Re: Induktiva utmaningar
"Nej, nej. Jag menar; det jag ville sätta fingret på var en särskild sorts induktiva utmaningar, mer specifikt sådana där lösningarna var generella beteenden från spelarnas sida."
Jag insåg egentligen det, men det var vad som mest
liknade en formulerad definition i ditt inlägg. Därför kom det med.
"Nja. Så här skulle jag vilja beskriva det:"
Jag visste väl att det här var värt att titta närmare på. Jag hoppas att du ursäktar om jag nedan stundtals blir allt för analt särskådande - målet är inte att såga, utan att förstå.
"Deduktiva resonemang är ett sätt att komma fram till slutsatser via en logisk process utifrån premisser. Det går utmärkt att vara hur deduktiv som helst utan att ha gjort minsta lilla observation från verkligheten."
Dessa två meningar ser jag som varandras motsatser. Utan observationer från verkligheten har man inga premisser.
En annan notering. Jag tror du hamnar lite fel när du exemplifierar med ett resonemang som utgår från att "alla rollspelare är töntar", eftersom "tönt" är både värdeladdat och en ren tolkningsfråga.
Karl Popper (jag namedroppar honom för att jag har för mig att du nämnt honom förut) utgick från att "alla svanar är vita", vilket kan motbevisas med en enkel observation - "men den svanen är svart". Det finns alltså jättemycket varken deduktion eller induktion kan ge svar på. I min applicering skulle detta påverka vilken typ av ställningstaganden man kan formulera.
"En typisk deduktiv utmaning är spelet Mastermind"
Jag håller med, det är en korrekt liknelse. Observation leder till allt mer precisa gissningar - tills dess man faktiskt inte gissar längre, utan är säker.
"Induktion är mer en procedur som handlar om att göra kvalificerade gissningar, och det går aldrig att bevisa slutsatserna man drar - hur många observationer man än gör"
Jodå, induktion kan sägas vara mer än bara gissningar på liknande grunder som deduktion gör det på. När det gäller ditt exempel beträffande solen, är stora delar av den moderna astronomins grunder stipulerat via induktion. Båda metoderna har en förmåga att alltid ha rätt (eller
mer rätt) i efterhand, så slutsatsen "Rising är full" ändras gången efter hans första practical joke till "Rising är full, såvida han inte spelar Allan".
En "deduktionist" skulle möjligtvis utsätta Rising för ett blåstest innan han formulerar sig - men den inledande misstanken, det som får honom att testa just Rising och inte labradoren, liknar den induktiva utgångspunkten väldigt mycket.
"Induktion handlar mycket mer om tolkning och kreativitet; att man räknar ut vad man egentligen ska titta efter i de observationer man utför"
Tolkning är alltid en oundviklig faktor vid observation - jag gissar mig till Risings tillstånd utifrån en tolkning av hans gång, hans beteende och hans urdruckna ginflaska, men anser att det faktum att han alltid bär Polarn och Pyret-jeans är ovidkommande. Vi pratar egentligen inte om deduktion vs. induktion längre, men i samtliga slutsatser - gissningar eller ej - gäller det sortera ut de samband man ser i det man observerar.
"Ice House-spelet Koan är ett utomordentligt induktivt spel, och induktiva utmaningar kräver nästan någon sorts hemlig information eller en spelledare för att de skall fungera i spel."
Berätta gärna mer om spelet. Är det ett online-spel är det dock inget jag själv kan testa på från denna skoldator.
"Särskilt induktiva utmaningar i rollspel är sådana där spelarna får göra gissningar och tolkningar utifrån observationer, undersökningar och utfrågningar; vilka inte hanteras (åtminstone inte helt och hållet) systemmässigt."
Jag antar att det mesta som sorteras under "det sociala spelet" brukar hamna här under. Där hamnar väl egentligen det mesta som håller sig utanför strid, spel, förgiftning, magi och de andra områderna regelsystem oftast håller sig till. Däremot tror jag att jag vid det här laget lyckats missförstå dig. Kanske antar du att det rör sig om en specifik form av gissningar och tolkningar?
"Så det är utifrån vad man får höra om den ansiktslöse mannen, och utifrån spelledarens pågående beskrivning av denne och skogen de vandrar genom, som spelarna måste avgöra om de vill följa efter honom eller fly ifrån honom. Men de har aldrig några garantier, enbart gissningar utifrån observationerna de gör."
Det låter väl egentligen inte vidare orginellt, eller? Hur skiljer sig detta från "så som det brukar se ut i vanliga fall"?
"Åtminstone är det så jag använder begreppen."
Ja, och jag försöker förstå. Jag har, utifrån mina kunskaper, svårt att se den direkta kopplingen till deduktion och induktion. Det blir för mig som om du använder dem för att beskriva någonting annat (skillnaden mellan rationell och intuitiv, kanske?). Jag vill fortfarande bidra till vad du efterfrågar i trådstarten, men denna del är fortfarande oklar för mig.
Synd att min tidigare applicering inte passar in, jag han bli en aning förtjust i den.