Re: Koldioxid och Fox
Kärnkraften är ju dock antagligen, och möjligtvis tyvärr, inte framtiden
Det finns fyra stora energikällor:
1. Förbränning (fossila bränslen och pre-fossila bränslen)
2. Solenergi (här ingår alla de system som drivs av solen, dvs vattenkraft, vindkraft och solstrålning)
3. Kärnkraft
4. Geotermisk energi
OK, vi behöver en jäkla massa energi, och det behovet kommer att öka, rejält, efterhand som folkrika länder som Kina, Indien, Indonesien osv blir mer industrialiserade. Lura dig inte genom att tro att besparingar kan ändra detta, de kan på sin höjd minska ökningstakten litegrann. Vilka energikällor kan förse oss med en jäkla massa energi?
Förbränning
Ger ifrån sig koldioxid, och värre, kolväten. Är en ändlig resurs, även om man kan elda skog. Har fördelen att den är den enda energiformen som är någotsånär portabel, därav dess populäritet i transportsammanhang. Man kan rena den lite, men inte speciellt mycket mer än vad vi gör idag (en bil med kat ger nästa inte ifrån sig någonting), eftersom det hör till förbränningens natur och höga temperaturers natur att sådana ämnen bildas.
Solenenergi
De olika formerna av den är så olika att jag behandlar dem separat:
* Vattenkraft. Faktiskt en riktigt bra energikälla. Ren, ger massor av energi, hjälper till att hindra översvämningar. Problemen är att den funkar bara på några få ställen och är därför en begränsad resurs.
* Vindkraft. Dyr och löjligt ineffektiv. Har många risker, tex funkar de på vintern som en trebuchet som kan hösta iväg riktigt tunga isbitar hundratals meter. Inte driftsäker. Funkar bara när det blåser, vilket är ett problem eftersom elektrisk energi egentligen inte kan lagras i större mängder. Funkar inte som en lösning för annat än några få specialtillämpningar, och är totalt ointressant på global nivå.
* Solstrålning. Som vindkraften är den dyr och ineffektiv och producerar bara energi ibland. Också bara en fjuttig decimal tre meter till höger om decimaltecknet i den globala energibudgeten, och den har egentligen ingen chans att bli mer än marginellt bättre.
Kärnkraft
Genererar mer energi än någon annan energikälla, är ren när den funkar. Även när den inte funkar så har vi sett att även en stor läcka som Three Mile Island har minimal inverkan, och en total katastrof som Chernobyl har, i sammanhanget, mindre konsekvenser (50 döda (
enligt FN) är iofs inte bra, men jämfört med de löpande dödsfall som kommer av tex koleldning så är det inte ett dåligt alternativ). Oavsett vad motståndarna vill påskina så har vi ett tillförlitligt system för slutförvaring av avfallet, och mig veterligt har inte det klickat en enda gång, vare sig i Sverige eller något annat land. När man fått rätt på fusion så blir man dessutom av med såväl avfallsproblemet som risken för katastrofalt haveri.
Geotermisk energi
Kan potentiellt ge en hel del energi, men är egentligen bara praktiskt på några få ställen. Det finns också röster som fruktar att den kan påverka strömningarna i jordens inre, inte helt olikt hur man är rädd för att golfströmmen kan påverkas. Personligen tror jag den biten är nys, vi kan inte ta ut en bråkdel av den energi som puttar omkring kontinenter. Mycket forskning återstår innan den är praktiskt användbar utanför några få ställen i still med Island.
Som jag ser det så är det svårt nog att bli av med förbränning som energikälla. Blir vi utan kärnkraft så är vi rökta, den är det enda som har ens en chans att fylla ut tomrummet efter förbränningen. Vattenkraften är redan i princip utbygd och kan inte bidra med så mycket mer att det gör någon skillnad, vindkraft och solkraft är ett piss i havet, geotermisk energi är inte redo och det är tveksamt om den är användbar i stor skala. Vi har bara ett alternativ kvar, kärnkraft.
samt att det kan ha en del förgreningar i tillverkning som såklart drar till sig pappa Bush och hans posse.
Iran har hela tiden varit tydliga med att det bara handlat om civil energiproduktion, inte kärnvapen.
Ärligt talat tror jag inte att de har resurser att bygga kärnvapen. Titta på jänkarna, de byggde tre helt nya städer för att producera sina första kärnvapen, Sovjet byggde tio (japp 10!) nya städer för ändamålet. Att tro att Iran kan göra något sådant utan att det märks i Google Earth är naivt. Iran är ett framstående land tekniskt (tre egna stridsflygplan, en egen tank, superkaviterande torpeder osv, på många sätt ett av de mycket få små länder som kan matcha Sverige i inhemsk militär teknologi), men jag tror inte att de har kapacitet för kärnvapen. De andra mindre länder som lyckats har antingen haft sponsorer (israel, England, Frankrike) eller på annat sätt "lånat" kunskap (Pakistan). Iran har inte tillgång till någotdera (fast det är klart, idag kanske det räcker med Google för att hitta ritningar?).