God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,550
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på klan Tremere:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OMvGkBdV_OU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OMvGkBdV_OU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
"It is as if someone embraced a bunch of D&D nerds and told them that their spells where real."
Tremere har en komplicerad bakgrundshistoria som sträcker sig ända baks till Ars magica, ett spel som inte ens är en del av World of darkness. De har också en massa kopplingar till Mage: the acension. Men fuck that shit, det här är vad du behöver veta: Tremere och hans polare var trollkarlar som ville bli odödliga. Så de fångade och experimenterade på vampyrer från klan Tzimisce och använde deras blod till att göra sig själv till vampyrer med rejält låg generation. När de sedan blivit vampyrer diableriserade Tremere Saulot som var den mesigaste antedevulvianen ( förutom Augusis Giovanni, men han gäls inte) och gjorde om blodlinjen till en klan. Oh, och eftersom deras magi slutade fungera när de blev vampyrer skapade de ny blodmagi.
Tremere vampyrer i nutid är kopplade till en extremt sammanhållen klan med klara strukturer ända upp till Tremere själv. Klan Tremere är tekniskt sätt en del av Cammarillan men är egentligen mer sin egen sekt än någonting annat. De upprätthåller sin position med sin blodmagi och hotet om sin blodmagi.
Men Tremere är inte sin blodmagi. Även om många ser dem som trollkarls klanen så är det inte egentligen kärnan av deras koncept. Själva essensen av klan Tremere är är att de är superskurkar. De vill ta över världen och är utstuderade jäklar, de använder magi eftersom magin är det effektivaste verktyget för att ge dem makt men de är lika beredda att används vilka andra verktyg som helst för att nå sina mål. Kejsaren från Star Wars hade varit en bra Tremere.
Discipliner: Det här är vad jag pratar om! Tre discipliner som helt och hållet passar klanen. Auspex för att lära sig andras hemligheter, dominate för att kontrollera och härska och Thaumaturgy för att skrämma och döda. Perfekt tematiskt och roligt att spela med.
Bra koncept bakom Tremere vampyrer jag sett: Politikern som använder hotet och ryktena om Thaumaturgy för att nå sina mål utan att egentligen kunna någon blodmagi.
Koncept jag aldrig vill se igen: Den perfekta tjänaren till klanen som växt upp i ett chapterhouse och tränats från födseln till att bli den perfekta magikern och den perfekta agenten för klanen. Tråkigt och ganska stor Mary sue risk. Ha lite personliga motiv!
Klädsel: Jag är trött på färgkombinationen svart och rött som nästan alla Tremer karaktärer verkar ha. Kvinnliga Tremere brukar ha klänningar i färgerna och manliga Tremere brukar ha en röd skjorta med en svart kavaj. Det är en stereotyp helt utan en anledning. En Tremere kan klä sig precis hur som helst ute bland folk. Visst, kåpor och grejer har man när man är i sin haven eller på en av klanens tillställningar men ute på stan? Ute på stan kan en Tremere ha en t-shirt och jeans. Jag gillar när man speglar magin ens karaktär utöver i kläderna, håller man på med Hermeneutik kan man ha en periodiska systemet tröja och håller man på med hypnos kan man ha en ljusblå kostym designad att få folk att slappna av.
Eller så kan man klä sig som en historieprofessor, det fungerar också.
Embrace: Analytiska sinnen är efterfrågade av klanen. En bakgrund inom okultism är inte en nackdel men är inte heller allt klanen går efter. Schack spelare, utredare, programmerare och historiker är vanliga val. Så ja, Tremere rekryterar mest nördar.
Varför är Tremere den bästa klanen att spela?: Eftersom du alltid kommer att ha något att göra. Klanens struktur gör att det alltid är någon ovanför dig som vill ha någonting gjort. Du kan också hitta på dina egna projekt för att försöka höja din egen status och position inom klanen och eftersom blodmagi gör dig användbar till alla. Det är lätt att spela sociala spel när alla är skyldig dig tjänster.
Men den riktiga anledningen är att du vill spela en superskurk, knyt näven och skratta ditt ondaste skratt medan du gör ditt bästa för att erövra världen!
Den här gången fokuserar vi på klan Tremere:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OMvGkBdV_OU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/OMvGkBdV_OU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
"It is as if someone embraced a bunch of D&D nerds and told them that their spells where real."
Tremere har en komplicerad bakgrundshistoria som sträcker sig ända baks till Ars magica, ett spel som inte ens är en del av World of darkness. De har också en massa kopplingar till Mage: the acension. Men fuck that shit, det här är vad du behöver veta: Tremere och hans polare var trollkarlar som ville bli odödliga. Så de fångade och experimenterade på vampyrer från klan Tzimisce och använde deras blod till att göra sig själv till vampyrer med rejält låg generation. När de sedan blivit vampyrer diableriserade Tremere Saulot som var den mesigaste antedevulvianen ( förutom Augusis Giovanni, men han gäls inte) och gjorde om blodlinjen till en klan. Oh, och eftersom deras magi slutade fungera när de blev vampyrer skapade de ny blodmagi.
Tremere vampyrer i nutid är kopplade till en extremt sammanhållen klan med klara strukturer ända upp till Tremere själv. Klan Tremere är tekniskt sätt en del av Cammarillan men är egentligen mer sin egen sekt än någonting annat. De upprätthåller sin position med sin blodmagi och hotet om sin blodmagi.
Men Tremere är inte sin blodmagi. Även om många ser dem som trollkarls klanen så är det inte egentligen kärnan av deras koncept. Själva essensen av klan Tremere är är att de är superskurkar. De vill ta över världen och är utstuderade jäklar, de använder magi eftersom magin är det effektivaste verktyget för att ge dem makt men de är lika beredda att används vilka andra verktyg som helst för att nå sina mål. Kejsaren från Star Wars hade varit en bra Tremere.
Discipliner: Det här är vad jag pratar om! Tre discipliner som helt och hållet passar klanen. Auspex för att lära sig andras hemligheter, dominate för att kontrollera och härska och Thaumaturgy för att skrämma och döda. Perfekt tematiskt och roligt att spela med.
Bra koncept bakom Tremere vampyrer jag sett: Politikern som använder hotet och ryktena om Thaumaturgy för att nå sina mål utan att egentligen kunna någon blodmagi.
Koncept jag aldrig vill se igen: Den perfekta tjänaren till klanen som växt upp i ett chapterhouse och tränats från födseln till att bli den perfekta magikern och den perfekta agenten för klanen. Tråkigt och ganska stor Mary sue risk. Ha lite personliga motiv!
Klädsel: Jag är trött på färgkombinationen svart och rött som nästan alla Tremer karaktärer verkar ha. Kvinnliga Tremere brukar ha klänningar i färgerna och manliga Tremere brukar ha en röd skjorta med en svart kavaj. Det är en stereotyp helt utan en anledning. En Tremere kan klä sig precis hur som helst ute bland folk. Visst, kåpor och grejer har man när man är i sin haven eller på en av klanens tillställningar men ute på stan? Ute på stan kan en Tremere ha en t-shirt och jeans. Jag gillar när man speglar magin ens karaktär utöver i kläderna, håller man på med Hermeneutik kan man ha en periodiska systemet tröja och håller man på med hypnos kan man ha en ljusblå kostym designad att få folk att slappna av.
Eller så kan man klä sig som en historieprofessor, det fungerar också.
Embrace: Analytiska sinnen är efterfrågade av klanen. En bakgrund inom okultism är inte en nackdel men är inte heller allt klanen går efter. Schack spelare, utredare, programmerare och historiker är vanliga val. Så ja, Tremere rekryterar mest nördar.
Varför är Tremere den bästa klanen att spela?: Eftersom du alltid kommer att ha något att göra. Klanens struktur gör att det alltid är någon ovanför dig som vill ha någonting gjort. Du kan också hitta på dina egna projekt för att försöka höja din egen status och position inom klanen och eftersom blodmagi gör dig användbar till alla. Det är lätt att spela sociala spel när alla är skyldig dig tjänster.
Men den riktiga anledningen är att du vill spela en superskurk, knyt näven och skratta ditt ondaste skratt medan du gör ditt bästa för att erövra världen!