Nekromanti Klan fokus: Tremere

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Tremere:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OMvGkBdV_OU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OMvGkBdV_OU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

"It is as if someone embraced a bunch of D&D nerds and told them that their spells where real."

Tremere har en komplicerad bakgrundshistoria som sträcker sig ända baks till Ars magica, ett spel som inte ens är en del av World of darkness. De har också en massa kopplingar till Mage: the acension. Men fuck that shit, det här är vad du behöver veta: Tremere och hans polare var trollkarlar som ville bli odödliga. Så de fångade och experimenterade på vampyrer från klan Tzimisce och använde deras blod till att göra sig själv till vampyrer med rejält låg generation. När de sedan blivit vampyrer diableriserade Tremere Saulot som var den mesigaste antedevulvianen ( förutom Augusis Giovanni, men han gäls inte) och gjorde om blodlinjen till en klan. Oh, och eftersom deras magi slutade fungera när de blev vampyrer skapade de ny blodmagi.

Tremere vampyrer i nutid är kopplade till en extremt sammanhållen klan med klara strukturer ända upp till Tremere själv. Klan Tremere är tekniskt sätt en del av Cammarillan men är egentligen mer sin egen sekt än någonting annat. De upprätthåller sin position med sin blodmagi och hotet om sin blodmagi.

Men Tremere är inte sin blodmagi. Även om många ser dem som trollkarls klanen så är det inte egentligen kärnan av deras koncept. Själva essensen av klan Tremere är är att de är superskurkar. De vill ta över världen och är utstuderade jäklar, de använder magi eftersom magin är det effektivaste verktyget för att ge dem makt men de är lika beredda att används vilka andra verktyg som helst för att nå sina mål. Kejsaren från Star Wars hade varit en bra Tremere.

Discipliner: Det här är vad jag pratar om! Tre discipliner som helt och hållet passar klanen. Auspex för att lära sig andras hemligheter, dominate för att kontrollera och härska och Thaumaturgy för att skrämma och döda. Perfekt tematiskt och roligt att spela med.

Bra koncept bakom Tremere vampyrer jag sett: Politikern som använder hotet och ryktena om Thaumaturgy för att nå sina mål utan att egentligen kunna någon blodmagi.

Koncept jag aldrig vill se igen: Den perfekta tjänaren till klanen som växt upp i ett chapterhouse och tränats från födseln till att bli den perfekta magikern och den perfekta agenten för klanen. Tråkigt och ganska stor Mary sue risk. Ha lite personliga motiv!

Klädsel: Jag är trött på färgkombinationen svart och rött som nästan alla Tremer karaktärer verkar ha. Kvinnliga Tremere brukar ha klänningar i färgerna och manliga Tremere brukar ha en röd skjorta med en svart kavaj. Det är en stereotyp helt utan en anledning. En Tremere kan klä sig precis hur som helst ute bland folk. Visst, kåpor och grejer har man när man är i sin haven eller på en av klanens tillställningar men ute på stan? Ute på stan kan en Tremere ha en t-shirt och jeans. Jag gillar när man speglar magin ens karaktär utöver i kläderna, håller man på med Hermeneutik kan man ha en periodiska systemet tröja och håller man på med hypnos kan man ha en ljusblå kostym designad att få folk att slappna av.

Eller så kan man klä sig som en historieprofessor, det fungerar också.

Embrace: Analytiska sinnen är efterfrågade av klanen. En bakgrund inom okultism är inte en nackdel men är inte heller allt klanen går efter. Schack spelare, utredare, programmerare och historiker är vanliga val. Så ja, Tremere rekryterar mest nördar.

Varför är Tremere den bästa klanen att spela?: Eftersom du alltid kommer att ha något att göra. Klanens struktur gör att det alltid är någon ovanför dig som vill ha någonting gjort. Du kan också hitta på dina egna projekt för att försöka höja din egen status och position inom klanen och eftersom blodmagi gör dig användbar till alla. Det är lätt att spela sociala spel när alla är skyldig dig tjänster.

Men den riktiga anledningen är att du vill spela en superskurk, knyt näven och skratta ditt ondaste skratt medan du gör ditt bästa för att erövra världen!

Recca

Femme Fatale
En favoritklan för mig. :gremsmile:

Kan inte peka på något särskilt men jag gillar helheten av dem.

Cissi

Up to no good.
Magiker har aldrig tilltalat mig att spela i rollspel. Inte i någor form av rollspel. Jag tror det beror på att jag ser magi lite som fusk.
Så jag gillar inte klan Tremere. Jag tycker klanens koncept är tråkigt och tilltalas inte ett dugg av det. Jag skulle nog aldrig spela en tremere.

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:
Magiker har aldrig tilltalat mig att spela i rollspel. Inte i någor form av rollspel. Jag tror det beror på att jag ser magi lite som fusk.
Så jag gillar inte klan Tremere. Jag tycker klanens koncept är tråkigt och tilltalas inte ett dugg av det. Jag skulle nog aldrig spela en tremere.
Jag gillar att Tremere själva ser sin magi som fusk och är helt bekväma med att vara fuskare. Det är verkligen ändamålen helgar medlen :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Cissi said:
Jag gillar att Tremere själva ser sin magi som fusk och är helt bekväma med att vara fuskare. Det är verkligen ändamålen helgar medlen :gremlaugh:
En del av pathsen är mycket riktigt fusk. Framförallt tänker jag på Focused mind-pathen. Femman där är helt sjuk. Finns några väldigt fubbiga ritualer också.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
Cissi said:
En del av pathsen är mycket riktigt fusk. Framförallt tänker jag på Focused mind-pathen. Femman där är helt sjuk. Finns några väldigt fubbiga ritualer också.
Jag måste erkänna att jag har noll koll på Tremere magierna utanför Path of blood och Lure of flames. Det är fullt möjligt att reglerna är trasiga, men jag är inte regel killen så har det inte dykt upp i ett av mina spel har jag inte märkt det.

Vad gör de du specifikt nämnde?

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Recca said:
God45 said:
Cissi said:
Jag måste erkänna att jag har noll koll på Tremere magierna utanför Path of blood och Lure of flames. Det är fullt möjligt att reglerna är trasiga, men jag är inte regel killen så har det inte dykt upp i ett av mina spel har jag inte märkt det.

Vad gör de du specifikt nämnde?
Femman är Perfect Clarity. Spendera en blod. För en scen så har du 2 tärningar till din fördel på typ allt (alla dina actions, +2 tärningingar. Alla försök att använda presence eller dominate på dig och de får två tärningar mindre). Ovanpå det är du fullständigt immun mot frenzy och rotschreck.

God45

#PrayersForBahakan
Den är nu bannad från alla vampire spel jag kör i framtiden. Tack så mycket för infon :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Den är nu bannad från alla vampire spel jag kör i framtiden. Tack så mycket för infon :gremsmile:
4an i pathen ger att man kan använda två stycken magier på en gång (dual thought). Så om man har lure och typ levinbolt så kan man skjuta på två olika personer med två olika magier eller elda en person två gånger på samma turn. Riktigt mäktigt men jag tycker den är okay ändå. Kanske att man kan göra så att Dual thought ligger på femman och att fyran är en nerfad variant av ursprungliga femman.

Och det är förresten inte +2 dice utan -2 på alla difficulties, vilket är typ jättemycket fetare än +2 dice.

Mukwa

Swashbuckler
Path of blood lvl 3... Sänk din generation till antediluvian och spendera blod som du själv önskar. Varför inte använda Path of blood lvl 2 för att totalt dränera någon elaking...

Still, bästa klanen med coolaste storyn. Det är dessutom en mångdimensionell klan med stort utrymme för olika slags karaktärer. Även om pyramiden kommer låsa spelaren.

Also är det den tråkigaste klannackdelen ever också... eftersom de inte har någon alls. De är bundnda till klanen, men det blir de med initiationsriten, inte embrace. Byt.

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Path of blood lvl 3... Sänk din generation till antediluvian och spendera blod som du själv önskar. Varför inte använda Path of blood lvl 2 för att totalt dränera någon elaking...

Still, bästa klanen med coolaste storyn. Det är dessutom en mångdimensionell klan med stort utrymme för olika slags karaktärer. Även om pyramiden kommer låsa spelaren.

Also är det den tråkigaste klannackdelen ever också... eftersom de inte har någon alls. De är bundnda till klanen, men det blir de med initiationsriten, inte embrace. Byt.
Embrace ger en level 1 bloodbond en liten stund...

Permanent bloodbond så att de inte ska va dumma mot sin egen klan är ju tematiskt väldigt passande för klanen, men det kan säkert bli fel i rollspel om man som SL inte vet vad man gör.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Mukwa said:

Permanent bloodbond så att de inte ska va dumma mot sin egen klan är ju tematiskt väldigt passande för klanen, men det kan säkert bli fel i rollspel om man som SL inte vet vad man gör.
Personligen ser jag en väldigt svar klansvaghet som en ursäkt att ge dem visioner av att ha tre ögon och grejer när salubris blir inblandade...

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Recca said:
Mukwa said:

Personligen ser jag en väldigt svar klansvaghet som en ursäkt att ge dem visioner av att ha tre ögon och grejer när salubris blir inblandade...
"svar"?

Jag förstår inte alls meningen. Förklara dig god45 innan jag hugger av dina spindelben och matar min vozdh med dem!

God45

#PrayersForBahakan
Där skulle stå "Svag klansvaghet" men jag är trött och skrev slarvigt :gremtongue:

Mukwa

Swashbuckler
Ja, jag är inte emot själva blood bond till klanen. Det är mycket riktigt passande och fräsigt. Det jag motsätter mig är att alla andra klaner får sina nackdelar vid embrace, medan klan Tremere är supervampyrer utan nackdelar. En Anark-Tremere är t ex helt utan någon nackdel som kommer med blodet (däremot är de fett fruktade, utstötta och går splaff om en Magus så mycket som tittar på dem).

God45

#PrayersForBahakan
Mukwa said:
Ja, jag är inte emot själva blood bond till klanen. Det är mycket riktigt passande och fräsigt. Det jag motsätter mig är att alla andra klaner får sina nackdelar vid embrace, medan klan Tremere är supervampyrer utan nackdelar. En Anark-Tremere är t ex helt utan någon nackdel som kommer med blodet (däremot är de fett fruktade, utstötta och går splaff om en Magus så mycket som tittar på dem).
Grejen är ju att Tremere klanen ÄR supervampyrer. De är skapade med hermetisk magi innan technocraterna fuckade upp den för alla och en del av processen som gjorde dem till vampyrer gjorde dem till en del av den statiska verkligheten. Tremere och Goatrix och rådet av sju är inte ens embracade. De gjorde sig själv till vampyrer av en lägre generation än vampyrerna de fångade och experimenterade på var. Goatrix gjorde sig själv till en 4 generationens vampyr helt utan sire.

Så jag tycker att det här är ett smidigt sätt att ge dem en spelteknisk svaghet utan att de egentligen har en svaghet. För de bör inte ha en svaghet genom embrace.

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Mukwa said:
Grejen är ju att Tremere klanen ÄR supervampyrer. De är skapade med hermetisk magi innan technocraterna fuckade upp den för alla och en del av processen som gjorde dem till vampyrer gjorde dem till en del av den statiska verkligheten. Tremere och Goatrix och rådet av sju är inte ens embracade. De gjorde sig själv till vampyrer av en lägre generation än vampyrerna de fångade och experimenterade på var. Goatrix gjorde sig själv till en 4 generationens vampyr helt utan sire.

Så jag tycker att det här är ett smidigt sätt att ge dem en spelteknisk svaghet utan att de egentligen har en svaghet. För de bör inte ha en svaghet genom embrace.
Jag tycker gott medfödd hybris kan va deras svaghet. :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
Mukwa said:

Jag tycker gott medfödd hybris kan va deras svaghet. :gremlaugh:
Det hade varit perfekt :gremlaugh:

Också passande med tanke på vad som händer med dem under Gehenna.

Mukwa

Swashbuckler
Ja, men blodet de använde var Tzimisce och lite Gangrel. Något åt deras håll hade varit passande som klannackdel, rent storymässigt iaf.