Nekromanti Kommunistrepubliken Sveriges flagga

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alternativa symboler

Jag väljer att inte tolka kommunismen som en religion och ser därmed inte dess symboler som religiösa. Mig veterligen vet jag ingen etablerad religion som använder sig av den röda stjärnan som symbol (det skulle vara ett rött pentagram i såna fall).
Inte den -röda- stjärnan, men stjärnan i sig är bara en av de absolut vanligaste mysticistiska symbolerna im der welt. Utöver att vara en religiös symbol inom Judendomen, Islam, Baha'i, Kristendomen (Betlehemsstjärnan) -och- div. obskyra sekter, tillskrivs stjärnan mystik signifikans inom antik alkemi, astrologi, magi, new age, etc. Den är därtill den absolut vanligaste symbolen på världens flaggor, by far.

Svastikan tros vara ett mönster som uppkommer automatiskt vid korgfllätning, och därmed förekommit i de flesta korgflätande kulturer. Det finns andra teorier om dess enorma spridning, men de är mer flummiga. Som sådan behöver den inte tvunget ha religiös signifikans - på många håll har den bara använts som ett geometriskt mönster. Sedan -har- den ju ofta tillskrivits mystiska egenskaper, men jag menar att det är en lite annan sak, eftersom dessa (oftast) inte intimt associerats med någon specifik religion, och att mystiska egenskaper då alltså också är något som gång på gång tillskrivits också stjärnan som symbol. I det avseendet är alltså stjärnan och svastikan likvärdiga; båda är symbol för religioner, båda har en lång historia av mystisk signifikans i människans kulturer. Om svastikan är religiös, är stjärnan definitivt det också. Om stjärnan är en fungerande symbol för kommunismen, är svastikan således det med, såvida inga andra argument mot svastikan föreligger.

- Ymir, argumenterar

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Kugghjul

Jag lånade tillbaka lite, kunde ha klippt och klistrat snyggare. Idén går fram i alla fall.

Ymir

Liten kantbaron

Wow. Den var också hur häftig som helst. Hacka och yxa - gruvdrift och skogsindustri. Det tycks ju ganska svenskt, Indeed. Men vad står de tre stjärnorna för? Norrland, Svealand och Götaland, kanske? :gremsmirk:

- Ymir, tummen upp

Anders Åstrand

Swordsman

Det är från min övertygelse att symbolen tre kronor skulle förvanskas till tre stjärnor rätt fort. Så folk skulle se de tre stjärnorna som en symbol för sverige.

Foggmock

Myrmidon
Eftersom nynassarna använder ett gult hakkors på blå bakgrund är det för mig självklart att en svensk kommunistisk flagga således använder en gul hammare-och-skära-ikon på blå bakgrund. Centrerad eller sovjetisk i ena kanten/hörnet spelar ingen roll.

krank

Går ondskans ärenden
Eftersom nynassarna använder ett gult hakkors på blå bakgrund är det för mig självklart att en svensk kommunistisk flagga således använder en gul hammare-och-skära-ikon på blå bakgrund. Centrerad eller sovjetisk i ena kanten/hörnet spelar ingen roll.
Är väl bara självklart om man anser att kommunismen skulle vara en motreaktion mot nazismen, istället för tvärtom?

Organ

Out of time, out of mind
Är väl bara självklart om man anser att kommunismen skulle vara en motreaktion mot nazismen, istället för tvärtom?
Mnja jag vet inte det ja, kommunismen är ju bra mycket äldre än nazismen.

/Anders

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kamrater!

1. Meddela moderator om ni har åsikter eller önskemål kring modereringar.

2. Försök hålla er till trådens ämne, vill ni diskutera något annat så be antingen moderatorerna bryta ur er deltråd eller starta en ny tråd.