelliter bojkottade OS i Moskva 1980 och Sovjet med satelliter bojkottade i sin tur OS i Los Angeles 1984. Resultatet? Ingenting. Ingen bryr sig.
Åja, visst bryr sig folk. Annars skulle inte media varit så på, och du skulle inte ha skrivit det här inlägget. Att bojkotta ett OS har väldigt stor politisk symboliskt värde. Så ja, folk det skulle defenetivt få reaktioner.
Och ingenting hände?? Andra världskriget och kalla kriget räknas inte som politiska händelser då eller? Bägge bojkotterna är ju kraftigt sammanflättade med dessa två historiska händelser och var kraftiga indikationer på dom politiska relationerna länderna emellan.
En ekonomisk handelsblockad mot Kina hade varit mycket mer effektiv i sånt fall, men det verkar vara långt borta ifrån de härskandes agendor.
Och ha betydligt större Impakt på dom politiska världspolitiska relationerna. Jag skulle nästan gå så lågnt att ett handelsförbud gentemot Kina av Västländernas kultur skulle kunna orsaka väldigt stora konflikter (Krig). En bojkottning av OS är en mycket mildare och humanare demonstration på omvärldens åsikter i frågan.
Tycker jag då att Tibet bör få ett självstyre? Nej jag är emot ett tibetanskt självstyre. Att byta ut ett diktatur styre gentemot ett annat ser jag inte som en gottagbar lösning. Lösningen ligger i att pressa Kina till att bli ett mera folkstyrt land med en mycket huminitär politik. Till exempel med hjälp av Bojkottning av OS.
– om inga andra system än vårat accepteras, hamnar vi inte då i alla fall i en diktatur
Nej inte ifall systemen är folkvalda

Smilysar åsido. Ifall folket inte får säga sitt och har grundläggande mänskliga rättigheter så nej, det är inte diktatur att fördöma ett politiskt system. Däremot kan det diskutteras om det är etiskt försvarbart att störta en diktatur med militära medel (Irak, Afghanistan m.m)
//Flurtis, vars smily buggar