Nekromanti Koboldism

Ceetan

Warrior
Jag läste edefienition av koboldism som väckte mina tankar:
"Koboldism är när rollspelande t börjar handla så mycket om reglemässig utvecklig och siffervärde att rollpersonens identitet och karkatär drunknar i egenskapspoäng"

Tyckte den kändes vettig...vad tycker ni?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tycker inte att den lyser som någon jättebra definition, den är inte nog distinkt för att skilja sig från powergaming, eller helt enkelt av spelandet av regeltunga spel.

Rising

Vila i frid
Helt okej definition. Men om man ska skilja på koboldism och powergejming så tycker jag att det snarare utmärker powergejmaren att samla erfarenhetspoäng och bygga en så framgångsrik rollperson som möjligt, medan kobolden snarare uttrycker en spelstil. Typ "vi dödar dem och tar deras pengar!" så fort som det kommer några handelsmän, eller att springa ner i en tunnel och bara hacka bugbears åt höger och vänster så att det står härliga till.

Powergejmaren behöver inte spela koboldigt, och kobolden behöver inte vara särskilt duktig på att opta sin karaktär.

Men visst, ofta så går de hand i hand med varandra.

Vindhand

Myrmidon
Är man litet elak så utmärks koboldism av att man är kortväxt, har egenskapsdrag från ödlor och hundar och en tendens att dödas i stora horder av nybörjande äventyrare som inte riktigt vågar sig på de riktiga monstren.

*vuff*

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, min definition av koboldism ligger nog ganska nära Ron Edwards beskrivning av Gamism, alltså, något i stil med din definition, men värdeneutral; det råkar bara röra sig om en spelstil jag inte gillar. Eftersom "kobold" så ofta används som ett skällsord så antar jag dock att ett visst mått av omognad, flamsighet och stridslusta borde ingå i definitionen om den ska vara effektiv i kommunikationen med andra människor.

Ceetan

Warrior
Verkar var en inbtrassant uppsats.......tyvärr omöjlig för mig att förstå, inte , som manskaske skulle kunna tro, på mina engelskakunskaper (som av infödda engelsmän bedöms som mycket god) utan på:

1. Mina usla kunskaper i rollspelsterminologi och slang . Jag har spelar rollspel i över ett decenium och den enda terma jag överhuvutaget hör när jag reggad mig var "kobold" som jag tydligen dessutom misförstått.

2. mina lika dåliga kunskaper i ovanstånde på det engelska språket.

*suckar uppgivet*

Rosen

Myrmidon
Jag har spelar rollspel i över ett decenium och den enda terma jag överhuvutaget hör när jag reggad mig var "kobold" som jag tydligen dessutom misförstått.

Koboldism är ingen exakt vetenskap. (-:
Jag får fortfarande tänka efter en sekund så fort ordet 'kobolder' används i en speldiskussion - för ett drygt decennium sedan betydde det "rollspelande smågrabbar" och var enbart kopplat till ålder, inte spelstilar.

Fenix #3 borde dyka upp inom kort; där finns en lång artikel om olika typer av rollspelare, med ganska ingående definitioner av bl.a kobolder och optare.

--
Åke

anth

Vetefan
Det svenska ordet Kobold och det engelska Munchkin saknar egentligen definition.

Jag ser det som ett skällsord man använder på spelstilar som man själv inte tycker om.

Jag är DnD-spelare och tycker att EON-spelare är kobolder, medans EON-spelare tycker att DnD-spelare är kobolder. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag får fortfarande tänka efter en sekund så fort ordet 'kobolder' används i en speldiskussion - för ett drygt decennium sedan betydde det "rollspelande smågrabbar" och var enbart kopplat till ålder, inte spelstilar.
De brukade vi benämna snotlings.

Johan K

Gammal & dryg
Kan hålla med dig om den definitinen faktsiskt.
Känns ju lite som det åxå tillhö lite när man började lira & ägnade sig pt att maxa sin karaktär å´det jäkligaste..

Nightowl

Champion
De brukade vi benämna snotlings.
Intressant, det hörde jag först från folk som JAG själv skulle kallat kobolder (inte för att de var unga, utan för att de var yngre än mig) och jag hade för mig du var äldre än mig! Det måste vara en geografisk skillnad...

Erik

Korpen

Hero
Jag är DnD-spelare och tycker att EON-spelare är kobolder, medans EON-spelare tycker att DnD-spelare är kobolder
Jag hoppas att du är medveten om att ni bägge har rätt.

anth

Vetefan
Jag hoppas att du är medveten om att ni bägge har rätt.
Självklart! :gremsmile:
Det är därför alla diskusion om koboldism är meningslös.
ungefär som två religiösa fanatiker:
-Gud heter Jehova
-Nähä, han heter Allah
-Joho
-Näha
...
:gremlaugh:

Organ

Out of time, out of mind
>Verkar var en inbtrassant uppsats.......tyvärr omöjlig för mig att förstå

Den var mer eller mindre omöjlig att förstå för mig med. Mest pga att den var SÅ INIHELSIKE tråkigt skriven. Jag har läst kommunala utredningar av dagvattenbrunnar som var roligare än detta. Märk väl att rollspel är något jag är intresserad av medans jag inte bryr mig ett spår om dagvattenbrunnar.

/Anders

DarkMystic

Swordsman
Power PowerGamers!

"Powergaming" är en beteckning som jag själv har uppfattat som att en person spelar inte rollspel för att spela en karaktärs eller en rollpersons personlighet och vanliga problem, utan spelar för att bli så mäktig som möjligt. Jag kände en kille som hette Anders han spelade alltid nån sorts av super karaktär. Han slog rader efter rader tills alla värden låg på minst 14 och mutade spelledare till höger och vänster. Vi andra spelade oftast typiska och normala äventyrare och sedan kom "SuperAnders" och alla dog. Vad jag märker här på Rollspel.nu är att många är emot "maxade karaktärer". Bara så alla vet så tycker jag nästan bäst om att gojsa mej i alla regler och göra "maxade karaktärer" MEN inga personer är oslagbara så det är bara en tidsfråga tills dem dör som flugor...

Cohen

Swordsman
Re: Power PowerGamers!

MEN inga personer är oslagbara så det är bara en tidsfråga tills dem dör som flugor..

Det brukar inträffa när de möter det enda monstret som klarar av att ta sig igenom rustningen och som tål mer än några få träffar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Yay!

En Kobold, -en : är en person som optimalt utnyttjar ett systems potensial
Hoppas jag blir kobold enligt din definition någon dag! :gremlaugh: Att optimalt ytnyttja ett systems potential tycker jag låter som något väldigt positivt. Om t.ex. XertaiX får färdigt nåt av sina narrativistiska spel så kommer det ju innebär ruggigt schysst karaktärsrollspelande. Jag kanske läser värderingarna i forumleringen totalt annorlunda än avsett men jag får till att stå ungefär "spela ett spel på det sätt det spelas bäst". :gremsmile: