G
Guest
Guest
Jag håller nu på att läsa igenom D&D Players Handbook (3.0) igen då RPG säsongen står för dörren. Det är några saker som jag återigen reagerar på.
Borde inte Dwarves även ha STR +2!? Deras ihärdiga kroppsarbete i bergen/gruvorna, deras fysionomi som uppenbarligen har mer muskelmassa än människokroppen. Det är synd om spelkonstruktören maniskt försöker få alla raser +/-/0 exakt och därigenom missar det som ju är rasspecifikt! I varje fall för mig så är Dwarves genomsnittligen starkare än Humans.
Vidare, WIS är ju en egenskap som uppenbarligen utvecklas med en karaktärs levnadserfarenhet. Det är ju häpnadsväckande att raser som Dwarves, Gnomes och Elves inte har WIS +2 i förhållande till Humans, då de kan överleva flera generationer av Humans.
Vad gäller Classes, tycker jag konstruktörerna nu börjar röra till det med hundratals Prestige Classes. Det går inflation i Classes, och lite med charmen försvinner. Detsamma gäller med feats. Varje liten bok som ges ut har ju sjuttio nya feats. Det räcker nu!
Dungeon Maters Guide (3.0) tycker jag faktiskt är riktigt slarvigt skriven. Halvfärdiga resonemang om leadership och Prestige Classes. Inte alls mycket som hjälp till att spelleda en kampanj. Jag antar att jag bör köpa 3.5 versionerna, men jag vill ändå framföra kritik mot gamla 3.0. Det är uppenbart att de fajtades med en deadline.
Jag tycker även de första 8 fristående äventyren (The Sunless Citadel, The Dreaming Stone, etc.) var riktigt, riktigt dåliga. Jag saknar gamla kampanjer såsom Dragon Mountain, Return to the Tomb of Horrors, Undermountain, Rod of Seven Parts, etc.
Tack för ordet! Fredrik, Stockholm
Borde inte Dwarves även ha STR +2!? Deras ihärdiga kroppsarbete i bergen/gruvorna, deras fysionomi som uppenbarligen har mer muskelmassa än människokroppen. Det är synd om spelkonstruktören maniskt försöker få alla raser +/-/0 exakt och därigenom missar det som ju är rasspecifikt! I varje fall för mig så är Dwarves genomsnittligen starkare än Humans.
Vidare, WIS är ju en egenskap som uppenbarligen utvecklas med en karaktärs levnadserfarenhet. Det är ju häpnadsväckande att raser som Dwarves, Gnomes och Elves inte har WIS +2 i förhållande till Humans, då de kan överleva flera generationer av Humans.
Vad gäller Classes, tycker jag konstruktörerna nu börjar röra till det med hundratals Prestige Classes. Det går inflation i Classes, och lite med charmen försvinner. Detsamma gäller med feats. Varje liten bok som ges ut har ju sjuttio nya feats. Det räcker nu!
Dungeon Maters Guide (3.0) tycker jag faktiskt är riktigt slarvigt skriven. Halvfärdiga resonemang om leadership och Prestige Classes. Inte alls mycket som hjälp till att spelleda en kampanj. Jag antar att jag bör köpa 3.5 versionerna, men jag vill ändå framföra kritik mot gamla 3.0. Det är uppenbart att de fajtades med en deadline.
Jag tycker även de första 8 fristående äventyren (The Sunless Citadel, The Dreaming Stone, etc.) var riktigt, riktigt dåliga. Jag saknar gamla kampanjer såsom Dragon Mountain, Return to the Tomb of Horrors, Undermountain, Rod of Seven Parts, etc.
Tack för ordet! Fredrik, Stockholm