Nekromanti Konspirationsteorier!

Rosen

Myrmidon
Re: Einsteins telepatiska robot

Varför just honom?

Av samma anledning som raggarna i Umeå brukade brumma förbi en äldre herres lägenhet på 70-talet och sända ut strålning mot hans bostad (genom antennerna med rävsvansar, förmodar jag) som gjorde honom trött och kraftlös. Brorsan träffade farbrorn ifråga en gång och fick höra om deras organiserade arbete mot honom.

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
SL-konspirationen

I ett annat diskussionsforum jag frekventerar finns den halvt skämtsamma, halvt allvarliga SL-konspirationsteorin. (SL i detta fall är Storstockholms lokaltrafik.)

Eftersom kollektivtrafiken inte är självfinansierad, utan finansieras till ca 50 % av skattemedel, så innebär varje nytillkommen passagerare ökade utgifter för landstinget. Därför ligger det i landstingets intresse att se till att så få som möjligt använder kollektivtrafiken och det är därför som bussarna är sena, tågen slitna och biljettpriserna höga.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jehovas vittnen

Folk här i Sverige? Kreationism är väl i första hand vetenskapsförnekelse (vilket iofs numera är rätt poppis i det här landet också) men att evolutionär biologi lärs ut kanske kan uppfattas som en konspiration.
Jag fick besök av Jehovas vittnen i förra veckan. De var helt övertygade om att evolution var en konspiration och gav mig till och med en bok som "bevisade" det. Däremot förstod jag aldrig vad "evolutionisterna" tjänar på att sprida sin falska lära, förutom att de kommer slippa leva för evigt i guds utlovade paradis.

Ev verklig konspiration är att livsmedelsaffärer säljer blöjor med förlust för att locka till sig barnfamiljer. Vi oskyldiga barnlösa människor måste alltså betala barnens bajsande samtidigt som vi betalar för våra snabbnudlar. Det är ondska!

/tobias

Rosen

Myrmidon
Re: Jehovas vittnen

Jag fick besök av Jehovas vittnen i förra veckan.

Ah, dem... Minns en som en gång fällde tidernas mest klassiska exempel på smalt urval av källmaterial: "Det finns ju inga seriösa forskare som tror på Darwin längre, han är ju helt ute ur bilden!"

Själv har jag inte sett till några Vittnen på flera år, men jag bor i ett hus med portkod och min ringklocka är trasig, så det är väl två rätt effektiva filter. (-:

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral

Själv har jag inte sett till några Vittnen på flera år, men jag bor i ett hus med portkod och min ringklocka är trasig, så det är väl två rätt effektiva filter. (-:

Trist. Jag tycker att de är roliga att prata med, om man har tid. Dessutom diggar jag den speciella Jehovas Vittnen-estetiken. Ni vet, regnbågar, solsken, grönskande kullar och barn som kramar lejon. Vakttornet brukar även innehålla underhållande debattartiklar av moralpanisk typ.

Dewil

Lindenius

Swashbuckler

Ah, dem... Minns en som en gång fällde tidernas mest klassiska exempel på smalt urval av källmaterial: "Det finns ju inga seriösa forskare som tror på Darwin längre, han är ju helt ute ur bilden!"
Fast om man ska vara lite nittiypicky är det förmodligen inte så många forskare som gör det längre. Evolutionsteorin har reviderats så många gånger sedan mitten av 1800 att det knappast är samma teori nu så då.

//erik. som för övrig tycker folk i denna tråd blandar ihop konspirationsteorier med religiös tro, vilket inte är samma sak.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag har behandlat ett Vittne artigt så han kommer på besökt varje gång ett nytt nummer av Vakttornet eller vakna har rullat av pressarna. Jag läser faktiskt tidskrifterna för att försöka förstå mig på dem.

De tror att det finns två himmelriken. Ett för de särskilt utvalda 144.000, som där ska härska som kungar, och ett för vanliga Vittnen.

Det sistnämnda är en förnyad jord där allt är bra och alla är unga igen. Där blir livet som en oändlig picknick i solskenet.

Mekanurg

Du har rätt

som för övrig tycker folk i denna tråd blandar ihop konspirationsteorier med religiös tro, vilket inte är samma sak.
Helt korrekt skrivet. Jag rättar mig i ledet.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Två klassiker som jag faktiskt hör folk tro på

Hey, klart jorden är platt! Alla fotografier är bara förfalskningar!

Bevis: Orka.

-Hjalle, plattar till Jorden.

Targon

Hero
Jepp!

Bor man i Lund finns det helt enkelt ingen chans att undvika honom. Jag har passerat honom mycket ofta där han har stått, med eller utan fru men alltid med den där fåniga skylten, utanför universitetshuset, utanför stadsbibblan, utanför historiska institutionen, utanför kommunhuset och ett par gånger även utanför teologiska institutionen. Jag har alltså passerat honom på nära håll vid så många tillfällen (inte sällan ett par gånger om dan) att jag börjar undra om han möjligen ser mig som en slags "skuggare", en "man in black" som är utskickad av "the bad guys" för att föra rapport kring hans subversiva verksamhet i Lund. Ibland har jag lekt med tanken på att helt sonika gå fram till honom och säga något i stil med: "Hördudu, tror du inte jag vet vad du håller på med. Var lycklig att ingen tror på dig. I annat fall hade du legat risigt till. Fatta att man aldrig kommer att få fast oss!" Och efter dessa ord ett diaboliskt skratt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"erik. som för övrig tycker folk i denna tråd blandar ihop konspirationsteorier med religiös tro, vilket inte är samma sak"

Att tro att Gud skapade människan för 6000 år sedan är religiös tro. Att tro att det finns en världsomspännande överenskommelse att täcka över detta och predika den falska evolutionsläran för att främja djävulens syften är en konspirationsteori. Den förstnämnda leder ofta till den sistnämnda, men de är två skilda saker.

Rosen

Myrmidon

Fast om man ska vara lite nittiypicky är det förmodligen inte så många forskare som gör det längre. Evolutionsteorin har reviderats så många gånger sedan mitten av 1800 att det knappast är samma teori nu så då.

Vittnen är inte nitypicky - tror man att arterna har tillkommit medelst evolution genom naturligt urval så tror man på Darwin enligt dem.

Själv skulle jag nog hellre få besök av någon som tror att de har skapats i utomjordiska laboratorier, men man kan ju inte få allt. (-:

--
Åke

Ulfgeir

Swashbuckler

//erik. som för övrig tycker folk i denna tråd blandar ihop konspirationsteorier med religiös tro, vilket inte är samma sak.
Men vissa konspirationsteorier hör ihop med en del religiös tro, Och i vissa fall inte bara teorier utan faktiska konspiratione rom jag förstått det rätt. Exempelvis hur Maria Magdalena förringades så mycket som möjligt av den tidiga kristna kyrkan. Likadant hur många tidiga dokument editerades bort då de inte passade med de åsikter som de styrande hade.

/Ulfgeir

Mekanurg

Men vissa konspirationsteorier hör ihop med en del religiös tro, Och i vissa fall inte bara teorier utan faktiska konspiratione rom jag förstått det rätt. Exempelvis hur Maria Magdalena förringades så mycket som möjligt av den tidiga kristna kyrkan. Likadant hur många tidiga dokument editerades bort då de inte passade med de åsikter som de styrande hade.
Jag har aldrig sett några klara redogörelser för vad som skulle ha redigerats bort och av vem. Vet du?

cogitare

Swashbuckler
Re: Carl-Erik Rosén sköt Olof Palme

Ja, han är en rolig kuf han. På andra sidan skylten står det:

"Sluta mörda oss!"

Stackarn kan inte ha alla hästar hemma. Men han har en fru som står vid hans sida alltid :gremsmile:

C.

Ulfgeir

Swashbuckler

Nu är jag inte så insatt (och egentligen helt ointresserad av religion), men om jag förstått det hela rätt så editerades bort en del andra evangelier som Tomasevengeliet och skrifter med mer gnostisk inriktning. Dessa skrifter ansågs vara fel och hamnade bland apokryferna som texter som man inte skulle befatta sig med eller ens erkänna att de fanns.

Av vem var bland annat ett kyrkomöte i Nicea(?), men har ju även sett en del uppgifter om att en del utrensning skede även tidigare än så.

/Ulfgeir

Saxifrage

Hero
Konspiration och marknadsmekanismer

Det är förstås befängt att anta att SL medvetet skulle hålla ner passagerarantalet för att spara pengar. Men man kan också vända på det: vad tjänar egentligen SL på att fler reser med tunnelbanan? Så jag vet inte om jag skulle gå så långt som att kalla resonemanget för "konspirationsteori". Snarare är det väl en tillämpning av vissa politiska teorier kring marknadsmekanismer och kundnytta, om än draget till extremer.

Så, för att travestera en annan talare: blanda inte ihop konspirationsteorier och politik, det är två olika saker.

Mekanurg

Det gick inte riktigt till på det där sättet och apokryferna är något annat. (Gnostiska skrifter och Tomasevangeliet har aldrig räknats till apokryferna.)

På 100-talet fanns det en man vid namn Markion som ville omskapa den kristna läran. Han förkastade eller skrev om de existerande kristna skrifterna. Detta ledde till en reaktion hos de mainstream-kristna. Kyrkoledarna sammanstrålade i ett möte för att komma överens om vilka skrifter som skulle räknas som kanoniska. (Tyvärr minns jag inte år och plats just nu.) Man följde urvalsregeln: av alla, alltid och överallt.

På dena tiden var man väldigt noga med att bevara de nedtecknade dokumenten i oförändrad form. Markions åtgärd att själv redigera om Lukasevangeliet väckte en så stor vrede att vi känner till händelsen än idag. Det säger något om hur trofasta de urkristna var mot evangeliernas form och innehåll.

Saxifrage

Hero
Kräkmedel i Systembolagets sprit!

En klassiker som dock verkar vara på utgång.

F.ö kan jag rekommendera boken "Världens största konspirationer" som tar upp bla Estonia, Månlandningen mm. Särskilt intressant är diskussionerna om varför vissa konspirationsteorier får fäste i särskilda kulturer. Tex är tyskarna kära i Jutta Rabes spekulationer om Estonia, eftersom båten byggdes av ett tyskt varv och man ogärna erkänner att det tyska varvet sjabblade med svetsarna.