Nekromanti Kläder

Rising

Vila i frid
"Jag kan inte tänka mig min rollperson i hjälm. Med hjälm så slutar han att vara sig själv"

På MMORPG-världar brukar man ha problem med att alla skaffar de bästa rustningarna och sedan ser precis likadana ut, fastän många menar att det är de enklare kläderna som är snyggast och stämningsfullast.

Med olika kläder kan man ändra sin rollpersons hela framträdande. Att rita en och samma person med två olika kläder kan vara som att rita två helt olika rollpersoner.

---

Hur är det egentligen med vikten av kläder i era rollspel? Jag tror inte att det är många som sätter stor vikt vid att köpa vanliga kläder eller att prata särskilt mycket om det, men jag tror att det är desto fler som ger sina rollpersoner en sorts "egna" kläder som liksom hänger ihop med deras utseende.

I supersoloböckerna Tigerns Väg så har Cassandra ett fjällpansar på sig, som glänser och gnistrar runt hennes panterlika kropp när hon kurar ihop sig inför ett angrepp. Cassandra och fjällpansaret hänger liksom ihop; i Tigerns Väg är det dessutom en mycket exotisk rustning.

Feliath sade i vrållådan en gång att han tänkte starta en tråd om vad folk tyckte var en "hjältes" kläder, och menade själv att rustningar kändes off i hans ögon jämfört med de kläder som Link i Zelda-serien har på sig.

Själv tycker jag att det går väldigt enkelt att rita en gubbe som man direkt ser är "prince of persia" (gamle prinsen, åtminstone), och det görs helt på kläderna.

Några av mina spelledarpersoner har som enda kännetecknande drag haft något ballt klädesplagg eller accessoar, såsom sammetshandskar, höga benvita stövlar, fezer, cigarettmunstycken, pilotglasögon, prickiga flugor, skinnvästar osv.

Hur är det egentligen på klädesfronten? Behöver era rollpersoner/spelledarpersoner några särskilda kläder för att vara kompletta?

Nightowl

Champion
Rustningar suger och är fula. Dom enda rustningar som är kul är i spel typ Warhammer om man har axelskydd med spikar.

Jag har en barnslig förkärlek för barbarer och "vildar", kanske för att jag är så jävla Svensson i verkligheten, så jag gillar rollpersoner i höftskynken. I mer civiliserade sammanhang måste däremot rollpersonen ha en hatt med en fjäder i, och i modern tid en slips.

Mutant Chronicles hade ett gäng noter om modet bland olika korporationer; jag tycker fortfarande det är ganska ballt att man brydde sig om sånt i det spelet.

Erik

Rosen

Myrmidon
Behöver era rollpersoner/spelledarpersoner några särskilda kläder för att vara kompletta?

Jo... fast det beror mest på det där bild-tänkandet; har jag gjort ett "officiellt porträtt" av en RP (på papper eller i huvet) så har jag svårt att tänka mig den i någon annan stass.
Centralt för figuren minner jag mig bara att det har varit en gång - en gubbe i Traveller som hade som plot point att klä sig markant smaklöst (typ jättescarf över kortärmad buckskin-jacka, med latexbyxor, mc-handskar och stövlar av barockmodell, allt i olika grälla färger). Det var mode och urstiligt på hans hemplanet...

Och i Rolemaster hade vi ju en kvinnlig RP vars utrustningslista i sin helhet löd: "Stilig hatt". Det förblev en öppen fråga under kampanjens lopp om hon hade några mer kläder än det eller inte.
När RP:n dog fick hennes nästa gumma ordentlig klädsel inskriven i listan - och en chockrosa hatt med små pistaschgröna elefanter.

--
Åke

Rising

Vila i frid
kanske för att jag är så jävla Svensson i verkligheten, så jag gillar rollpersoner i höftskynken.
Det kan iofs vara ett annat av dina särdrag som ligger bakom den förkärleken... :^)

Mutant Chronicles hade ett gäng noter om modet bland olika korporationer; jag tycker fortfarande det är ganska ballt att man brydde sig om sånt i det spelet.
Ja! Jag kommer ihåg någon bild med olika varianter på kostymer för de olika korporationerna, och liksom, innan jag såg det hade jag knappt ens tänkt på att kostymer kunde se olika ut. Det är kanske lite synd att just den sidan av MC är den som påverkade mig mest och den som jag helst skulle ha velat se utvecklad ytterligare.

Jag kommer sno idén med varianter av kläder bredvid varandra i något av mina rollspel.

Johan K

Gammal & dryg
Hur är det egentligen på klädesfronten? Behöver era rollpersoner/spelledarpersoner några särskilda kläder för att vara kompletta?
Naeee, det skule jag nog inte vilja säga...
Dock så brukar jag mest klä dem i "äventyrarkläder". Det funkar för det mesta, för min del iaf..
Dock så kan det vara kul att kuna klä upp sin karaktär inimellanåt.

Basenanji

Postd20modernist
Sååå viktigt!

IRL är jag alla klädfabrikanters mardröm.

Jag bryr mig aldrig om vad jag har på mig, förutom när jag verkligen måste(=läs 'spelar jazzmusik på företagsfest').

Jag hatar att köpa kläder.

Men när det är rollspel måste alla karaktärer oavsett om jag är SL eller inte beskrivas med sina yttre attribut och accessoarer (stavade jag rätt?!). Kläder, cigarettmunstycken, pilot-solglajjor etc hjälper inte bara till att ge en bild av karaktären, utan säger också hur denne är. Man följer vissa klädkoder, eller kanske bryter mot dem? På detta enkla vis kan man ge sin karaktär lite mer 'kött på benen', trots att det nog är och förblir Hannibal Lecter& co:s ystra klädsmak. Att ha någon annans kött som kläder...

Mina karaktärers kläder beskrivs noga- och ofta så noga att mina medspelare tröttnar. Men det käns ändå bra att kunna beskriva hur han/hon ser ut och vad denne har på sig. Ofta kan kläderna bli mitt sätt att visa hur speciell min karaktär är, trots att den i alla andra sammanhang skulle beskrivas som hopplöst 'ospännande'.

/Basenanji

Ulfgeir

Swashbuckler
Varierar lite med vilket spel, jag spelar, men visst jag lägger ofta stor vikt vid att beskriva en karaktärs kläder. Karaktären får en viss stil som är hans/hennes egen. Intressanta är att jag lägger vanligtvis betydligt mer vikt vid klädseln i fantasy-spel än i nutidsspel. (ja jag får räkna in GURPS Steampunk som nutidsspel här). Kan ha att göra med att i nutidsspel så har karaktärerna betydligt fler plagg kläder.

Exempel. Min karaktär i GURPS Steampunk, där är det liksom ointressant att veta exakt vilken färg hon har på sig på den klänning hon har på sig just för dagen, däremot är det väldigt mycket mer intressant att veta den generella stilen (bustle, smärt midja, korsett, gigot-ärmar etc... för att inte tala om accessoirer som en reticule och ett paraply). Här finns ju då fördelen att man kan titta på foton.

/Ulfgeir

Lindenius

Swashbuckler
Klädblind

Jag tycker absolut det är viktigt med kläder på rollkisarna. Tyvärr har jag någon form av klädblindhet eller klädanalfabetism om man så vill. Jag kan inte beskriva kläder i ord. Jag har ingen aning om vad olika klädesplagg heter och när jag hör ett klädesplaggnamn blir jag alltid osäker på hur ett sådant plagg ser ut.

Skitjobbigt.

//erik. grå sockar, blå jeans och en blå huvtröja.

Yheela_UBBT

Veteran
Jag anser inte mina RP's vara fullständiga utan MINST ett ombyte...
Gärna vardagskläder, två uppsättningar, sedan festkläder, en uppsättning, och sist men inte minst extra underkläder.
Jag menar, hur GÖR ni då kläderna gått sönder i striden...
Sätter er och syr lite eller gör det enkla: byter till nästa uppsättning.

Gladast är jag då jag har fått in två kläduppsättningar i en utstyrsel (överklänning, kjol, blus = klänning/kjol och blus).

Hjalle

Swashbuckler
Jag sätter mig iallafall och syr när kläderna har pajat. Det är för coolt för att skippas. Dessutom... Tja, då när man varit i strid (eller, troligare: röjt) så är kläderna passé. Om man inte lappar dem lite, och det gör man (åtminstone mina karaktärer).

-Hjalle, sydda appropå det klart sina byxor till ett lajv imorgon idag...

Marukusu

Hero
"Dessutom... Tja, då när man varit i strid (eller, troligare: röjt) så är kläderna passé. Om man inte lappar dem lite, och det gör man (åtminstone mina karaktärer)."

Du påstår alltså att blodstänk, damm, lera och bar hud är passé? Vad har min herre för stil egentligen?!

- Marukusu, röjer i sin röda kimono (nerpissad och -blodad, lökig, uppcuttad och utan vänsterärm...så som det ska vara).

Hjalle

Swashbuckler
Stort hål, lera, blod, damm och bar hud... Hm, ja passé. :gremwink:
Fast annars är jag (ö)känd för mina svettiga paltor som alla tycker är passé.

-Hjalle, har ganska hela kläder iallafall.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kläderna gör mannen....

Klart att kläderna gör rollpersonen och det är kanske även på det sätt som dina medspelare får en klar bild över vem det är. Klädstilen skall ju förmedla den känsla av rollpersonen som dina medspelare bör ha om honom eller henne. Precis som det alltid kommer att vara när det gäller klädval.

Sen finns det ju ytterliggare ett fint moment i rollspelandet. Under kampanjspelandet så har ju SL en bra möjligthet att lura av RPna alla crediter eller guldmynt de ärligen har tjuvat till sig under sina bunker- eller grottröjsdagar. För om sanningen skall fram så är rollpersonerna lika köpglada som vilken rik tölp som helst.

"Schyssta boots du hittat!"
" Japp! Endast 24975:- creds på Tyranny For You. Och då har de inbyggd ID-bricka också."

MrG

Swashbuckler
Klart att kläder är en viktig detalj! En hel del slps har jag till och med gett extra karaktär med just klädstilar.

Och när jag har haft som mest lyx har jag haft spelare som gett illustrationer av alla karaktärer (inklusive min rockkampanj, där det var en ny karaktär per spelkväll)

Nu är jag visserligen lite klädmedveten till vardags också...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Nude?

Nope. Men jag måste erkänna att de mest effektiva beskrivningar på kläder har tillkommit när jag och maken spelat solospel och då är det han som beskrivit vad som finns att tillgå i garderoben för min karaktär, dvs när han lett solospelet. I andra fall så har jag som senast beskrivit en grymm röd sidenklädnad som min makes karaktär bar som sist i ett solotillfälle. Nåja.

Jag tycker klädbeskrivning är oerhört viktigt. Exempelvis om man spelar lite hovintrig så kan det vara intressant att veta att ens rollperson bär en klänning typ renessans med korrekt korsettering, vilket innebär att hon i princip kan glömma att gömma något i urringningen - om det nu inte är där när korsetten snörs åt, för utrymme finns inte... :gremsmile:

På de sista åren har jag dock glömt att beskriva utrustningen, jag har spelat Eon tämligen mycket och då har det blivit slentriantagning enligt mönster; Arbetskläder (lämplig för yrket), vinterkläder och finkläder. Visserligen finns enklare beskrivning av vad som ingår i dessa, men observera att denna beskrivning är liksom fallet i hygienutrustning i samma spel är gjort för (överaskande?) MÄN. I slutändan blir det alltså att man har ett standardkit för rollpersonen. Likadant är det i Neotech, där visserligen världen erbjuder UNISEX mode men... ni vet... ni som har spelen, tänk efter själva ett ögonblick.

Visst skulle jag kunna göra en fullständig beskrivning av kläderna... men i alla fall.

Så har vi då det strålande uttrycket
Kläderna gör mannen
VIlket iofs är mycket sexistiskt men det skiter vi i. Vad jag vill komma till är ju att just den klädesstil man väljer till sin rollperson avgör var i samhället som den hör hemma. Alltså är det inte bara av vikt vilken brynja man har på sig för att skydda sig. Jag tror att det är många som någon gång överrustat sig utan att tänka på om det passar sig för en köpman att ha helplåt. :gremsmile: Likadant när det gäller kläder. Låt oss säga en fantasyvärld med mycket kontakt med medeltiden så är det kanske inte korrekt om en dräng bär siden! Det sänder lite fel signaler.

Min allra första RP, i tidernas begynnelse, hm... ok, min andra RP. (den första var en människa i rolemaster som jag inte var med speciellt länge) Var i vilket fall som helst en Svartråtta och hon hade höga stövlar (mästerkattenstuk) hatt med fjäder, pösskjorta och väst och byxor med hål för svansen. Västen täcktes av någon form av jacka (i läder, enda rustningen hon hade) Visst stred hon mot allt möjligt, men med de kläderna och min osäkerhet i rollspel så var hon en enastående karaktär. Försiktig, nyfiken och allmänt galen. :gremsmile:

Så kläderna gör verkligen mannen/kvinnan/råttan/misslan/tjuven/prinsessan

:gremsmile:

liftarn

Veteran
Aargh... Jag är fullständigt allergisk mot barbarer i pälshöftskynken. Jag tycker precis lika illa om det som om brynjebikinis. Sådant hör endast hemma i parodier.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kläderna tycker jag är väldigt viktiga, eftersom de ofta säger mer om vem en rollperson är än hans utseende kan göra. Jag ser alltid till att veta hur mina rollperson går klädda, liksom de spelledarpersoner jag spelar. Det behöver inte vara oändligt detaljerat, en generell bild av hans klädstil räcker bra. Jag är ändå inte tillräckligt insatt i mode och kläder för att kunna göra några riktigt nyanserade beskrivningar, i alla fall inte i ett nutidsrollspel.

/tobias

Nightowl

Champion
Ringbrynjebikinis rockar ju fett! "Realistiska" rustningar bör däremot bara förekomma i historiska avhandlingar.

Det enda felet med dem är att de är sexistiska, dvs bara tjejer kan ha dem vilket är diskriminerande mot folk med snopp.

Lyckligtvis finns det ju alternativ:

Erik

Nightowl

Champion
Det kan iofs vara ett annat av dina särdrag som ligger bakom den förkärleken...
Bah, jag gillar brudar som ser ut som Red Sonja eller Pocahontas också (vem fan bryr sig om makeup, ge mig en krigsmålad tjej anyday) och min pojkvän fattar inte alls min fascination för Conan och Crazy Horse.

Erik

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Kläder och kläder?

Hrrm... men allvarligt vad är det för fel med realistiska rustningar. De kan var oerhört läckra juh!

Jag för min del avskyr allt vad ringbrynjebikinis vill vara. De är inte praktiska (om man nu inte har för avsikt att skaffa solbränna på alla delar av kroppen med ett "rutigt" mönster på somliga), de skyddar inte (annat än i vild fantasi), de är extremt fula och osexiga....

Nåväl, de fyller ju en funktion förståss... att ge en imaginär bild som passar en genre som fastnat i pojkrum och det förflutna (med stort F). Jag vill gärna se nya alternativ till sexifierade rustningar (oavsett kön och önskemål) som gärna är fullt användbara och fyller en funktion. Jag tycker det är dags med reella trevliga och sexiga alternativ. :gremsmile:

Observera, jag är bara delvis ironisk. Jag menar faktiskt allvar också, jag har tröttnat på förlegade ideal som mer håller ihop med Röd Sonja och liknande. Det vore kul om man kunde göra filmer, serier, böcker och rollspel som inte fastnat i "växten". :gremfrown: