Nekromanti Knasigt högt barn- och studiebidrag

Gastono

Hero
Jag fick inte se en skymt av "mitt" barnbidrag när jag var liten - vill bara påpeka att inte alla gymnasieungdomar har fri tillgång till dessa pengar att köpa dunjackor och MP3-spelare för.
Medhåll, det var inte förrän ytterst nyligen jag gick över till att ta emot mitt studiebidrag för min del.
Det är en väldig skillnad faktiskt och det är bra påpekat.

Gastono

Hero
Re: Det gjorde jag även förut...

Lugnt, inte skall du behöva försvara dig för att du frågade.

Men jag vill också påpeka missvissningen i topicnamnet om barnbidrag och studiebidrag höjning.

Det är i själva verket ENBART barnbidraget som har höjts.
Alltså kommer vi som är 16 år och äldre och fortfarande kan njuta av studiebidraget inte ta del av höjningen som de som är under 16 har gjort.
Studiebidraget ligger kvar på 950:- även om vissa vill att studiebidraget också skall höjas som det brukar när barnbidraget höjs.
Det verkar dock som om studiebidraget skall höjas den kommande hösten?

ostro

Veteran
Lite klarhet om olika bidragsformer

Lite skillnader i bidrag. Eftersom jag märker att det råder lite oklarhet i tråden om vad som är vad.

Barnbidraget betalas ut till föräldrar för att de har varit duktiga och hjälper till att utöka sveriges befolkning. och för att barn är ganska dyra i drift.

Studiebidrag betalas ut till elever som går på gymnasiet. Det är alltså inte någonting som betalas till föräldrar för att deras ekonomi ska gå ihop. Det är dock upp till föräldrar att avkräva sina barn pengarna för inackordering hemma. Kan tilläggas att föräldrar är försörjningsskyldiga upp tills barnen är 20 år.

Studiemedel betalas ut till elever som studerar på gymnasienivå* från och med det år man fyller 20 år. Man har motsvarande 4 terminer att få bidrag för på gymnasienivå om man har avslutad gymnasieutbildning. Har man inte någon gymnasie utbildning får kan man få det beviljat i motsvarande 6 terminer.

Studiemedel betalas ut till studenter från och med det år de har fyllt 18 år. Studiemedlen beräknas veckovis och man har motsvarande 8 terminer som man kan få beviljat för.

Studiemedel består av av en bidragsdel och en lånedel. Bidrags delen är omkring 2500 och låne delen är omkring 4000. Från och med det år man har fyllt 25 kan man få en högre bidragsdel då förhållandet mellan bidrag och lån är ungefär omvänt.

Jag kan ta mig själv som exempel. När jag har betalat min hyra och mina räkningar så har jag någonstans mellan 800-1500 kvar. Då har jag ännu inte köpt någon mat, kläder eller studiematrial. Detta är de månader som jag har några pengar kvar. ibland har jag räkningar kvar att betala trots att jag inte har några pengar. det är härliga månader som telefon och tv-licens råkar sammanfalla. Då är det bara ringa och tigga att de inte skickar räkningen till inkasso.

Ibland har jag tur och kan låna av mor eller far.

Nyckeln i det hela är försörjningasskyldighet. Jag har med andra ord svårt att förstå varför någon som studerar på gymnasiet ska ha mer pengar när man inte har höjt Studiemedlen nämnvärt sedan slutet av 80-talet.

Ja det har skett en höjning med runt 200 kr sedan 2003 av lånedelen(tror jag), men det är vad man höjt studiebidraget under samma tid. studiebidraget har förövrigt höjts mer det med. Barnbidraget har höjts ännu mer om jag inte har fel.

Under 80-talet kunde man utan problem leva på sitt studiemedel och man höjde och sänkte det för att följa med löneutvecklingen. Detta för att man skulle ha ungefär lika mycket pengar. Under 90-talet ändrades det här. Man slutade höja studiemedlen vilket ledde till att studenter fick mindre pengar att leva för. Idag har ca 70% av alla studenter någon gång under det senaste året hamnat hos inkasso. Detta är en ökning mot förut. Det beror inte enbart på att de är unga och ovana vid att hantera pengar. Det beror till största delen på att deras levnadskostnader överstiger deras studiemedel.

* Med gymnasienivå inräknas programstudenter, komvux eller motsvarande och folkhögskola. Mer info på CSN.

- ostro (ja, jag har suttit med i div. studerande organisationer och själv haft i stort sett varenda form av bidrag som går att få i min ålder.)

Saxifrage

Hero
Jag började få mitt studiebidrag själv när jag fyllde 18. Är inte det någon slags skyldighet för föräldrarna? Eller var det bara min mors arrangemang? Hon hade i alla fall vänligheten att inte kräva mig på hyra förrän jag tagit studenten...

Om det är så att studiebidrag går direkt till eleven när han/hon passerat 18 så har ju i alla fall alla tredjeårselever tillgång till pengarna. Det ger frågan viss relevans.

Saxifrage

Hero
Förvisso en relevant poäng... [ANT]

Fast jag gillar inte termen "utjämning". Kalla det hellre för "omfördelning".

Gastono

Hero
Jo, jag får mitt studiebidrag nu vid 16 års ålder och kommer behöva betala en del av hyran när jag börjar jobba eller snylta hemma :gremlaugh:

Arfert

Facit
gubbvarning XTREME!

öhhh... jävligt många som JOBBAR HELTID (och då ej på låginkomstjobb, märk väl) kan vara GLADA om de har en tusenlapp i månaden ATT BRÄNNA PÅ NÖJEN, spel, skivor osv för egen räkning...

När man betalat hyran, teleräkningen, Fortum, TV-licens, mat, dagisavgifter, kläder till familjen (har nästan aldrig råd att köpa nåt till mig) för att inte tala om sina krävande bortskämda ungars fritidsaktiviteter som numera kostar multum...

Jag har väl uppåt femton papp att betala varje månad av skattade pengar... Vilket är helt normalt för en som bor i Stockholm och har 2 barn.

Så alla bortskämda tonåringar där ute: välkommen till den hårda verkligheten sen! ;-) Gnäll inte så förbannat.

(fast å andra sidan är höga bidrag bra för oss som gör spel: era bidrag är vår inkomst)

Rickard

Urverk speldesign
Re: gubbvarning XTREME!

Tja, det beror på hur man ser det. Man har aldrig mer pengar bara för att man har bättre inkomst, eftersom man lägger till sig dyrare vanor vilka resulterar i en högre månadskostnad. Att en stackars tvåbarnspappa med 15 papp i inkomst ändå har råd att trycka ett rollspel, säger väl ändå en del? Jag slår dessutom vad om att du har fast telefoni, en bil och försäkringar på alla familjemedlemmar och på de föremål du har. Det är något jag endast kan drömma om i mina drömmar.

Det vi talar om är att studenter inte ens har råd med ett drägligt liv. Politiker skiter i utbildningen, både på lågstadiet och uppåt. Att studenter har pissig ekonomi, tro det eller ej, men det går faktiskt ut över studierna. Många av mina kompisar har ekonomin som rejält stressmoment. Vi snackar ofta om pengabristen. Att få ett jobb där man får 8000 efter skatt är en klar förbättring mot hur vi har det nu.

Gymnasieelever...? Tja, de slipper betala rätt mycket själva.

/Han som ogillar när folk klagar på att de betalar skatt för saker de själva inte nyttjar för det är så jävla själviskt

Arfert

Facit

jag antar att du var försäkrad av dina föräldrar på den tiden du fick bidrag ;-)

och när jag studerade så var våra förutsättningar ÄNNU mer pissiga, ekonomiskt sätt... hade väl råd kanske med EN lp och max 2 biobesök i månaden... LYX!

vem har sagt att jag har RÅD att trycka rollspel? har tagit sjukt dyra LÅN för det!

ZaiToh

Warrior
Word!

Tillägg.

Jag känner inte många studenter som inte lever under existencminimum (de som inte gör det är överklassungar). Jämför gärna med 2006 års nivåer. Detta är alltså det minimibelopp du ska ha kvar efter att hyran är betald. Själv har jag 3 900 i hyra... att flytta ihop med flickvännen kommer att bli mitt livs största besparing (kommer innebära nära 900 i sänking...) för att inte tala om vilken ökning av levnadsstandarden det kommer att innebära, 25 till 85 kvadrat.

Inte för att tillägget behövdes efter ostros utmärkta genomgång av vår situation, men bra sjukt är det.

/ZaiToh

Rickard

Urverk speldesign

"jag antar att du var försäkrad av dina föräldrar på den tiden du fick bidrag ;-)"
Å andra sidan talade jag om studenter och inte när jag var yngre. Förlåt för att jag avvek från det du pratade om. Jag fick mitt förlängda barnbidrag direkt på kontot när jag började gymnasiet, men å andra sidan fick jag börja betala allting också. Om du nu klagar så gör detsamma med dina barn. Nu vet jag inte hur gamla de är och om de är runt 17 eller äldre, men om de inte är såpass gamla så får du barnbidrag. Så varför klagar du?

Ja, förutom på hyrorna i Stockholm. :gremsmile: Jag förmodar att det är dit de flesta pengarna går (och sedan maten). En bostad för tvåbarnsfamilj kan inte vara billig? Här i Norrköping är hyrorna svinbilliga mot vad jag hört i andra städer.

"vem har sagt att jag har RÅD att trycka rollspel? har tagit sjukt dyra LÅN för det!"
Du tar lån för nöjen. Jag (och övriga studenter) får ta lån för bostad. Vem har det värst? :gremsmile:

/Han som tyckte han läste gnäll om skatter i förra inlägget, men upptäckte att så var inte fallet

Arfert

Facit

jag har det värst... man har ju fan aldrig så KUL som när man är student ;-) innan man åkt på vuxenlivets ANSVAR:

..och egentligen är problemen man har då normalt sett nada jämfört med dom man får "i vuxenlivet"... messa mig om 20 år så kommer du hålla med mig.

dessutom, om jag vältrat mig i stålar hade Saga kommit ut för flera år sen. Faktum är att jag mycket enklare hade kunnat skaka fram tryckpengarna vid 24 års ålder än vid 44. För då hade jag bara en liten etta, ingen sambo, inga barn och kunde i princip bränna allt jag tjänade (utöver hyran) på nöjen.

Helmgast
Bränn inte brandfarliga ämnen

Det kallas valår. Det kännetecknas av att sittande regering glömmer att Sverige har en statsskuld på 1200 mdr SEK och istället låtsas ha hittat en tomtesäck full med pengar.

Innan det låses för politiskt innehåll måste jag komma med lite mothugg. Enligt följande pdf
så har Sverige bland de lägsta skuldsättningarna av alla världens länder. I tabellen på sida 55 så uppges Sveriges offentliga sektors nettoskuld vara 8,4% av BNP, vilket kan jämföras med Tysklands 41,8%, Storbritanniens 33,5%, Hollands 44,2%, Belgiens 103% och USA:s 43%. Norge och Finland har båda mer tillgångar än skulder, således är deras procentsiffror negativa (-61,6 respektive -32,6%). Siffrorna avser förvisso 2000, och om nån vet sifforna för 2005 så är ju inte det fel att få reda på.

LO:s siffror är hämtade från Economic outlook, OECD (vilka inte har samma ideologi och bakgrund som LO om nån skulle tänka att det var vänsterpropaganda). Det kanske det är, och jag skulle gärna se en kritisk granskning av texten av till exempel Svenskt Näringsliv.

Hursomhelst - att prata om Sveriges enorma statsskuld utan att nämna tillgångarna är lite skevt. Att relatera till BNP är förvisso legio, men som sagt så anser jag inte att det räcker. I företagsvärlden så relateras skuldsättningen inte bara till vilken omsättning företaget har utan även till tillgångarna. Detsamma borde gälla nationer.

// Anton, har större fordringar än skulder hos sina vänner =)

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tror att det är rätt svårt att argumentera emot någon som alltid har det värst och eländigast vare sig han är student eller vuxen familjefar. Särskilt om man kommer att hålla med honom om allt tids nog i alla fall eftersom ALLA naturligtvis utvecklas i samma riktning (dvs de blir smartare, mindre lättmanipulerade men mer manipulativa, börjar rösta borgerligt och rent allmänt inser hur fel alla som är yngre har). Fast om den här diskussionen dyker upp igen om 20 år så är det kanske alla medelålders personer som har det lätt medan alla smarta pensionärer är lättpåverkade stalinistiska revolutionärer som minsann inte ens har råd med nödvändig hjärtmedicin.

Det är inte lätt att försöka diskutera med någon som aldrig tar andras erfarenheter på allvar. Och inte särskilt kul heller för den delen. Men det kanske är något som man lär sig att uppskatta när man blir äldre och visare?

Rickard

Urverk speldesign

"...innan man åkt på vuxenlivets ANSVAR:"
Personligen är jag lite nyfiken på vad du definierar som vuxenliv. För mig verkar det lite skevt att du påpekar att en 26-åring inte lever ett vuxenliv. Krävs det barn eller? Många i fotbollslaget som är 5-7 år äldre än mig lever precis samma liv som mig. Det är lite lustigt hur du ser på deras liv.

"..och egentligen är problemen man har då normalt sett nada jämfört med dom man får 'i vuxenlivet'... messa mig om 20 år så kommer du hålla med mig."
Du, det där är argument av de som försöker kalla sig vuxna. Problem försvinner aldrig i världen. De bara förändras. En 6-åring kan ha precis lika många problem som mig. Vissa har fler problem och andra har mindre. Beror mycket på uppväxten. Jag hade det skitjobbigt i lumpen, men ändå minns jag bara de goda stunderna (men jag minns att jag sade att det var det jobbigaste jag upplevt) och ändå har jag levt ett rätt lugnt liv därefter. Man glömmer bort de svåra stunderna. Det där är en mänsklig grej som många som anser sig "vuxna" helt förbisätter.

Kul att du verkade tjäna så mycket pengar vid 24 års ålder. Kan säga att arbetsmarknaden har ändrats rätt rejält. Min farsa behövde inte ens göra klart utbildningen och han fick jobb direkt på det han var intresserad av. Det där gällde många i den generationen och den under honom som du tillhör. Nu får man istället gå och hora efter jobb.

/Han som har studieuppehåll ett år

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Lite klarhet om olika bidragsformer

Studiemedlen beräknas veckovis och man har motsvarande 8 terminer som man kan få beviljat för.

Tolv.

Big Marco

Läskig
Re: Bränn inte brandfarliga ämnen

Äh, jag är på dåligt humör den här morgonen så jag hämtar bensin.

Som jag ser det så spelar det ingen roll om andra länder har lägre/högre skuldsättningsgrad - jag bor, verkar och betalar skatt i Sverige, där vi har en absolutskuld på ca 1200 mdr.

Det som irriterar mig är att vi lever i ett samhälle där vi måste låna pengar för att klara det idiot-system med bidrag som ligger likt en enorm geléklump i botten. "Den som är i skuld är inte fri" som vår statsminister sade. Bidragssystemen är det största gisslet i västvärlden och skulle behöva en rejäl översyn för att skapa dynamik och rättvisa, samt stimulera till att välja bort bidrag till förmån till producerande arbete.