Re: Spelbalans
Vad man däremot kan säga är att om man planerar att göra en figur med lite rogue-drag från början, så är det nog en bra idé att börja med rogue. Det är dock inte samma sak som att "alla blir rogues från början för skillpoints"
Det är å andra sidan ett problem jag inte märkt så mycket av. Visserligen, du får en oherrans massa skill points, men du missar samtidigt en del. Att multiklassa en formelbrukande klass är bara dumt - du kommer att ligga back på vilka spell levels du kan använda, och då spelar inte de där 4 ranksen du fick i Tumble så stor roll (och du vill hellre ha 4 ranks i de färdigheter som är viktiga som magiker, t ex Concentration och Spellcraft som ju inte är class skills för rogues). Att multiklassa en krigare är inte heller någon bra idé - du kan inte använda dina startfeats till att skaffa feats som kräver BAB+1 (t ex Weapon Focus, Exotic Weapon Proficiency eller Weapon Finesse), du missar en hp eller tre, och du förlorar 1 BAB. Sedan finns det specialförmågetunga klasser (t ex munken) där du har i stort sett samma problem som formelbrukarna, förmågorna är baserade på klassnivå och inte totalnivå, så du kommer att ligga back där också.Det har du väl dessutom märkt själv, när alla blir tex Rogues från början för skillpoints, överger den klassen, blir några andra för att samla skills / spells / abilities /feats etc..
Vad man däremot kan säga är att om man planerar att göra en figur med lite rogue-drag från början, så är det nog en bra idé att börja med rogue. Det är dock inte samma sak som att "alla blir rogues från början för skillpoints"