Nekromanti Kompletta spelvärdar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är helt med på den linjen. För alla förklaringar av katastrofen är, förmodligen, sämre än ett stort mysterium.
...för spelarna, absolut.
...för SL, pyttsan. SL är Gud, och SL är den som får folk att bära solglasögon inomhus i spelvärlden - sålunda är det på sin plats att SL också vet varför solglasögonen bärs.

Vad spelare vet bör vara kopplat till och begränsat av vad rollpersonerna vet. Spelledare däremot bör veta tillräckligt för att presentera en konsekvent och intressant värld, något jag inte anser är fallet i M:UA.

Grejen är ju den att allt från djurmutanter till teknologin är direkt beroende av hur katastrofen såg ut. Världens innevånare kanske inte förstår hur saker och ting hänger ihop, men om SL ska kunna vara konsekvent behöver han, om han är mig, ha koll på orsakssammanhangen. Det är inte som om Katastrofen inte ligger till grund för precis hela M:UA's värld, liksom. Det är inte något avlägset, opåtagligt. Det är något som påverkar allt man gör, varje dag.

Ram

Skev
Re: Rod Serling RPG

Medhåll. Det finns spel där historien sabbas totalt av att man får reda på alltför mycket om bakgrunden och som helt kan tokdö om man kan förinta den stora ondskan.

Men dessa spel är överlag ändå inte spel som passar mig. Jag fick till exempel reda på massor av saker om Byrr när jag spelade Wastelands då jag både spelledde och spelade och det gjorde liksom ingenting. PSS rörande tiden före katastrofen i M:UA; Det skulle inte påverka mig som spelare alls (tror jag).

De spel som jag gillar bäst har många hemligheter och inga av dem skall vara världsomstörtande. Stora, visst, kan de vara. Viktiga, jodå. Men inga av den typen att spelet inte är kul och spela efter att de avslöjats.

Då har jag faktiskt nästan svårare med äventyrskampanjer som, för att hålla sig kvar vid gamla svenska spel, Den femte konfluxen och Den nidländska reningen. Jamenar, efter dessa så har det hänt så mycket i så många delar av världen att Ereb Altor-boxen knappt är användbar längre. Men det är väl lite det som händer när man spelar mer episkt än vad spelet i sin grundfunktion ser ut att vara tänkt.

krank

De spel som jag gillar bäst har många hemligheter och inga av dem skall vara världsomstörtande. Stora, visst, kan de vara. Viktiga, jodå. Men inga av den typen att spelet inte är kul och spela efter att de avslöjats.
Här funderar jag över en grej... Varför måste världsomstörtande nödvändigtvis betyda att spelet slutar vara roligt efteråt?

Ett välkonstruerat spel har såklart många större hemligheter, som gärna ligger i lökformation... Och även om allt avslöjats, så finns ju alltid olika organisationer som vill och gör saker och en massa annat som pågår, kan avslöjas, avstyras eller fixas till. Det är inte som om spelet tar slut bara för att man får veta saker, liksom...

Ram

Skev

Det beror på spelet. Om spelet uttryckligen är en kamp för att bryta genom illusionen och allt som regler och värld stödjer är kampen mot illusionen så kan man spela fram till dess att man brutit igenom illusionen. Man kan spela bortom det, men då är det troligen ett annat spel. Det är i mitt tycke inte lika kul att efter det börja om med "låglevelgubbar" och kasta sig mot samma illusion igen.

Sedan har vi det eventuella problemet med officiellt material. Så gott som allt officiellt material förutsätter ett status quo i världen. Det skall appliceras på grundpaketet, inte på förvanskade motsvarigheter.

Visst, nästan alla problem går naturligtvis att lösa med mer eller mindre arbete, men det komplicerar.

krank

Det är i mitt tycke inte lika kul att efter det börja om med "låglevelgubbar"
I min erfarenhet är det väldigt, väldigt sällan kul att börja om med "Låglevelgubbar". I den mån man överhuvudtaget har rollpersoner som blir bättre då.

Jag ser inga problem där heller. Det roligaste jag haft med Vampire var när jag spelade helt ny mortal som blev vampyr och fick upptäcka och lära sig. En sådan kommer det aldrig att vara roligt att spela igen. Detsamma gäller alla spel - det är inte roligt att spela samma sak - igen, liksom.

Man kan spela bortom det, men då är det troligen ett annat spel.
Inte ett annat spel - samma värld, ur ett annat perspektiv. Och det ser jag inga problem med.

Dilandau

Myrmidon
Fattar inte problemet. Om du vill ha en förklaring, gör lite "reverse engineering" och kom på något själv.

Det hade varit ett problem om Järnringen sa "Haah, vi har en jättespännande förklaring till hur allt hänger samman, men vi kommer att hålla den hemlig i ospecificerad tid för att sedan avslöja allt i en stor fet modul, eller kanske i flera små moduler". Du vet, så som White Wolf gjorde med första World of Darkness.

Men vad jag förstår har Järnringen inga sådana ambitioner. De tänker aldrig slå fast vad som hände under Katastrofen. Alltså kan du med gott samvete, och utan att vara rädd för att bli emotsagd i kommande MUA-böcker, hitta på din egen katastrof. Som passar de äventyr du vill köra.

(PS: SL är inte gud. SL är oftast en vanlig snubbe.)

krank

Det hade varit ett problem om Järnringen sa "Haah, vi har en jättespännande förklaring till hur allt hänger samman, men vi kommer att hålla den hemlig i ospecificerad tid för att sedan avslöja allt i en stor fet modul, eller kanske i flera små moduler".
Du menar som de, som jag förstått saken, gör i sin jättekampanj? Kom igen, det har vi redan sagt i den här tråden till och med, JAB försöker äta kakan och ha den kvar. Först påstår de att det inte finns någon sanning, sedan lagom till att man fabulerat ihop en bakgrund så släpper de en fet kampanj som mer eller mindre går ut på att förstöra allt SL fabulerat ihop...

Sedan att jag inte har några problem med att fantisera ihop byar och SLP.er till M:UA men däremot nog skulle vilja bli inspirerad med en cool metaplot och bakgrund är en annan sak. Det är helt enkelt hur jag funkar som spelledare - jag behöver inte allt det där ytliga, det kan jag svänga ihop på en kafferast. Ge mig istället något att fabulera utifrån. Ge mig en cool bakgrundsstory och en metaplot, så kan jag utifrån dem skapa samhällen, byar, organisationer, SLP:er och "monster" och allt vad JAB nu tycker det är värt att slänga tid på.