Rod Serling RPG
men om jag ska spelleda, så behövs det en Hemlighet, eller gärna flera - typ, Fienden är egentligen utomjordinar, eller Fienden är egentligen manifestationer av människans mardrömma, eller Fienden är egentligen golems. En sådan Hemlighet skapar två saker - dels ett sätt för mig som SL att hålla spelvärlden och Fienderna konsekventa, dels något som kan Avslöjas i en kampanjs klimax.
Du kan möjligen få en lista med förslag på Hemligheter som du kan Avslöja, men ingen av dem kommer att vara en officiell Sanning.
Orsken är mycket enkel: Twilight Zone.
Om du har sett något av dem så kommer du också ihåg alla de där balla twisterna på slutet, just de där avslöjandena som vänder upp och ner på hela avsnittet. Ett avsnitt hade till exempel hemska monster som opererade den söta flickan, och som skrek i panik när bandagen kom av. Det visade sig förstås att monstren i själva verket var de normala, och den söta flickans utseende var för dem monstruöst och avvikande.
En tanke med spelet är just sådana avslöjanden.
Så varför vill jag inte ge spelledaren en hemlighet att avslöja? Jo, för att
spelare bor inte isolerade i små lådor. Spelare cirkulerar mellan spelgrupper. Spelare läser saker på nätet, och i många fall skaffar de sig böckerna själva. Så spelarna kommer i de flesta fall att kunna läsa sig till Twilight Zone-grejen i spelet så fort den är nerskriven. Själva nerskrivandet av den sabbar syftet med den.
Det blev jag medveten om när jag lade upp den första idén här nånstans, då det fanns en Hemlighet som skulle Avslöjas. Jag tror det var Wilper som konstaterade att "jahapp, ännu ett spel som man inte kan spela för hemligheten är avslöjad".
Så nu är det osagt om fienden är utomjordingar som försöker utforska människor genom att provocera dem till våld, eller de ursprungliga människorna från Jorden, eller vad de nu kan vara. Jag kan över huvud taget inte skriva ner eller komma på en Hemlighet utan att Twilight Zone-grejen förstörs. Så jag låter bli. Hemligheten blir ditt tillägg till spelet, det som gör kampanjen till din och det som utgör Twilight Zone-tillfället i din kampanj. Jag är helt enkelt tvungen att överge Hemligheten för att visionen ska funka.