...för spelarna, absolut.Jag är helt med på den linjen. För alla förklaringar av katastrofen är, förmodligen, sämre än ett stort mysterium.
...för SL, pyttsan. SL är Gud, och SL är den som får folk att bära solglasögon inomhus i spelvärlden - sålunda är det på sin plats att SL också vet varför solglasögonen bärs.
Vad spelare vet bör vara kopplat till och begränsat av vad rollpersonerna vet. Spelledare däremot bör veta tillräckligt för att presentera en konsekvent och intressant värld, något jag inte anser är fallet i M:UA.
Grejen är ju den att allt från djurmutanter till teknologin är direkt beroende av hur katastrofen såg ut. Världens innevånare kanske inte förstår hur saker och ting hänger ihop, men om SL ska kunna vara konsekvent behöver han, om han är mig, ha koll på orsakssammanhangen. Det är inte som om Katastrofen inte ligger till grund för precis hela M:UA's värld, liksom. Det är inte något avlägset, opåtagligt. Det är något som påverkar allt man gör, varje dag.