Nekromanti Klimathotet

Troberg

Sinister eater
Re: Uppdatering(semi ot)

Som politiker fördelar resurser till.
Politikernas försök att manipulera vetenskapen genom resursallokering har jag redan avhandlat på annan plats i den här tråden.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Handlingsplaner

Vi har tänkt ganska mycket... eller ja kanske inte jag! Men världens forskare! Men du lyssnar inte på det de kommit fram till.

Men det är väl inte så konstigt kommandes från en som vill hämnas på träden för att de släpper pollen på din bil.

Vi argumenterar inte för okunnighet(men du tycks ignorera allt som krille sagt). Men det är ju jävligt lätt att sitta hemma i sin källare kuka och tycka. Istället för att verkligen jaga bevis utanför the great climate heist.

Nu lämnar jag den här diskutionen innan jag blir för förbannad.

Krille

Super Moderator

Korrelationen med infallande solstrålning?
Inräknad och avfärdad som större bidragande orsak.

Himalayas inverkan på monsunen?
Avfärdad.

Minskning av skogsareal?
Inräknad.

Där är meningarna delade. Det finns de som anser att det har att göra med att Himalaya har toppat ut och börjar sjunka igen.
Jag har inte sett en enda seriös artikel om den saken. Tvärtom så avfärdas den i allmänhet snabbare än kreationister sågas av seriösa forskare.

Topparna påverkar monsunen väldigt lite, utan det är framförallt högplatån som påverkar. Och den är kvar på samma höjd som förut, långt över monsunstråken.

Kollisionen mellan den indiska subkontinentalplattan och eurasiska plattan kommer för övrigt att pågå i gott och väl tio miljoner år till. Under den tiden så kommer subversionen fortsätta att tvinga upp Himalaya. Därefter kommer det ta ett antal miljoner år för att erodera ner högplatån till en höjd där det inte längre påverkar. Med ledning av Alpernas sjunkande nivå så borde det ta omkring 100 miljoner år.

Det finns en mycket viktig ledtråd till att monsunen inte påverkas av att Himalaya sjunker: Himalayas glaciärer. Om Himalaya hade slutat påverka så hade monsunvindarna stuckit vidare iväg norrut mot Centralasien, och deras vatten hade pressats ut ur molnen över högplatån istället för som idag över den indiska subkontinenten. Vi hade då sett ökad nederbörd i Himalaya med tillhörande glaciärtillväxt där.

Det gör vi inte. Tvärtom, de minskar.

Mycket har ändrats sedan dess. Man känner inte ens igen världskartan, den som driver havsströmmar, vind och klimatmönster.
Det beror på när du räknar. Räknar du iskärnorna från Antarktis och Grönland och sedimentkärnor så känner du definitivt igen världskartan. Som sagt var, den indiska kontinentens kollision med den eurasiska plattan började för femtio miljoner år sedan och pågår än, och det är den största enskilda förändringen under den tiden. Sedan kollisionen började har vi hunnit med 500 istider, och vi har detaljerade data om de sju senaste, då skillnaden på värdskartan var marginell. Genom data från dessa kan vi se hur klimatet förändrats globalt under varje period.

Vad gäller temperaturökningar och massutrotning så har vi en temperaturökning på sex grader i slutet på ferm-perioden. Det spelar inte så stor roll hur vindar och strömmar såg ut då: det är de som fördelar temperaturförändringen, de orsakar den inte. Och effekten av själva temperaturförändringen är tydlig: massutrotning.

Människan är helt enkelt för jäkla envis för att massutrotas.
Fram till dess kommer vi att ha fått se brutalt mänskligt lidande och ingrepp på mänskliga rättigheter i form av krig och svält

Plus att jag inte ännu fått svar på hur det kan komma sig att bara anhängare av klimathotsteorin är gifta med Tipper Gore.
Å andra sidan har ni Dubya Bush. 'Nuff said, liksom - kan man få kassare trovärdighet än så?

Troberg

Sinister eater

Vi har tänkt ganska mycket... eller ja kanske inte jag! Men världens forskare! Men du lyssnar inte på det de kommit fram till.
När forskarna är eniga så börjar vi närma oss något. Vi är dock inte där än.

Men det är väl inte så konstigt kommandes från en som vill hämnas på träden för att de släpper pollen på din bil.
Slå på humorfiltret.

Vi argumenterar inte för okunnighet(men du tycks ignorera allt som krille sagt).
Underligt, det låter som om ni gör det.

Jag ignorerar inte vad Krille säger, men jag påpekar sådant som jag inte anser stämmer. Vad är problemet?

Istället för att verkligen jaga bevis utanför the great climate heist.
Återigen, jag påstår ingenting, så bevisbördan ligger inte på mig. Det är de som påstår att spelreglerna på något sätt ändrats och gammal vetenskap inte längre håller som har bevisbördan. Jag behöver inte leta bevis.

Krille

Super Moderator
Enighet

När forskarna är eniga så börjar vi närma oss något. Vi är dock inte där än.
Jo, vi är där. Det är bara att prenumerera på Science, Scientific American och Nature och räkna artiklar, så har du till och med en siffra på enigheten.

Det är de som påstår att spelreglerna på något sätt ändrats och gammal vetenskap inte längre håller som har bevisbördan. Jag behöver inte leta bevis.
Spelreglerna har inte ändrats. En tes ligger framme och den stöds av observationer i verkligheten. Vill du se den falsifierad så får du falsifiera den genom att leta upp bevis som säger att den har fel. Precis som i all annan vetenskap.

Troberg

Sinister eater

Inräknad och avfärdad som större bidragande orsak.
(snip)
Avfärdad.
Av ena sidan, ja. Inte av andra.

Kollisionen mellan den indiska subkontinentalplattan och eurasiska plattan kommer för övrigt att pågå i gott och väl tio miljoner år till. Under den tiden så kommer subversionen fortsätta att tvinga upp Himalaya. Därefter kommer det ta ett antal miljoner år för att erodera ner högplatån till en höjd där det inte längre påverkar.
Nope, den har redan börjat sjunka i bakkanten.

Det finns en mycket viktig ledtråd till att monsunen inte påverkas av att Himalaya sjunker: Himalayas glaciärer. Om Himalaya hade slutat påverka så hade monsunvindarna stuckit vidare iväg norrut mot Centralasien, och deras vatten hade pressats ut ur molnen över högplatån istället för som idag över den indiska subkontinenten. Vi hade då sett ökad nederbörd i Himalaya med tillhörande glaciärtillväxt där.
Det är inte ens säkert att vi skulle ha monsunvindar utan Himalaya.

Vad gäller temperaturökningar och massutrotning så har vi en temperaturökning på sex grader i slutet på ferm-perioden. Det spelar inte så stor roll hur vindar och strömmar såg ut då: det är de som fördelar temperaturförändringen, de orsakar den inte. Och effekten av själva temperaturförändringen är tydlig: massutrotning.
Det var mycket som inte var jämförbart då, så jag tror att man ska vara försiktig med att dra slutsatser.

Å andra sidan har ni Dubya Bush. 'Nuff said, liksom - kan man få kassare trovärdighet än så?
Good point, fast han är ju snart ute.

Fram till dess kommer vi att ha fått se brutalt mänskligt lidande och ingrepp på mänskliga rättigheter i form av krig och svält
Visst, och det är därför det är så viktigt att vi vidtar väl avvägda och genomtänkta åtgärder för att undvika det, om det visar sig att åtgärder behövs. Lösa gissningar kan göra mer skada än nytta.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Punkt i deltråden

Fortsätt inte diskutera om ni blir upprörda, undvik personangrepp även om ni känner varandra och skriv inte inlägg på OT-forumet som handlar om era åsikter om regler, moderatorer eller något annat som har med sidans skötsel att göra.

Så låt denna deltråd dö och förbli död är ni snälla.

Troberg

Sinister eater
Re: Enighet

Jo, vi är där. Det är bara att prenumerera på Science, Scientific American och Nature och räkna artiklar, så har du till och med en siffra på enigheten.
Att man kan sätta en siffra på den innebär inte med automatik att den är representativ.

Spelreglerna har inte ändrats. En tes ligger framme och den stöds av observationer i verkligheten. Vill du se den falsifierad så får du falsifiera den genom att leta upp bevis som säger att den har fel. Precis som i all annan vetenskap.
Uppenbarligen har de ändrats om man ska tro på klimathotsanhängarna, annars skulle vi inte ha ett klimathot.

Att falsifiera den är en baggis och jag har redan lovat att bjuda på tårta om den inte falsifieras. Vänta sju år. Har Gore rätt så har vi ingen is kvar i arktis, har jag rätt så har vi is kvar.

Räkna lite på hur mycket energi som behövs för att smälta de ismängderna på så kort tid. Kort om att solen blir en nova så behöver inte jag bjuda på tårta.

Troberg

Sinister eater
Re: Uppdatering(semi ot)

Tror jag säkert du har... Politiker sätter vägen genom att fördela resurser... Dom är folkvalda. Om du tror att du genomskådat illuminati och du inte gillar det. Bilda ett nytt parti. Demokrati tror jag det kallas.
Skilj på politik och vetenskap, de är två ortogonala världar. Det som händer i ena ska inte beröra det som händer i andra. Politik handlar om tyckande, vetenskap om vetande, och det finns inga beröringspunkter mellan de åskådningarna.

Det är tex därför vi inte brukar rösta om vilket värde pi har, eller kommer med vetenskapliga lösningar på hur skatter ska fördelas.

Krille

Super Moderator
Monsuner och andra ösregn

Av ena sidan, ja. Inte av andra.
Andra sidan tror att Mars och Jordens Milankovitch-cykler är likadana och blandar ihop dem med solaktivitetscykeln.

Nope, den har redan börjat sjunka i bakkanten.
I bakkanten, ja, men inte i framkanten. Inte heller i den takt som behövs för att sänka högplatån under den nivån som krävs för att monsunvindarna ska fortsätta.

Den arabiska havsgrenen av sydvästmonsunen stoppas för övrigt inte upp av Himalaya (det är Bengalbuktens monsun som krockar med Himalaya), utan med Västra Ghat-bergen längs Indiens västkust, som når en höjd på 1200 meter. Himalaya-platåns 2000-3000 meter är mycket högre, och monsunvindarna når inte ens upp till mellannivån på 4000 meter och definitivt inte alplanden däröver. Och som sagt var, det är den platån som stoppar Bengalbuktens monsun, inte Arabiska havets monsun.

Det är inte ens säkert att vi skulle ha monsunvindar utan Himalaya.
Jodå. Det finns paleologiska bevis som visar att det fanns monsunvindar i området även för 50 miljoner år sedan, innan Indien kolliderade med Eurasien och formade Himalaya och den högplatån. Skillnaden var att monsuneffekten över Indiska plattan inte var lika stark, och att det var gott om årstidsberoende nederbörd även över Centralasien.

När Himalaya och högplatån uppstod så försvann nästan all nederbörd över delar av Centralasien och Ghobi och Taklamakan-öknarna tillkom, samtidigt som monsuneffekten över Indien förstärktes.

Visst, och det är därför det är så viktigt att vi vidtar väl avvägda och genomtänkta åtgärder för att undvika det, om det visar sig att åtgärder behövs. Lösa gissningar kan göra mer skada än nytta.
Säg mig på vilket sätt det skulle skada klimatet att dra ner på koldioxidutsläppet till den nivå som rådde före 1970? Jag har fortfarande inte fått någon vettig förklaring varför klimatet skulle gå åt helvete om vi minskar utsläppen till den nivån nu, med tanke på att den inte gick åt helvete under årtusenden innan dess med samma eller lägre nivåer.

Det enda du hittills har nämnt är ekonomiska effekter, men samtidigt är du villig att prova på meningslösa megaprojekt som att spärra in Australien som garanterat kommer att knäcka ekonomin.

Troberg

Sinister eater

sedan när var gore in forskare?
Exakt, han har aldrig varit det, ändå påverkar han forskare till att tycka som han.

Troberg

Sinister eater
Re: Monsuner och andra ösregn

Säg mig på vilket sätt det skulle skada klimatet att dra ner på koldioxidutsläppet till den nivå som rådde före 1970? Jag har fortfarande inte fått någon vettig förklaring varför klimatet skulle gå åt helvete om vi minskar utsläppen till den nivån nu, med tanke på att den inte gick åt helvete under årtusenden innan dess med samma eller lägre nivåer.
Klimatet? Troligen ingen större effekt.

Mänskligt lidande? Enormt. Därför måste vi vara säkra på att effekten blir sådan att det trots det lidande som orsakas blir mindre lidande totalt.

Frihetsinskränkningar? Också stora. Vi ser redan hur man kör över nationellt och personligt självbestämmande, men dessa ändringar kommer också att garantera att U-länderna förblir U-länder för överskådlig tid.

Det enda du hittills har nämnt är ekonomiska effekter, men samtidigt är du villig att prova på meningslösa megaprojekt som att spärra in Australien som garanterat kommer att knäcka ekonomin.
Ekonomiska effekter bekymrar jag mig inte nämvärt om, annat än de följdverkningar de kan få enligt ovan.

Krille

Super Moderator
Halv nova?

Att falsifiera den är en baggis och jag har redan lovat att bjuda på tårta om den inte falsifieras. Vänta sju år. Har Gore rätt så har vi ingen is kvar i arktis, har jag rätt så har vi is kvar.

Räkna lite på hur mycket energi som behövs för att smälta de ismängderna på så kort tid. Kort om att solen blir en nova så behöver inte jag bjuda på tårta.
Betrakta följande bild:

Den yttre gröngula linjen var Arktis minimum 1979 - så liten var istäcket då.

Den innersta röda linjen och den stora vita plätten är Arktis minimum från i år.

Det vill säga, sedan 1979 har hälften av Arktis is försvunnit. Vi borde enligt din utsaga haft en halv nova i himlen under de senaste trettio åren.

*tittar upp* ...tja, så enkelt var det falsifierat.

Det har gått fort också. Du ser den mörkgröna linjen? Där var isminimum för två år sedan, och det var rekord då. Det är tre miljoner kvadratkilometer is kvar idag, mot fyra miljoner år 2005. En miljon kvadratkilometer på två år blir en halv miljon kvadratkilometer per år, vilket blir sex år om nuvarande fart håller sig.

Krille

Super Moderator

Exakt, han har aldrig varit det, ändå påverkar han forskare till att tycka som han.
Nä, han sammanfattar och presenterar vad forskare tycker sedan tidigare. Forskare tyckte så där ganska långt innan Gore fick nobelpriset.

Det vill säga, vad han gör är att han omsätter vetenskap till politik.

Krille

Super Moderator
Kokt

Mänskligt lidande? Enormt. Därför måste vi vara säkra på att effekten blir sådan att det trots det lidande som orsakas blir mindre lidande totalt.
Med tanke på att det mänskliga lidandet också kommer att bli enormt om klimatanhängarna har rätt och ingenting görs åt saken, så är det väl mest en fråga om vad som blir värst.

Liksom, vilket mänskligt lidande tror du blir värst? Massutrotning, eller ditt klimatkramarskräckscenario?

Vi ser redan hur man kör över nationellt och personligt självbestämmande
I den mån jag ser den effekten så är det mest hos oljemaffian och terroristjägarna idag, dvs Dubya Bush med anhang. Det är inte klimatanhängarna som invaderar Irak för att komma åt oljan eller sätter upp globala avlyssningsnätverk för att hitta "terrists".

Tvärtom, just nu sitter klimatanhängarna och förhandlar om hur man ska göra något åt saken.

Vi ser redan hur man kör över nationellt och personligt självbestämmande, men dessa ändringar kommer också att garantera att U-länderna förblir U-länder för överskådlig tid.
Tvärtom, skulle jag vilja säga - ska vi göra något åt klimatproblemet så måste i-länderna ställa om sig till en koldioxidsnål ekonomi och teknologi, och dessutom exportera densamma till u-länderna. Vi måste helt enkelt göra koldioxidsnåla i-länder av dem och det utan steget via koldioxidslösande i-länder.

Annars är vi kokta, bokstavligt talat, i- som u-länder.

Krille

Super Moderator
Dubya vs Tipper

Good point, fast han är ju snart ute.
Du tror på fullaste allvar att han blir smartare eller kommer sluta att stödja sina polare i oljeindustrin om ett år och en månad?

Nä, han kommer flytta ut ur Vita Huset, men han blir knappast smartare eller mindre polers med oljehöjdarna bara för att han byter jobb och adress. Förmodligen får han ett par bibliotek uppkallade efter sig också, paradoxalt nog.

Så ni får nog dras med honom ett tag till.

Troberg

Sinister eater
Re: Halv nova?

Glöm inte att isen blir tjockare, temperaturen kallare och strömmarna svagare ju längre norrut du kommer.