Det underligaste som någon sagt riktat till mig måste vara ett, i min bekantskapskrets, legendariskt meningsutbyte som skedde på puben Half-Way Inn (mer känd som "halva inne"
) vid Mariatorget i Stockholm för ett antal år sedan. Klockan är runt sju på kvällen en vardag så det är mycket få gäster och mycket stillsamt. Jag och två kompisar sitter med varsin öl framför oss vid ett av borden och pratar. Vid bordet bredvid sitter dock en rejält förfriskad herre alldeles mol allena. Han sitter med vad som troligen är kvällens trehundrasextonde öl i handen och svajjar lätt på stolen, dock inte så mycket att det varken är störande eller ens särskillt anmärkningsvärt. Det lätt surrealistiskt element tillförs dock till situationen då han lutar sig fram mot mig (jag är den som sitter närmast honom) och säger:
Fyllo (lätt sluddrandes) "Öh du... Är du tjej eller läkare eller nått?"
Jag (mycket förvirrad) "Ehhh.... va...?"
Fyllo (anstränger sig för att tala tydligt) "Jag undrade om du var tjej eller läkare."
Jag (ännu mer förvirrad) "Va?... Uhh... Vad menar du?"
Fyllo "Ja, läkare brukar vara bögar."
Jag (helt förlorad i förvirring) "...............?"
Då han bara fick ett antal frågetecken till svar på sin fråga så återgick han efter detta till att dricka sin öl som om inget hade hänt.
Än till denna dag förstår jag inte vad han menade eller ville. Ville han förolämpa mig? Ville han stöta på mig? Ville han veta om jag jobbade inom vården? Var han verkligen osäker på mitt kön? (Något jag har mycket svårt att tro då jag, även om jag då hade långt hår, aldrig sett särskillt androgyn ut.) Hursomhelst så är jag ganska tacksam mot honom då han och hans lilla utspel genom åren varit orsak till många goda skratt.
/Anders