Gubbsjuk 80-talsnörderi
Blä för Royo. Han och hans likar är ansvariga för att fantasygenren har ett löjets skimmer över sig. Det är så finnigt, infantilt och dräggeldåligt att jag hatar honom. Blä. Vem är målgruppen? Någon fjunig idiot med hockeyfrilla och Hammerfall-Tshirt? Jag känner mig bara förolämpad av hans unkna bilder. Blä blä blä forever, Royo, av alla människor som är
dåliga så är du en av de absolut sämsta. Blä. Om det brann i ditt ansikte och jag var
tvungen att rädda dig, så skulle jag släcka med ett
knogjärn. Dö, hemska idiotmålare!!!
Han kommer inte med något nytt, och han hanterar de gamla invanda stilgreppen med en fascinerande brist på intelligens och skarpsynthet. Han tar det som Frazetta redan har gjort och töntifierar det med inslag av kitsch, porrestetik och gammal hederlig smaklöshet innan han signerar verken med sitt eget namn. Blä blä blä, jag hatar dig, äckliga dum-Royo. Blä!
---
Vallejo är inte rolig han heller, han gör inget som inte Frazetta redan har gjort hundra gånger bättre. Men Vallejo är åtminstone
rolig eftersom alla personer han målar har så fåniga frisyrer och ser så skrattretande gammalmodiga ut.
Dessutom heter hans fru Doris, och blotta tanken på "Boris & Doris" är så komisk att jag omöjligtvis kan kritisera honom så hårt som han förtjänar.
---
Vill ni se någon fantasymålare som
inte är en fantasilös klåpare så föreslår jag att ni kikar på
Brom. Han har en egen stil och har breddat genren med sina oväntade bildlösningar och säregna stilgrepp. Brom är bra, Royo är ett äckligt kräk.
/Rising
som hatar människor som inte ens -försöker- vara bra.