Lite klarhet om olika bidragsformer
Lite skillnader i bidrag. Eftersom jag märker att det råder lite oklarhet i tråden om vad som är vad.
Barnbidraget betalas ut till föräldrar för att de har varit duktiga och hjälper till att utöka sveriges befolkning. och för att barn är ganska dyra i drift.
Studiebidrag betalas ut till elever som går på gymnasiet. Det är alltså inte någonting som betalas till föräldrar för att deras ekonomi ska gå ihop. Det är dock upp till föräldrar att avkräva sina barn pengarna för inackordering hemma. Kan tilläggas att föräldrar är försörjningsskyldiga upp tills barnen är 20 år.
Studiemedel betalas ut till elever som studerar på gymnasienivå* från och med det år man fyller 20 år. Man har motsvarande 4 terminer att få bidrag för på gymnasienivå om man har avslutad gymnasieutbildning. Har man inte någon gymnasie utbildning får kan man få det beviljat i motsvarande 6 terminer.
Studiemedel betalas ut till studenter från och med det år de har fyllt 18 år. Studiemedlen beräknas veckovis och man har motsvarande 8 terminer som man kan få beviljat för.
Studiemedel består av av en bidragsdel och en lånedel. Bidrags delen är omkring 2500 och låne delen är omkring 4000. Från och med det år man har fyllt 25 kan man få en högre bidragsdel då förhållandet mellan bidrag och lån är ungefär omvänt.
Jag kan ta mig själv som exempel. När jag har betalat min hyra och mina räkningar så har jag någonstans mellan 800-1500 kvar. Då har jag ännu inte köpt någon mat, kläder eller studiematrial. Detta är de månader som jag har några pengar kvar. ibland har jag räkningar kvar att betala trots att jag inte har några pengar. det är härliga månader som telefon och tv-licens råkar sammanfalla. Då är det bara ringa och tigga att de inte skickar räkningen till inkasso.
Ibland har jag tur och kan låna av mor eller far.
Nyckeln i det hela är försörjningasskyldighet. Jag har med andra ord svårt att förstå varför någon som studerar på gymnasiet ska ha mer pengar när man inte har höjt Studiemedlen nämnvärt sedan slutet av 80-talet.
Ja det har skett en höjning med runt 200 kr sedan 2003 av lånedelen(tror jag), men det är vad man höjt studiebidraget under samma tid. studiebidraget har förövrigt höjts mer det med.
Barnbidraget har höjts ännu mer om jag inte har fel.
Under 80-talet kunde man utan problem leva på sitt studiemedel och man höjde och sänkte det för att följa med löneutvecklingen. Detta för att man skulle ha ungefär lika mycket pengar. Under 90-talet ändrades det här. Man slutade höja studiemedlen vilket ledde till att studenter fick mindre pengar att leva för. Idag har ca 70% av alla studenter någon gång under det senaste året hamnat hos inkasso. Detta är en ökning mot förut. Det beror inte enbart på att de är unga och ovana vid att hantera pengar. Det beror till största delen på att deras levnadskostnader överstiger deras studiemedel.
* Med gymnasienivå inräknas programstudenter, komvux eller motsvarande och folkhögskola. Mer info på
CSN.
- ostro (ja, jag har suttit med i div. studerande organisationer och själv haft i stort sett varenda form av bidrag som går att få i min ålder.)