Nekromanti Kompletta spelvärdar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Visioner

Och det är inte så läbbans säkert att visionen omfattar en metaplott och/eller historia. Det kan göra det, men ta det inte för givet.

...och då har man, som sagt, förlorat mig som kund. Bryr man sig om att ha mig som kund, så beskriver man en värld ur SL's perspektiv. Och SL är gud i rollspel, enligt min något traditionella syn på saker och ting, och gud har den objektiva Kollen, åtminstone på sånt som är viktigt. Ett spel utan historia är för mig som ett spel utan metaplott eller annat göttigt SL kan spinna sina långa kampanjer med feta avslöjanden kring - tomt, tråkigt, och inte värt mina pengar.

Och skiter man i mina pengar kan man, som sagt, med gott samvete bortse från allt jag säger.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Mutantvärldens ursprung

Jag tycker på det hela taget att det är en lite väl ytlig syn på rollspelstexter om man utgår från att allt som skrivs måste leda direkt till ett äventyr. Ett sådant tänkande är det som skapar tunna, menlösa och trista spelvärldar, där man bara får tillräckligt med detaljer för att spela på ETT sätt, dvs det spelmakarna tänkt sig.

Är det då inte bättre med spelvärldar med frihet och flexibilitet?
För min del som kommer friheten och flexibiliteten just ur att inte behöva förhålla mig till en rigid textmassa om vad som händer "på riktigt" eller dylikt. Trudvang t.ex. tyckte jag var coolast innan en käft visste nånting om saken, det var ju då det kittlade fantasin. Så för min del, precis som för Soda, så försvinner friheten och flexibiliteten när du matar mig med 600 sidor om vad som är "rätt" och vad som kommer/håller på att hända i form av metaplott. Den enes bröd, den andres död och hela den balunsen.

Krille

Super Moderator
Pengarpengarpengar...

Och skiter man i mina pengar kan man, som sagt, med gott samvete bortse från allt jag säger.
Jag skulle snarare säga att som rollspelsskapare så skiter man automatiskt i kundernas pengar. Är man ute efter kundernas pengar, starta en mjukvarufirma eller starta en hamburgerfranchise eller nåt. Men det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor.

Vad som borde vara mer intressant är väl att sprida evangeliet om världen ur spelledarens perspektiv, och se till att fler spelskapare delar den visionen. Det bästa sättet att göra det är väl att göra som alla andra visionsförmedlare och realisera den så att alla hednatroende har möjlighet att skåda ljuset. Det är från dem som nästa generations spelskapare bildas, och om nån av dem delar din vision så kanske denne gör spelet du vill ha.

Det sämsta sättet är förmodligen att sätta sig motvals på ett forum och tycka "mjäh! ni har fel allihop för ni tycker inte som jag!".

---

Min egen vision varierar med projektet. Det jag jobbar på just nu bygger på att kampanjen är det intressanta och att världen och metaplotten är en formbar klump. Således bygger det projektet på att inte tala om hur det är, inte ens till spelledaren, utan på att ge en klase med verktyg och tala om hur de används för att forma kampanjen.

Ett typexempel på den principen är Fienden, som funkar lite som zombiesarna i All Flesh Must Be Eaten. Man får alltså inte en lista med olika fiender, utan man får ett verktyg för att bygga och utveckla fienden organiskt med kampanjens utveckling. Men du får aldrig reda på vad de är eller hur de är. Det skulle förta grejen med dem.

I ett annat projekt kanske jag har en annan vision.

Ram

Skev
Re: Vad gör man?

Inte bara meningslös, utan direkt skadlig! Den sabbade en hel del kampanjer för mig genom sin powergaming-potential.
Inte för att vara taskig här, men betyder inte det bara att du låtit dina spelare få tag på utrustning som de inte borde ha fått tag på?

Som sagt, ett av huvudsyftena med moduler av den typen är att sätta gränser och att spänna upp världen, inte nödvändigtvis att låta spelarna få tag på en Neurodetektor (eller vad det hette) och en supersportbil...

Ram

Skev
Re: Pengarpengarpengar...

Vad som borde vara mer intressant är väl att sprida evangeliet om världen ur spelledarens perspektiv, och se till att fler spelskapare delar den visionen. Det bästa sättet att göra det är väl att göra som alla andra visionsförmedlare och realisera den så att alla hednatroende har möjlighet att skåda ljuset. Det är från dem som nästa generations spelskapare bildas, och om nån av dem delar din vision så kanske denne gör spelet du vill ha.

Det sämsta sättet är förmodligen att sätta sig motvals på ett forum och tycka "mjäh! ni har fel allihop för ni tycker inte som jag!".
Eh, vad menar du här egentligen? Säger du "skriv ett bättre spel själv då" eller säger du "förmedla din vision till massorna"?

Iallafall, både som kund och deltagare på ett diskussionsforum så måste man väl få uttrycka sina önskningar/visioner till spelskapare/spelföretag, både i generella och specifika ordalag? Varför är det att "mjäh":a?

krank

Ett typexempel på den principen är Fienden, som funkar lite som zombiesarna i All Flesh Must Be Eaten. Man får alltså inte en lista med olika fiender, utan man får ett verktyg för att bygga och utveckla fienden organiskt med kampanjens utveckling. Men du får aldrig reda på vad de är eller hur de är. Det skulle förta grejen med dem.
Vi får helt enkelt konstatera att din vision inte är det minsta kompatibel med mitt sätt att köpa, läsa och spelleda rollspel. Jag har inget emot att man istället för en lista med fiender får verktyg för att utveckla fienderna - men om jag ska spelleda, så behövs det en Hemlighet, eller gärna flera - typ, Fienden är egentligen utomjordinar, eller Fienden är egentligen manifestationer av människans mardrömma, eller Fienden är egentligen golems. En sådan Hemlighet skapar två saker - dels ett sätt för mig som SL att hålla spelvärlden och Fienderna konsekventa, dels något som kan Avslöjas i en kampanjs klimax.

Jag skulle snarare säga att som rollspelsskapare så skiter man automatiskt i kundernas pengar.
Jo, men det fattar väl du också att pengarna var en symbol för mitt gillande/mitt uppskattande/mitt överhuvudtaget-ha-med-spelet-att-göra?

Metaplott och bakgrund har fått mig att köpa spel. Det enda spel jag köpt utan att det fanns en cool metaplot eller så skulle väl vara Baron Münchausen, som jag ändå ser mer som ett sällskapsspel än ett rollspel, egentligen. Man kan sälja mig och få mig att spelleda ett spel helt utan system, eller med nästan vilket system som helst, om det finns en cool metaplot och schyssta Hemligheter. Utan metaplot, bakgrund och Hemligheter däremot, kan man ha hur nyskapande spelmekanik och hur estetiskt tilltalande etc värld som helst, jag är inte intresserad.

Krille

Super Moderator
Vad Krille menar

Eh, vad menar du här egentligen? Säger du "skriv ett bättre spel själv då" eller säger du "förmedla din vision till massorna"?

Iallafall, både som kund och deltagare på ett diskussionsforum så måste man väl få uttrycka sina önskningar/visioner till spelskapare/spelföretag, både i generella och specifika ordalag? Varför är det att "mjäh":a?
Det beror helt på hur man gör det och vilken ton man har. Gör det vänligt och med förståelse så kanske konstruktören lyssnar. Gör det med elitism och von oben-attityd så är risken stor att konstruktören helt enkelt slutar lyssna. Och det finns en risk att om man är riktigt påstridig och otrevlig så tappar konstruktören all lust att fortsätta med projektet och det finns en reell risk att det helt enkelt dör.

Det är inte så att spelkonstruktörer bara vill ha ja-sägare omkring sig. Det är bara det att gnälliga och påstridiga nej-sägare (och för den delen påstridiga ja-sägare) är jävligt inspirationsdödande. Det är väl lite därför som det inte är Järnringen AB som försvarar sin vision här.

Så vad jag menar är väl följande:

"Acceptera att konstruktörerna inte nödvändigtvis delar din vision. Förstå att de inte kan ta hänsyn till alla åsikter. Inse att din smak inte är universell. Och om du uttrycker dina önskemål och visioner, var artig, förstående och konstruktiv och inte en jävla gnällgädda!"

Krille

Super Moderator
Grymkäft

Inte för att vara taskig här, men betyder inte det bara att du låtit dina spelare få tag på utrustning som de inte borde ha fått tag på?
En bok med saker som inte ska användas? Det låter lite som Grymkäfts fällor, en annan helt onödig bok i min spelhylla.

Fast Grymkäft hade humor.

krank

Re: Grymkäft

En bok med saker som inte ska användas?
Så allt som inte direkt kommer att användas av RP är helt onödigt?

Krille

Super Moderator
Onödighet

Så allt som inte direkt kommer att användas av RP är helt onödigt?
Nästan. Allt som inte kommer att användas är helt onödigt.

Låt oss ta ett exempel: hur bra platsar en Astoucci Shadowfax i Mutantvärlden? Inte alls. På sin höjd funkar den lika bra som Aftonbladets motorbilaga i Mutant eller folkvandringstidsinformation i Western.

Hur bra passar en Hercules-II i Mutantvärlden? Samma svar, fast byt ut Aftonbladets motorbilaga mot Allt om Flyg.

Ger de där två nån inspiration som är användbar i Mutant över huvud taget? Nej. I den mån de passar i Mutant så är det i form av femhundra år gamla sönderrostade vrak.

Vad händer om du stoppar in dem i din Mutant-kampanj? I bästa fall sabbar du stämningen och spelarna kastar kuddar på dig tills du retconnar bort dem igen. I värsta fall så slänger sig spelarna över dem som de powergejmande äckel de är och spelbalansen är totalt sabbad tillsammans med din kampanj.

Så du vill inte använda dem, med eller utan rollpersoner. Alltså är de helt onödiga.

Vill du ha flygplansinspiration som funkar i Mutant? Varsågod. Den ger mig många miljoner ton mer Mutant-inspiration än speldata om ett i spelvärlden femhundra år gammalt flygplan, och jag vet inte ens vilken modell det är.

Ram

Skev
Re: Vad Krille menar

Det beror helt på hur man gör det och vilken ton man har. Gör det vänligt och med förståelse så kanske konstruktören lyssnar. Gör det med elitism och von oben-attityd så är risken stor att konstruktören helt enkelt slutar lyssna. Och det finns en risk att om man är riktigt påstridig och otrevlig så tappar konstruktören all lust att fortsätta med projektet och det finns en reell risk att det helt enkelt dör.
Som man skriver får man svar. Om svaret på frågan om bakgrund/kompletta värld är "den behövs inte" eller "du behöver den inte" så är det faktiskt en ganska nedlåtande ton. Det är så kategorsikt att det på en gång:
1. Fullständigt invaliderar önskningen.
2. Påstår att det sätt som jag vill ha det på är fel.

Vi har trätt om detta någon annan gång för länge sedan rörande Space opera-världar har jag för mig.

Nu tycker jag att det är jättetrevligt att få svar på mina frågor och speciellt ifrån en som faktiskt är en spelkonstruktör, men jag undrar ändå varför du beger dig in i diskussionen om du påverkas så hårt av mothugg av den typen som varit i den här tråden. Det har varit förhållandevis civilicerat och jag ser helt enkelt inte att folk har varit sådana extrema "gnällgäddor". Man har diskuterat åsikter rörande ett spels innehål världsmässigt, låt vara med ett specifikt exempel, och haft olika åsikter. Åtminstone för egen del tycker jag även att jag varit förhållandevis konstruktiv i varför jag tycker att bakgrunden är viktig... Det är min åsikt och jag har kommit att försvara den vid mothugg.

Tror du verkligen att det kommer att leda till att projekt läggs på is? Eller är det bara ett uttryck för frustration över allmänt gnäll här och där i världen/på forumet?

soda_UBBT

Warrior

En sådan Hemlighet skapar två saker - dels ett sätt för mig som SL att hålla spelvärlden och Fienderna konsekventa, dels något som kan Avslöjas i en kampanjs klimax.
Men vafan Krank inte sitter du väl och bara spelar världsomvälvande kataklysmiska kampanjer? Någon gång måste du väl bara jazza lite med något personligt intermezzo eller något mindre men i spelet stort d.r.a.m.a. Du vet saker där behind-the-scenes ultimate evil inte är så stor sak utan mer den rivaliserande uppvaktaren... eller något

Ram

Skev
Re: Onödighet

Låt oss ta ett exempel: hur bra platsar en Astoucci Shadowfax i Mutantvärlden?
Aldeles utmärkt. Det är en av de saker som von Rinjs konkurrent, handelsmannen Maximilian Kastenbach är känd för och den kom att lånas ut till den grupp äventyrare som hann före von Rinjs diton till Skaalbeck för att erbjuda den nyss landstigna ryska tsarinnan Elona Zaniski husrum under dennes tillfälliga landsflykt. Den är också anledningen till att det tidigare årliga loppet mellan Hindenburg och Kinda, det så kallade "bullrejset" där man skulle komma hem med Mor Amandas första bullbak för året, ställts in på grund av brist på konkurrens. Nu ryktas det dock att bilen är trasig och att Maximilian söker med ljus och lykta efter en person som kan laga den. von Rinj hävdar att han inte har någonting med detta att göra och förnekar lika bestämt att han har erbjudit Hindenburgs bästa mekaniker, den muterade vesslan Sigge Harv mer än 10.000 krediter för att ta semester.

Chansen att jag fått det uppslaget hade varit avsevärt lägre om inte Astoucci Shadowfax funnits.

krank

Men vafan Krank inte sitter du väl och bara spelar världsomvälvande kataklysmiska kampanjer?
I stort sett, jo.

Men så kallar jag generellt inte saker som är kortare än omkring 20 möten "kampanj" heller... =)

Någon gång måste du väl bara jazza lite med något personligt intermezzo eller något mindre men i spelet stort d.r.a.m.a. Du vet saker där behind-the-scenes ultimate evil inte är så stor sak utan mer den rivaliserande uppvaktaren... eller något
Jodå, absolut. Eller ja, jag skulle, om mina spelare faktiskt vågade lämna ut sina karaktärer lite mer och inte vara sådär jävla coola och oemotionella hela tiden skulle jag göra det.

Men det är något som händer på äventyrnivå, och ensamma äventyr spelleder jag inte överhuvudtaget... Sånt där händer mellan det storslagna, om du förstår hur jag menar.

Skulle jag kunna planera och spelleda en kampanj helt utan Stora Hemligheter, Världsomvändande Sanningar och Stora Spelare? Nej, det skulle jag nog inte.

EDIT: En not om "ultimate evils". Såna är skittråkiga, tycker jag. Jag brukar föredra sympatiska SLP:er som helt enkelt inte har samma världsbild som RP... De vill rädda världen, de vill skapa paradiset på jorden, eller på en lägre nivå (i ett av mina egna favvoäventyr till Scriptura) så vill de kanske bara hjälpa en kunnig läkare, eftersom han är den ende som kan bota dem. Och så vidare. Funkar på alla nivåer.

Ram

Skev
Deadlands hade ett ordspråk "If you print it, then you can kill it" som de tillämpade på alla storskurkar som fanns i bakgrunden men som spelarna inte skulle stöta på (och döda). Samma princip gäller här, om än inte lika drastiskt. Du dödar ju inte spelet för att du spelar efter din vision, men väl skaparnas.
Ehm, hur då menar du? Skulle mer information från före katastrofen eller om katastrofen förstöra spelet? Det tycker inte jag alls. Det är exakt vad det är, bakgrundshistoria. Den kan användas som inspiration, för att skapa äventyr och som intressant kuriosa. Så länge som spelet inte skiftas för att fouksera på den så är den inget mer än så och skall så inte vara heller. Den är intressant för min (SL) uppskattnign av världen och det sätt jag väljer att fylla i de tomma områdena på kartan, inget annat.

Om det finns bunkrar och högteknologi så säger det vilken spelstil man ska ha. Om det inte finns nämnt... vad tror du då att spelskaparna vill att man (inte) ska spela?
Nu hårdtolkar jag provocerande här, men jag vill spela mer än bunkrar och högteknologi när jag spelar mutant. Spelet och reglerna stödjer en massa andra typer av spel och det gör världen också. Därmed vill jag gärna veta så mycket som möjligt om den. Jag är inte så värst intresserad av ett regelsystem utan värld. Inte sägande alls att Mutant är sådant, tvärt om, men det blir det om man drar din åsikt till sin spets.

Sedan har du naturligtvis all rätt att spela vad du vill med ett rollspel, men är det särskilt ärligt att "kräva" att spelet ska stödja detta? För att ta ett drastiskt exempel för att tydligt visa min poäng. Jag kan spela rymdalver i Eon, men jag kan knappast kräva att spelskaparna ska ha förklarat rymden om jag frångår deras koncept. Hänger du med på vad jag menar nu?
Nej. Ledsen. Om jag skall spela i Asharien så är jag nyfiken på dess tidiga historia då den kan ge uppslag om att det kan finnas ruiner från den tiden. Om den kulturen var demondyrkare så är det intressant också. Inte precis nu när jag grisodlar på en gård, men väl när rollpersonerna söker skydd undan en storm i en smal dalgång och hittar ruinerna från den forna civilisationen. Det behöver inte betyda att de väcker en demon från urtiden utan kanske bara att de skall bli nervösa för att de kan göra det. Den där gamla dolken av glas som de hittade kanske innehåller själen från en offrad demon och kanske inte. I Mutants fall så är precis det som jag talar om. Inspiration, äventyrsuppslag och saker som är "in world" för Mutant. Jag tycker inte att jag ställer en orimlig fråga. Och nej, jag kräver inte att den skall besvaras, det är bara en önskan.

Rickard

Urverk speldesign
Ehm, hur då menar du? Skulle mer information från före katastrofen eller om katastrofen förstöra spelet? Det tycker inte jag alls.
"Du dödar ju inte spelet för att du spelar efter din vision, men väl skaparnas [vision med spelet]."

Nu hårdtolkar jag provocerande här, men jag vill spela mer än bunkrar och högteknologi när jag spelar mutant.
"...har du naturligtvis all rätt att spela vad du vill med ett rollspel, men är det särskilt ärligt att 'kräva' att spelet ska stödja detta?"

Inspiration, äventyrsuppslag och saker som är "in world" för Mutant.
"Nu verkar det som att ni påstår att man måste ha bakgrunden för att kunna spela något, vilket naturligtvis är väldigt enkelsidiga åsikter. Det finns mängder med andra saker som kan ge djup till spelvärlden och spelandet."

Vill du ha ett exempel på detta? Gruppbildningar och deras relationer mellan varandra.

Nej. Ledsen. Om jag skall spela i Asharien så är jag nyfiken på dess tidiga historia då den kan ge uppslag om att det kan finnas ruiner från den tiden.
Observera att jag frångick Eons <font size="1">KONCEPT</font size> (spelskaparnas vision) och skrev rymdalver. Det du talar om är inom samma koncept - äventyrande i Mundana.

/Han som nu gav ett negativt betyg på tråden

Ram

Skev
Det där var inte så värst givande...

Mutants skapares vision med spelet är så vitt jag vet inte att ha en hemlig katastrof, det är att skapa ett lätt humoristiskt postapokalyptiskt/sammhällsåterbyggande/inte-relevant-skall-bara-vara-kul-att-spela-i rollspel. Ingenting i det som sagt så vitt jag vet har uttalat att det är nödvändigt att katastrofens sanna natur nödvändigtvis måste hållas hemlig. Det är ett val som gjorts. Det fanns med i tidigare versioner och det dödade ingenting.

Spelet stödjer att man spelar mer än bunkrar och högteknologi. Jag kan med Mutant spela mer än bunkrar och högteknologi.

Jag såg att du skrev rymdalver, men anser exemplet så ruskigt dåligt att jag inte ens tänker ta hänsyn till det. Man kan med fördel och enkelt hävda att de eventuella forntida demonkulterna inte är relevanta för ett eventuellt Asharienäventyr heller om man skall följa din linje. I och med att teknoligi, överlevande och dator/informationssystem finns kvar från tiden föra/runt/tidigare efter katastrofen så kan det ha motsvarande relevans. Dvs jag pratar inte om rymdalver i Eon. Och jag kräver intgenting, jag önskar.

Och så ett citat för att sluta av med:
"Nu verkar det som att ni påstår att man måste ha bakgrunden för att kunna spela något, vilket naturligtvis är väldigt enkelsidiga åsikter. Det finns mängder med andra saker som kan ge djup till spelvärlden och spelandet."
Med undantag för att jag fortfarande inte har sagt att man måste ha bakgrunden för att kunna spela det utan bara att jag tycker om att ha den och gärna vill ha den (hoppas du ser det den här gången) så har du rätt i det du skriver, men du skapar ett motsatsförhållande som inte finns. Bakgrunden ger mer inspiration. Ny teknologi ger mer inspiration. Mer kuriosa ger mer inspiration. Stämningstexter ger mer inspiration. Bakrund ger mer inspiration. Alla dessa saker ger mer inspiration och skapar nya och intressanta infallsvinklar och uppslag.

Krille

Super Moderator
Gnällgäddor

Tror du verkligen att det kommer att leda till att projekt läggs på is? Eller är det bara ett uttryck för frustration över allmänt gnäll här och där i världen/på forumet?
Både och. Gnäll i världen är inte bra, och det är frustrerande att folk hela tiden är så förgjordat småsinta och gnälliga.

Mer direkt så kan jag säga så här: en gång i tiden skrev jag aktivt på Blå Himmel. Sen kom Feliath och dödade all lust att fortsätta på det projektet med sitt helt omotiverade gnäll på att spelets alver inte var unika nog för hans sofistikerade smak. Det tog honom fyra inlägg.

Sedan dess har jag bara skrivit indirekt på Blå Himmel, i form av saker som egentligen passar mer till andra projekt. Förra veckan kom första ansatsen till något Blå Himmel-specifikt på flera år, i form av regler för att flyga lågt.

Det finns fler exempel. Ett annat frapperande exempel är en bautagnälltråd angående Götterdämmerung - som vid tillfället inte ens var släppt - gjorde att Riotminds-gänget helt försvann från forumet under ett halvår eller så, till exempel. Visst, det hamnade inte på is, men det skrämde bort Riotminds härifrån.

Och inte för så länge sedan ventilerades gnällandet på forumforumet, där en hel del uttryckte varför de inte längre postade här. Det är nog dags för ett ventilationsvarv till, tror jag.

Ram

Skev
Konstruktivt gnäll?

Som jag ser det så verkar gränsen mellan konstruktiv kritik/önskemål och gnäll vara hårfin på forumet just nu. Alla och envar går igång på både det ena och det andra som om man pissat i deras brevlåda och massor med tid och energi går åt till att flexa de retoriska musklerna till nytta för ingen...

Fan, jag tycker inte ens att jag varit dryg och oartig i den här tråden och ändå så hamnar vi här. Vi är för tusan vuxna människor som pratar om spel.

Well, jag vet inte vad jag skall säga. Ledsen att jag är en gnällgädda. Och nej, jag spelar inte ut martyrkortet, jag är uppriktigt ledsen om jag sabbat för någon, skrämt bort någon eller vadsom. Detta med information om tiden före katastrofen är inte ens viktigt för mig, jag snackar bara.

//Glow - Out