Nekromanti Koboldism

Quadrante

Grisbonde
Re: Yay!

:gremsmile:

ja, jag sätter inga moraliska förtecken

men jag skulle förmulera om det till:
"spela ett spel på det sätt det spelas mest optimalt"

Vilket kan vara både bra och dåligt.
Ett system som genererar possetiva effekter ur att vara koboldisk borde vara ett bra system...

Rickard

Urverk speldesign

Funkar det inte bättre med; "Spelare som använder reglerna och utnyttjar regelbuggar enbart för att skapa en sådan bra gubbe som möjligt, oftast i stridssyfte"?

Fast det låter mer som en powergäjmer..

En kobold (munchkin?) tycker jag även bara gillar att slåss.. Det har alltså mer med spelstilen att göra.. Opt:a gubben (powergäjmaren) är en del av kobolden..

Jag har egentligen inget emot att opt:a gubben.. Om rollspelet har de buggarna är det ju klart att man utnyttjar de ibland.. Fast det är lite som Cola och Calzone.. Jag gillar båda men jag behöver inte dricka och äta det jämnt.. Det är gott att variera sig ibland..

Sedan angående koboldernas spelstil.. Tja.. Låt de få spela som de vill.. Så länge jag inte måste vara med, eller lyssna på deras historier om spelmötena..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker yngre i regel är kobolder men behöver inte vara det (då det är deras spelstil som avgör)

Quadrante

Grisbonde

vi får väl börja kalla folk för/ spelstilar för :

Optokoboldisk
Powergajmerkoboldisk
sluggerkoboldisk
buggokoboldisk..

/vill helst att alla har kul och att jag slipper vara där jag inte vill vara..

Rickard

Urverk speldesign

"vi får väl börja kalla folk för/ spelstilar för :

Optokoboldisk
Powergajmerkoboldisk
sluggerkoboldisk
buggokoboldisk..
"
Varför inte bara opto, slugger, buggo? Sedan kan kobold vara samlingsnamnet för dem alla?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som menar att någon inte kan helt plötsligt kan mynta en definition såsom Quadrante gjort då termen (termerna) redan är spridd(a) såpass mycket

vandraren

Swordsman
Låter som en ganska bra definition tycker jag. Diskussionen om powergaming är samma sak som koblodism är enligt mig ganska överflödig. För mig är det likhetstecken mellan dessa två saker. En kobold vill opta så att han kan döda alla och det vill väl powergamern också?

Quadrante

Grisbonde

Han som menar att någon inte kan helt plötsligt kan mynta en definition såsom Quadrante gjort då termen (termerna) redan är spridd(a) såpass mycket

Vi får väl se :gremsmile:

Mest använd definition vinner.

Krille

Super Moderator
"En kobold vill opta så att han kan döda alla och det vill väl powergamern också?"

Nja. Kobolden vill opta allt så att han kan döda alla. Powergamern vill döda alla så att han kan opta allt. :gremgrin:

Skillnaden för min del är målet: kobolden vill döda allt, medan powergamern vill bli så bra som möjligt. Huruvida kobolden är så bra som möjligt är sekundärt, bara han får döda. Och huruvida powergamern får döda är sekundärt så länge som han har mest plus.

vandraren

Swordsman
Jag hade lite svårt att greppa skillnaden mellan kobolder och powergamers enligt dig. En kobold som inte är powergamer dör ju i princip på första spelmötet, därför är alla kobolder powergamers. En powergamer som inte slåss och är koboldig får inga ep och är därmed ingen powergamer. Eller? För mig är dessa två begrepp samma sak. Jag använder dock bara koboldism i vardagligt tal. Kobolden maxar först sin gubbe för att därefter ge sig ut och döda alla och bli oändligt rik och mäktig. Han utnyttjar alla buggar i reglerna och har aldrig en karaktär. En powergamer som inte koboldar har jag aldrig stött på och jag fattar inte heller meningen med att opta sin gubbe om man inte ska använda den t.ex. i strid. Det känns då mer som ett regelexperiment och stannar nog på den nivån. Men så fort en powergamer börjar spela kommer denne att bli en kobold, av den enkla anledningen att RPn faktiskt kan döda allt. Det blir en för stor frestelse. Detta är i alla fall mina upplevelser överlag. Sedan finns det ju undantag som bekräftar regeln också. Inte många dock.

Troberg

Sinister eater
Skillnaden för min del är målet: kobolden vill döda allt, medan powergamern vill bli så bra som möjligt. Huruvida kobolden är så bra som möjligt är sekundärt, bara han får döda. Och huruvida powergamern får döda är sekundärt så länge som han har mest plus.
Powergamern vill oftast undvika att döda, eftersom strid innebär risk att han stryker med och får börja från början med en ny karaktär.

Krille

Super Moderator
"Powergamern vill oftast undvika att döda, eftersom strid innebär risk att han stryker med och får börja från början med en ny karaktär."

...såvida man inte spelar AD&D eller Rolemaster, då man blir bättre genom att döda och strid därför blir en nödvändighet för att bli bättre. :gremgrin:

Olle Linge

Snigel
Ytterligheter [OT]

Jag brukar oftast spela ytterligheter, för jag tycker det är mer intressant. Vi brukar aldrig använda reglerna för att göra karaktärer i de spel vi spelar, så det går maxa hur mycekt som helst om det nu är det man är ute efter (men det är ingen så det spelar ingen roll).

Exempel, karaktären är:

Skicklig / inkompetent - mediokert är sällsynt
Vacker / ful - alldagligt är ovanligt

Vidare brukar jag ofta blanda ganska friskt, det vill säga jag gör en rollperson som t.ex. är mästare på pilbåge, men är totalt inkompetent på andra områden.

Samma grejer gäller personligheter, överdrifter blir intressantast, ofta om de blandast med andra överdrifter. Det här beror mest på att vi inte spelar så långa kampanjer, för gör man det är det nog bättre att göra djupare och mer balanserade karaktärer. De överdrivna fungerar inte så bra i längden.

Bombu

Hero
Jag tror koboldism har en hel del att göra med att äldre spelare vill sätta sig på de yngre.

Man vill visa att man är visare och spelar på ett bättre sätt så man väljer att kalla de unga för kobolder, efterssom de är kortare, ibland iallfall och yngre.

Kobolder är ju låglevelmonster som man med lätthet slaktar i drösar, denna egenskap att vara liten, korkad och omäktig är nått som de äldre spelarna (vissa), tycker om att de yngre har.

De äldre blir på så sätt bättre och kan hävda att de spelar bättre och finare rollspel än de yngre.

Så benämningen kobold tror jag mest har att göra med äldre,/erfarnare spelares önskan att visa att de unga nya spelarna är ena riktiga fjantar.

Jag tror det är därför det är väldigt svårt att enas om en definition av kobolder efterssom man tillskriver dem just de egenskaper man själv tycker illa om.

Bombu

vandraren

Swordsman
Intressant definition. För att döda allt måste dock kobolden opta allt, annars stryker han själv med väldigt snabbt. Powergamern måste döda allt för att bli bra, alltså blir han en kobold. Kobold=Powergamer. Kobolden vill döda allt men vill oftast också samla på sig guld och bli kung över hela världen. Sedan finner även kobolden ett visst nöje i att vara bäst rent regeltekniskt. Powergamern vill bli så bra som möjligt för att döda allt och bli ännu bättre osv. Koboldism och powergaming går hand i hand.

Rising

Vila i frid
Jag hade lite svårt att greppa skillnaden mellan kobolder och powergamers enligt dig. En kobold som inte är powergamer dör ju i princip på första spelmötet
Nej, många unga spelare jag lirat med har inte varit ett dugg duktiga på att utnyttja reglerna, utan de har helt enkelt valt raser, yrken och vapen som ser häftiga ut och sedan har de pryglat allt som rör sig. Jag har dessutom haft skitkul ett par gånger när jag spellett sådana. Det är enkelt att vara en kobold när man har en snäll spelledare och/eller är tillräckligt många för att övermanna allt motstånd.

Powergejmare är mer analytiska. Powergejmande Vampirespelare brukar anse att Dominate är den bästa disciplinen, men det är inte något som kobolderna håller med om. De väljer enklare och hårdare varianter.

"Kobolderi" är ungdomligt charmigt i mina ögon, "powergejmande" är mer viktigpettrande lökigt. Det går att spela med kobolder i skräckrollspel (och det brukar funka skitbra), men det brukar vara omöjligt att skrämma en powergejmare.

Rosen

Myrmidon
Powergamern vill oftast undvika att döda, eftersom strid innebär risk att han stryker med och får börja från början med en ny karaktär.

Precis - en powergamer kan lika gärna vara en tjuv med tvättsvampar under skorna (för att smyga bättre) och tre osynlighetsringar och dito kåpor, eller en helare som förbinder orcherna som hans polare har dödat för att inte missa en chans till träning.
I Rolemaster är de ofta magiker...

Gammalt spelskämt:
- How many powergamers does it take to change a lightbulb?
- How many XP do I get for changing a lightbulb? One? OK, I change it, then I smash it and change it again, 200 times. What!? I don't get 200 XP? Gee, this game sucks..."

--
Åke

Krille

Super Moderator
"För att döda allt måste dock kobolden opta allt, annars stryker han själv med väldigt snabbt."

Lite svinn får man räkna med.

"Powergamern måste döda allt för att bli bra, alltså blir han en kobold."

Bara i AD&D. I vettiga rollspel så gör han intressanta saker som att hälla kokande vatten på myrstackar... eller kanske inte. :gremgrin:

Se även Rosens inlägg - det belyser hur powergamern resonerar.

Staffan

Myrmidon
Som jag ser det så är en powergamer helt enkelt någon som föredrar "tuffa" kampanjer. I D&D så vill han ha en hyggligt maxad (inte nödvändigtvis till sista droppen, men någorlunda maxad) figur i ett party likasinnade, och vill stöta på motstånd i samma klass. En kobold å andra sidan vill "vinna" spelet - Gandalf och Conan röjer goblins, liksom.

Bombu

Hero
Som jag ser det så är en powergamer helt enkelt någon som föredrar "tuffa" kampanjer
Jag tror inte det är så enkelt.

Eller rättare ännu enklare.

En powergamer vill vara mäktigare än de andra spelarkaraktärerna.

En kobold är en nedsättande term för nya/yngre spelare.

Bombu

Brior

Swordsman
Jag instämmer helt med Bombus definition och eftersom alla ni andra är kobolder för oss som började spela redan på 70-talet så har jag naturligtvis rätt oavsett vad ni säger eller hur bra argument ni framför. Denna redundanta definition är både oförskämd och säkert irriterande för er som blir utsatta för den, men mycket bekväm för oss gamla stötar.

Hur som helst tycker jag att den väl illustrerar hur man använde begreppet "kobold" då det begav sig ;-)

anth

Vetefan
För att döda allt måste dock kobolden opta allt, annars stryker han själv med väldigt snabbt. Powergamern måste döda allt för att bli bra
Även om de är väldigt lika så finns det en subtil skillnad i deras mentalitet.